Man får vad man betalar för! :)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 25 maj 2015, 19:41

Tråkigt nog så stämmer ovanstående rubrik mer ofta än sällan :)
Bestämde mig att inhandla en beg BT65 RB Elite i kal .25. Den var precis som säljaren (inom detta forum) berättade att den skulle vara, använd men i bra skick. Den var helt efter vad säljaren lovade så det första jag börjar med är att plocka ned den i molekyler :roll: Och inuti, både i finish och detaljarbetet plus tekniska lösningar ser man att Hatsan är just ett billigare alternativ till dyrare svenska, tyska o engelska bössor med högre prislapp.
Allt detta visste jag sedan tidigare efter att ha läst både i detta forum och andra, men... avtryckarhus i plast? Det måste åtgärdas, slutstycket skulle behöva en rejäl polering men då blir den för small , så dåligt finish från fabriken blir svårare att åtgärda, men skam den som ger sig plus att det ÄR roligt att skruva i nåt nytt :-)
Hoppas att träffbilderna kommer att överaska en :o Håller på att bygga en skottstol till den och väntar på oringar för att montera in en kal .22, skall försöka få ut det mesta ur både .22:an (en Crosman produkt) och originalet i kal 25. Vill gärna veta om någon o forumet har testat att polera ( kal .25 original röret) invändigt med ex blykolv och JB eller liknande och isåfall resulat förre och efter?
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Frank69 30 maj 2015, 10:59

Tjena o välkommen till forumet! :smt020
Hade du köpt ett vapen av annat märke & kaliber så hade du säkert fått mer respons. :)
Önskar dig i alla fall lycka till med ditt projekt :thumbupp:
och tar du lite bilder och lägger ut här så blir det lite mer liv i tråden. :)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Silwer 30 maj 2015, 11:11

Polering av luftvapenpipor är känsligt då de inte är så hårda i materialet ( man riskerar mao förstöra räfflingen och får då en halvmeter skrot)men det görs.
Finare engelska pcp är polerade och nåt gör det nog även om de i grunden väljer fina pipor med.

Med skräppipor kan det säkert ge skilnad för vem som helst, men polering på ditt sätt ställer jag mig lite tveksam, jag vet helt enkelt inte hur det funkar.

För annars innefattar det just slutpolering, en massa gnidande med syntet och metall polishing helt enkelt.
Den gamla pipan bör du rengöra helt ickså, bryrengöring.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 30 maj 2015, 11:50

hatsan bling skrev:finns många trix att göra den bt65an välskjutande :wink:

Tvivlar inte alls att den går att få till att skjuta tätt :)
Men jag är lite petig när det gäller avtryck, skall försöka tillverka nytt hus till avtryckardelarna och polering av insidan i röret kommer säkert att hjälpa, har gjort det på några krutpippor till både revolver o gevär. Är hiskelig dålig på att dokumentera men skall testa med hjälp av "skottstol" förre och efter J-B pasta polering.
Bara jag får tid att färdigställa själva skottstolen, en enklare kopia på railgun konstruktion. Har läst massor av vad du (Hatsan bling) har skrivit om BT65:an o det är till mycket hjälp så stor tack för dina "trådar" :Thumbupp:
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 18 jun 2015, 21:51

Ok, nu är jag igång, får se hur mycket tid jag kan lägga ned på det. Plockat isär o plockat ihopp, på så sätt lär jag mig alla delar och hur dom skall sitta.
Attans mer delar i en pcp om man jämför med krutvapen.
Iväntan på regulator så kommer det att fixas til små detaljer som jag inte tycker om och som andra har använt med framgång på sina BT65:or.
För att följa länken så måste du registera dig.


Har sett andra gänga o täppa till alla håll utom översta som då förstoras lite, inga stora skillnader i jämnhet men enkel att göra.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sista öppna hållet linjerar inte hundra, åxå en enkel sak att fixa, diametern på alla tre passage för luften in till pippan lämnar jag orörd, endast lite polering.
För att följa länken så måste du registera dig.


Här är ett exempel på ytor jag inte tycker om, fjäderns råa avslut ligger an mot mässing, lite polering på fjäderns avslut och andra små kontaktytor kommer att få slutstycket att kännas bättre under mantelrörelsen.
Tryckets delar skulle behöva shimsas och alla "pinnar" bytas ut mot grövre, det slipper jag om jag kör eltryck när min hemmasnickrade bullpup kolv blir färdig!
(Funderar på att namnge kolven till Åke, bara för att hylla Sir ville som är en så stor supporter och älskare av Hatsan gevär :smt016 )
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav bebbe 19 jun 2015, 09:01

Kul :)

Vad är det för regulator du skall köpa?

Har själv en BT65:a som faktiskt verkar skjuta helt ok. Men den är känslig på trycket! Så en regulator lär inhandlas. Frågan är bara vilken?

Är din en med fullfartsventil eller är det en licensfri 10j?


Skickas från min iPhone via DX8
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 19 jun 2015, 15:06

Hej bebbe, har inte beställt den ännu men har bestämt mig för Aidrius regulatorn, vad jag läst så har den fått bra kritik av användare. Min BT är licensvarianten med "smala" ventilen och vad jag förståt så kommer reggen att ta ner farten lite utöver att den blir jämnare.

Öppnade up sista o översta hållet så att den "linjerar med resten av delarna plus att den ökar lite i area.
För att följa länken så måste du registera dig.



Var tvungen att även bearbeta ingången i pipan, den låg halv mm för långt fram. Lösningen blev ett avlångt hål med lite vinkel villket verkar vara oh och beprövat av andra.
För att följa länken så måste du registera dig.



Ingen super kvalite på bilderna, fotagraf är det synd att kalla mig :)
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Dessa två delar (första delen på slutstycket o axeln till magasinen skulle behöva lite diameterökning. Gör det enklast för mig och kör med pulverlack i två omgångar, frågan är vad för färg skall jag ta? Har blå, svart, gul, röd och Ikea silver, det sistnämnda borde passa prismässigt med hatsan eller? :lol:
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav bebbe 20 jun 2015, 00:00

Nuc skrev:Hej bebbe, har inte beställt den ännu men har bestämt mig för Aidrius regulatorn, vad jag läst så har den fått bra kritik av användare. Min BT är licensvarianten med "smala" ventilen och vad jag förståt så kommer reggen att ta ner farten lite utöver att den blir jämnare.


Hej.

Ok, skall kolla lite på en sådan.

Antar att BT65:an passar bäst med "fullfartsventilen". Men för mig blir det att ha den som licens fri ett tag till (tills jag får licens).

Men märker tydligt på min licensfria att regulator nog hade varit bra att ha på en sådan också.


Skickas från min iPhone via DX8
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 20 jun 2015, 11:24

Ooops, Audrius menade jag men det förstod du så klart :lol: Allt jag läst om pekar på att en regulator förlänger o planar ut "kurvan" där vapnet skjuter som bäst och det oavsett fabrikat. Beställer min efter helgen nån gång, har massor med småpiller att göra på min pang än så länge. :)
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav bebbe 20 jun 2015, 11:46

Kul.

Var kommer du beställa den?


Skickas från min iPhone via DX8
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 20 jun 2015, 12:04

Ebay för 79 us och fri frakt, skickas från Litauen. Vet ej om den är bättre än Altaros men det kan säkert Hatsan bling o andra berätta om, har redan frågat dom mer kunniga så jag väntar på svar från dom innan jag klickar på köp nu :)
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Pryltokig 20 jun 2015, 13:10

Även om jag inte har något eget Hatsan-projekt tycker jag det är väldigt intressant att följa dina framsteg. Man lär sig betydligt mer av en som faktiskt gör något, än från 10 besserwisser som bara spyr galla.

Intressant med Audrius-regulatorn. Såg att den även fanns för FX mfl. på Ebay, men jag får ju lära mig krypa innan jag försöker gå.. Lycka till.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Man får vad man betalar för! :)

Inläggav bebbe 20 jun 2015, 16:10

Nuc skrev:Ebay för 79 us och fri frakt, skickas från Litauen. Vet ej om den är bättre än Altaros men det kan säkert Hatsan bling o andra berätta om, har redan frågat dom mer kunniga så jag väntar på svar från dom innan jag klickar på köp nu :)


Ok.

Jag kollade på eBay men hittade inte just det namnet? Fanns ett helt gäng andra regulatorer till BT65:an men inte det namnet?

Edit; nu hittade jag den precis :)


Skickas från min iPhone via DX8
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Jycken 20 jun 2015, 17:38

Jag kör med Audrius regulator och är helnöjd. Köpte via eBay och fick den på några dagar. Har bara positiva erfarenheter av Audrius.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 20 jun 2015, 18:43

Pryltokig, du skriver att man skall lära sig att krypa först innan man går :-) Helt rätt! Jag själv har just börjat röra på mig lite, har erfarenhet av vapenmek men inte från PCP, där är jag med blöjor fortfarande :) Det du ser här i min tråd får inte uppfattas som kommen från en expertis, jag gör bara vad andra har gjiort och fåt råd att göra. :o
Du ser, Jycken är en till i skaran som berömer Audrius, bara att tacka , ta emot o följa råd från skyttar med mer erfarenhet! :cheeRs:
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka Nuc för detta inlägg
Jycken (21 jun 2015, 20:42)

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 22 jun 2015, 18:09

Audrius regulator beställd, tillverkaren är på hugget när man emailar, den borde vara hemma om nån dag!

För att följa länken så måste du registera dig.


Gängad o tilltäppt med skruvar, när acranglasen har härdat skall överflödet slipas bort.


För att följa länken så måste du registera dig.


Kunden inte låta bli att bort lite material från världens säkert tyngsta hammare. Övertygad om att den skulle passa in även på en kal 50 gevär :o Så mycket vikt behövs inte till 22 o 25, andra som lättat den (mer än jag, tog bort ca 20 gram) har fått snabbare öppning o stängning av ventilen villket borde tillföra mer jämnhet o mindre luftförbrukning om inte annat lättare att "ställa in" där vapnet går som jämnast. Nu är det bara resten kvar :smt022
Obs, katten har redan godkänt allt hittilis så bara fortsätta då :)
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Sniperr_ 04 jul 2015, 15:52

Kan hålla med om att polering av pipan förbättrar precision, men jag har personligen bara använt autosol, funkar riktigt bra!
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Jycken 04 jul 2015, 18:32

Det ända tråkiga är att så många köper Hatsan för deras marknadsföring är bra , bössan är billig och folk tror att den skjuter hårt vilket inte är fallet. Sen är det nästa grej att den är lätt att "trimma". Den är lika lätt att trimma dom vilken annan bössa som helst.
Ibland önskar man att man skrivit "Airguns for Dummies" där all info om hur saker och ting verkligen fungerar finns och folk kan läsa sig till hur det verkligen ligger till vore bra.
Att på sälj marknaden hitta en Axor .177 i till salu fältet för 3500kr och folk försöker kränga Hatsan bössor för +5k är lite sne vridet enligt mig då Axor är så mycket bättre trots sin ålder. Som jag skrivit tidigare har alla "Axelsson " bössor jag ägt skjutit bättre än mig direkt ur lådan. Det har inga av de Hatsan jag ägt utan TUNING!!
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Nuc 04 jul 2015, 19:29

Äger just nu en bt65:a och en Fx utan kolv pipa o tub. När man jämför finish på delarna så förstår man att Fx kostar mer. Jag köpte min bt65 begagnad till rätt pris för min plånbok och med vetskap att jag skulle behöva skruva i den. Skruva i den hade jag även om det hade ståt Fx på sidan av bössan. Priser måste jämföras på nya produkter o inte beg. Hade jag valt helt efter reklam så hade det inte blivit nån av det jag äger men min plånbok tyckte annars....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav anrelr78 12 jul 2015, 15:32

Tycker hatsan är rätt okej ändå. Speciellt och bösdorna. Men visst råkade även jag ut för ett praktexempel i form av järnspån i cylindern och för mkt olja
anrelr78
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2015, 10:56
Ort: Sävsjö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Hammer and tong 12 jul 2015, 17:53

Okey nu får ni berätta mer exakt hur man polerar pipan
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Man får vad man betalar för! :)

Inläggav Jollen 12 jul 2015, 18:08

Dra tyglappar med polermedel genom pipan.
Finns mycket att läsa om man googlar, speciellt på engelska: För att följa länken så måste du registera dig.

- Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Fwb 300s -74
Fx Royale 5.5
Diana mod. 24 och mod. 25

Tidigare forumnamn: joelleo
Användarvisningsbild
Jollen
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 jun 2012, 14:45
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s -74


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer