Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Inläggav PevAB 20 nov 2014, 12:46

Silwer skrev:Jösses, kontentan blir att man köper en till mer klossigare jakt Hatsan med specialstock och annat, men man kan fortfarande inte tuna och pilla själv.

Ja nog skjutwr nåt snett alltid.

Jösses.


Bt65an är en stooooor bössa.
Tung och klumpig.
Därför byggde jag om min.

I 10J är den ABSOLUT inte en optimal bössa att plinka med.

Trög att spänna upp, högljudd, lång, väldigt lång, tung och med medelprecision.

Som att ta med slägga när man ska spika upp tavlor..

Men med tuning och pyssel en riktigt trevlig sak även om det finns mycket bättre bössor.

Skulle inte köpa en till.
Det kanske sammanställer bra vad jag vill säga..
Senast redigerad av PevAB 21 nov 2014, 07:48, redigerad totalt 1 gång.
PevAB
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 feb 2011, 00:41
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Re: Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Inläggav Silwer 20 nov 2014, 13:49

Jo, jag tänker inte hänga dig för det, det är en kraftfull bössa, men man måst veta vad man ska göra med.

Så inget mot din bössa, mer att killen här i tråden trodde det var hans väg ut, fast han är helt aningslös och uppvisar okunskap på det mesta och helt nekelt borde välja en lämpligare PCP för sin del som är mer klar och som han inte måste hålla på med tuning på själv då han har noll kunskap.

Och för 10J ja många andra PCP går före, tamigfan en FWB300S går före de här just där.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Inläggav Sidio 21 nov 2014, 16:37

Gör som flera redan föreslagit, försök sätta fast geväret för att kolla dess egna spridning. Lägg geväret på ett bord tex, och spänn fast det med någonting lämpligt så det inte kan röra på sig, inte för hårt bara då kan du få andra problem. Och spänn ABSOLUT inte över pipan men det borde jag inte behöva skriva :roll:
Sedan kan du börja söka felkällor, sprider geväret på 6-7 meters håll när det sitter fast skall du lämna tillbaka det tycker jag.
Du kan även prova att börja med ett lägre tryck i tuben, tex 160 bar och kolla om problemet kvarstår, det kan vara hammarfjädern som är för spänd och ibland orkar skicka på extra luft, problemet borde komma oftare då.

Mitt AT-44s skjuter med endast benstöden som hjälp hål i hål på 25 meter^^ lite naggade kanter bara, 6-7mm stort hål.
Det går iofs i fullfart.

Är det som du säger med olika motstånd mellan kulorna skulle jag byta även dem innan jag klagar hos återförsäljaren.
Jag låter alltid pinnen peta in kulan i loppet, jag gör det aldrig manuellt. Lägger in kulan och fäller fram laddarmen bara.
Själv skjuter jag med Crossman Domed, mest för att jag fick med 2 burkar när jag köpte bössan.
De går så klockrent i min att jag åkte tillbaka och köpte 5 burkar till för att vara säker på att få ur samma batch.

Försök få tag på typ en tandläkarspegel, de brukar finnas där det säljs biltillbehör typ Jula
För att följa länken så måste du registera dig.



Så att du kan se in i pipan via laddporten ordentligt, för att ev upptäcka grader.
Jag skulle inte börja fila och pilla på ett nytt gevär, jag skulle kräva ett nytt el åtminstone en ny pipa om det skjuter så dåligt som du säger.
Användarvisningsbild
Sidio
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 maj 2014, 01:13
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: söker
Luftvapen favorit: Hatsan AT-44

Re: Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Inläggav patii 16 dec 2015, 14:07

hatsan...

På min var pipan sne vid leverens. Det syntes om man la ögat tött intill och kolla. Aldrig mer hatsan
patii
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 dec 2015, 14:00
Ort: göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Mitt första PCP gevär, men de skjuter snett??

Inläggav Harbard 16 dec 2015, 17:48

kalle666, Hatsan bössor är inget man köper för man vill ha ett bra fungerande gevär från fabrik utan att behöva pilla. Man köper Hatsan och Crosman för man älskar att skjuta & pilla med dem lika mycket :)

Jag har nästan haft min Hatsan BT65 .25 Tactical edition nerplockad längre tid än vad jag har skjutit med den. Jag har också sett att på vissa av mina diaboler som jag har skjutit, har en intryckt kjol men då jag nästan bara skjuter i vinklar så kan det vara det som orsakar, att det lägger sig på sidan vid träff. Min skjuter mycket bra annars, inga problem alls. Har du tur så får du en riktigt bra pipa från fabrik, har du otur... så får du en riktigt skitpipa som dock går att åtgärda med lite tålamod o en mässings kulhuvud skruv ;)
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer