Hatsan BT65 elite

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 21 jul 2014, 21:39

Ja som rubriken lyder, och jag känner verkligen att jag behöver ventilera mig då jag håller på att bli tokig.

jag köpte mig en hatsan BT65 elite med LW pipa .22 kaliber. tänkte att den skjuter nog inte så dåligt som alla säger, men jag håller nog på att få äta upp allt det där jag trodde. för fyra veckor sedan tog jag emot geväret, nöjd öppnade jag paketet och började pumpa luft. köpte mig i samband med detta en jävla massa olika ammo för att se vad det sköt bäst med. började på 10 meter. 190 bar, fan va det small och skött nästan sönder mitt kulfång med första jag gjorde. hur som så fortsatte jag gjorde samma förutsättningar för alla olika ammon jag hade. starttryck 190 bar, kronograf och 10 skott. hastigheten var jämn men hög så innihelvete. efter 10 skott va jag nere på 160 bar. och efter 5 skott till så började hastigheten att dala. fortsatte på 25 meter, herre jössössss. sköt fan kulor överallt annat än dit jag ville. jag har provat 20 stycken olika kulor varav 2 kan jag använda. JSB 18,39 tror jag och crosmans premier 14,3 gr. skruvade ut hammarfjärdern så långt det gick. och nu efter gjort rent pipan + skjutit över 3000 skott. eftersom jah inte gjort något annat än skjutit med mitt nya gevär på semestern, så börjar jag tröttna. nu är sista färden inne. jag beställde en regulator jag hoppas kommer imorgon. tänkte jag skulle försöka ligga så nära 270-280 MPS som möjligt i utgångshastihet. hjälper inte det blir jag galen och kastar allt åt helvete. jag blir så jävla frustrerad när jag inte får det att skjuta bra, på tillochmed så kort avstånd.

någon annan som kanske har ett hatsan .22 kaliber som ni fått att skjuta bra? isf får ni gärna komma med tips.

PS. har gjort pipan (flytande) också för att ta bort eventuella problem.

ursäktar för ev. dåligt skrivande, ordval, punkter etc.

//Jim :-)
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 21 jul 2014, 21:57

tack för svaret, dom är 5.52 JSB exact Heavy 18.39 gr. sen kan det ju absolut vara skit bakom geväret också hehe. men känns inte direkt som jag kommer någon vart, så jag återkommer när regulatorn sitter i och lite träffbilder med ammo etc:)
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav GRiDLoK 21 jul 2014, 22:04

rengjort pipan? skjutit genom chrony så du vet hastigheten? jag hade skruvat ner den i tryck....
...och testat lite mer.
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 22 jul 2014, 05:59

om du läser texten jag skrivit står det precis det;) skjutit med kronograf + rengjort pipan och gjort pipan "flytande", även "skruvat ner trycket" men som sagt väntar på regulator, så inväntar med stor förväntan på detta och hoppas det är lösningen!
// Jim:)
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav sr 500 22 jul 2014, 07:44

Lägg ett par brickor under hatten på ventilpinnen. Ca 2mm. Gjorde så på min, och fick ner luftförbrukningen rejält, men hade ändå hastigheten runt 280 Mps. Hade även hammarfjädern max utskruvad. Sköt fina träffbilder med denna setup.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav GRiDLoK 22 jul 2014, 07:59

c2h5oh-ethanol skrev:om du läser texten jag skrivit står det precis det;) skjutit med kronograf + rengjort pipan och gjort pipan "flytande", även "skruvat ner trycket" men som sagt väntar på regulator, så inväntar med stor förväntan på detta och hoppas det är lösningen!
// Jim:)



Hehe...lång dag i solen igår, med några avslutande rom-drinkar på kvällen :D

/L
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav Gordon 22 jul 2014, 09:58

Hej på dig !

Jag har precis gått igenom dina faser... och jag har skjutit sönder mina kulfångare ett antal gånger, det är tur att man har tillgång till en MIG svets. Som det nämnts tidigare i denna tråd måste du upp i kulvikt. Själv använder jag 23,5grains JSB i och för sig kaliber 6,35 men ändå.

Träffbilderna är mer eller mindre hål i hål, dessutom är kulbanan väldigt rak från 10-40m därefter dalar kulan fort. Regulator är enligt min erfarenhet mer eller mindre ett måste....

Lycka till // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 22 jul 2014, 12:39

GRiDLoK skrev:
c2h5oh-ethanol skrev:om du läser texten jag skrivit står det precis det;) skjutit med kronograf + rengjort pipan och gjort pipan "flytande", även "skruvat ner trycket" men som sagt väntar på regulator, så inväntar med stor förväntan på detta och hoppas det är lösningen!
// Jim:)



Hehe...lång dag i solen igår, med några avslutande rom-drinkar på kvällen :D

/L



låter som en trevlig kväll;)
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 22 jul 2014, 12:41

Gordon skrev:Hej på dig !

Jag har precis gått igenom dina faser... och jag har skjutit sönder mina kulfångare ett antal gånger, det är tur att man har tillgång till en MIG svets. Som det nämnts tidigare i denna tråd måste du upp i kulvikt. Själv använder jag 23,5grains JSB i och för sig kaliber 6,35 men ändå.

Träffbilderna är mer eller mindre hål i hål, dessutom är kulbanan väldigt rak från 10-40m därefter dalar kulan fort. Regulator är enligt min erfarenhet mer eller mindre ett måste....

Lycka till // Gordon


tack så mycket jag hoppas min regulator kommer idag! jag tror också att det är regulatorn det hänger på. för jämn och fin utgångshastiget:) tack för svar!
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 22 jul 2014, 12:42

sr 500 skrev:Lägg ett par brickor under hatten på ventilpinnen. Ca 2mm. Gjorde så på min, och fick ner luftförbrukningen rejält, men hade ändå hastigheten runt 280 Mps. Hade även hammarfjädern max utskruvad. Sköt fina träffbilder med denna setup.



gjorde precis som du men blev inte direkt nöjd ändå! provade även en oring eftersom oringen är elastisk får du en fjädrande effekt tillbaka som är lite mer stabil än brickor, och då sköt jag vapnet som bäst. men tror ändå jag kan få det att gå bättre! idag är det nya tag och nya funderingar och mycket skjutande! :)
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav sr 500 22 jul 2014, 13:42

Min sista set up på min BT65a, var två brickor 2 mm tillsammans, samt tre st hemmagjorda brickor av plåt ca 0,60 mm tillsammans. Då sköt bössan ca 16 joule ( ca 180 Mps) och tog 0,7 Bar per skott. Sålde den sedan i detta utfärande till en forumbroder. Sköt täta träffbilder.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

!

Inläggav c2h5oh-ethanol 23 jul 2014, 20:29

Nu så ska jag försöka göra en upd, lite vad som hänt! från att vara frustrerad till att vara riktigt nöjd faktiskt. trotts att jag bara skjutit på 20m. ska försöka ta bilder någon dag.

mont, altaroz regulator. för er som inte gjort det. GÖR DET! det bästa man köper till sin hatsan bt 65 .22 en regulator.

crosman hollowpoint 14.3 gr, 290 m/s skjuter 10 skott på en size av en 50 öring på 20m!(liggande). från att haft en spridning utan dess like på 20 m. där jag inte ens knappt kunnat träffat tavlan om jag så hade försökt, till detta resultatet gör mig lycklig!

så nu till alla som är frustrerade här på forumet om sina hatsans accuracy problem. som det säkert finns trådar om överallt, men här kommer det igen.

1: flytande pipa. (på min har jag inget pipband alls för tillfället)
2: bra amunition. i mitt fall crosman premier domed, crosman hollowpoint, JSB exact Heavy 18.13gr.
3: regulator! i mitt fall tycker jag vapnet skjutit bäst i 290 m/s´

kommer jag på nått mer kommer jag skriva det här. dom 3 sakerna har gjort så man faktiskt kan träffa det man siktar på!
imorgon ska jag skjuta 50 m, hoppas jag blir lika nöjd där:)

tack för alla tips och idèer:D
//jim
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav derkaderb 23 jul 2014, 22:21

Kul att det går åt rätt håll! Men med JSB Heavy så skulle jag ändå försöka ligga på runt 260m/s om du kan. Tycker dem går bäst i runt den farten och läst att många andra tycker detsamma. Så kan ju vara värt att testa.
En annan bonus är att du kommer få ut ganska många mer skott.
Hur högt tryck har du i tuben nu när du kör regulator?
220bar går nog säker då och ännu mer skott per fyllning :)
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Hatsan BT65 elite

Inläggav c2h5oh-ethanol 24 jul 2014, 06:55

derkaderb skrev:Kul att det går åt rätt håll! Men med JSB Heavy så skulle jag ändå försöka ligga på runt 260m/s om du kan. Tycker dem går bäst i runt den farten och läst att många andra tycker detsamma. Så kan ju vara värt att testa.
En annan bonus är att du kommer få ut ganska många mer skott.
Hur högt tryck har du i tuben nu när du kör regulator?
220bar går nog säker då och ännu mer skott per fyllning :)


hej:)

ja jävligt roligt faktiskt! ja precis, dom gör nog det. jag ligger på 270 m/s nu med JSB. sen pumpar jag bara 200 bar, orkar inte pumpa mer så tråkigt:P (ska snart införskaffa dykartub) jag har 25 reglerade skott från 200 bar, och det har jag inget problem med:)

MVH// Jim Karlsson
c2h5oh-ethanol
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej, tyvärr
Luftvapen favorit: Gamo Delta cadet


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer