Air Arms 410

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Air Arms 410

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 09:50

Jag körde min 4,5 extra fac i cronograf för ett tag sedan. För att hitta swetspot så fylde jag den till 230 bar och sköt ner till 150 bar. Jag hittade swetspoten vid 215 och den varade ner till 170 bar. Jag fick 31 skott inom detta med en meter per sekund skillnad. hastigheten var som högst 325 m/s och som lägst 324m/s. AA uppger 330m/s, så det tycker jag är godkänt. Räknar jag skotten utanför swetspot så blev hastighets skillnaden 14m/s. Men här skjuter man normalt inte. Som helhet är jag gansk nöjd med vapnet finns dock vissa saker som jag inte gillar. Hastigheten är något hög, borde varit strax under 300m/s. Avtrycket är väldigt bra men det är svårt att justera till perfektion, skulle vilja ha det lite lättare. Jag bytte kolv på min till en Customstock CS800. Orginalet är extremt vacker men jag ville ha en annan känsla, men detta är ju väldigt inviduellt. Däremot en sak som jag tycker är riktigt dåligt, det är sidelever systemet. Sladdrigt, okänsligt osv.. Man har taget fram detta system för att det ska gå åt mindre kraft att spänna gevären. Visst är det lätt men istället har man ett system som glappar och blir sladdrigt med tiden. En nnan sak som jag anser att ett modernt gevär inte skall ha, det är pippackning. PÅ AA är den skitjobbig och byta då man har en shroud runt pipan som är mer eller mindre svår att ta bort. Pip packningen skall antingen sitta på laddbulten eller vara ett självtätande säte. Träffsäkerheten då? Den är varierande mellan extremt bra och lite sämre. Den skjuter i princip hål i hål på 40-50m (dvs när jag kan det) Tyvär har den en negativ sak med träffsäkerheten, jag tror det beror på den höga hastigheten. Vid disigt väder skjuter den inte bra, skulle tro att densiteten på luften ökar och därmed sänks ljudhastigheten så att det är den jag fipplar med emellanåt. Jag använder låga fästen på min och den är väldigt bekväm att skjuta med, jag anser den däremot något framtung för att vara perfekt balanserad (smaksak). Jag använder vidare en Hawke varmint SF 6-24x44 kikare som jag är väldigt nöjd med.
Den har fart reglage som jag tycker är tveksam funktion med. Den har shroud dvs ljudrestriktor som är väldigt bra, en av de bättre på maknaden.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Jazz 31 jul 2011, 11:22, redigerad totalt 3 gånger.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms 410

Inläggav Mika.G 31 jul 2011, 10:12

Jazz skrev:Jag körde min 4,5 extra fac i cronograf för ett tag sedan. För att hitta swetspot så fylde jag den till 230 bar och sköt ner till 150 bar. Jag hittade swetspoten vid 215 och den varade ner till 170 bar. Jag fick 31 skott inom detta med en meter per sekund skillnad. hastigheten var som högst 325 m/s och som lägst 324m/s. AA uppger 330m/s, så det tycker jag är godkänt. Räknar jag skotten utanför swetspot så blev hastighets skillnaden 14m/s. Men här skjuter man normalt inte. Som helhet är jag gansk nöjd med vapnet finns dock vissa saker som jag inte gillar. Hastigheten är något hög, borde varit strax under 300m/s. Avtrycket är väldigt bra men det är svårt att justera till perfektion, skulle vilja ha det lite lättare. Jag bytte kolv på min till en Customstock CS800. Orginalet är extremt vacker men jag ville ha en annan känsla, men detta är ju väldigt inviduellt. Däremot en sak som jag tycker är riktigt dåligt, det är sidelever systemet. Sladdrigt, okänsligt osv.. Man har taget fram detta system för att det ska gå åt mindre kraft att spänna gevären. Visst är det lätt men istället har man ett system som glappar och blir sladdrigt med tiden. En nnan sak som jag anser att ett modernt gevär inte skall ha, det är pippackning. PÅ AA är den skitjobbig och byta då man har en shroud runt pipan som är mer eller mindre svår att ta bort. Pip packningen skall antingen sitta på laddbulten eller vara ett självtätande säte. Träffsäkerheten då? Den är varierande mellan extremt bra och lite sämre. Den skjuter i princip hål i hål på 40-50m (dvs när jag kan det) Tyvär har den en negativ sak med träffsäkerheten, jag tror det beror på den höga hastigheten. Vid disigt väder skjuter den inte bra, skulle tro att densiteten på luften ökar och därmed sänks ljudhastigheten så att det är den jag fipplar med emellanåt. Jag använder låga fästen på min och den är väldigt bekväm att skjuta med, jag anser den däremot något framtung för att vara perfekt balanserad (smaksak). Jag använder vidare en Hawke varmint SF 6-24x44 kikare som jag är väldigt nöjd med.



Jag skerv lite annat har nyss, men tog bort det. Till laddarmen går det inte att åtgärda felet? fixade glappet på min Drake inte kul när grejerna glappar.

/MG
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 10:16

Måste säga att Fx sidelever är bättre även om jag inte gillar den heller. Nej det går inte att få bort glappet. Jag ska se om jag kan bygga om den till rear bolt
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms 410

Inläggav Mika.G 31 jul 2011, 10:24

Jazz skrev:Måste säga att Fx sidelever är bättre även om jag inte gillar den heller. Nej det går inte att få bort glappet. Jag ska se om jag kan bygga om den till rear bolt


Ja den varianten är nog den som håller längst! mycket material runt pinnen. Många av problemen du beskriver är nog sällsynta för de flesta skyttar!
Både du och Görgen skjuter många många skott, enligt vad jag läst så många skott skjuter inte många. "Ta inte illa upp men ni sliter ut era bössor" :Hughug:


/MG
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 10:30

Jag försöker skjuta ca hundra skott om dagen var med AA och Theobenen sedan är det i regel en dag i vackan då det skjuts mer tex någon träff. Då går det ca 500 skott. Så runt 2000 skott i veckan tillsamans med de två gevären.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms 410

Inläggav Frank69 31 jul 2011, 10:35

Jösses... det var ju en hel del...
Var inne o kollade på din 410:a, fint vapen... tobbe rek mig att köpa 200:an... men den kändes så liten...

Bild
Senast redigerad av Frank69 31 jul 2011, 10:36, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Mika.G 31 jul 2011, 10:41

Jazz skrev:Jag försöker skjuta ca hundra skott om dagen var med AA och Theobenen sedan är det i regel en dag i vackan då det skjuts mer tex någon träff. Då går det ca 500 skott. Så runt 2000 skott i veckan tillsamans med de två gevären.


Ja då händer det lite med vapnen, finns de som skjuter 2000 skott per år. :) Men som man alltid säger "Det kostar att ligga i toppen" Bara att köpa nytt.
:thumbupp: :thumbupp: :thumbupp:

/MG
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Görgen 31 jul 2011, 11:16

Mika.G skrev:
Jazz skrev:Jag försöker skjuta ca hundra skott om dagen var med AA och Theobenen sedan är det i regel en dag i vackan då det skjuts mer tex någon träff. Då går det ca 500 skott. Så runt 2000 skott i veckan tillsamans med de två gevären.


Ja då händer det lite med vapnen, finns de som skjuter 2000 skott per år. :) Men som man alltid säger "Det kostar att ligga i toppen" Bara att köpa nytt.
:thumbupp: :thumbupp: :thumbupp:

/MG


Ja jag har skjutit 6000 skott med min Cyclone sen den 27 förra månaden och det har gått åt ett antal O-ringar, en ventilpinne som gick av och lite annat smått och gott. Trodde att PCP skulle hålla lite bättre när jag bestämde mig för att köpa en.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
Frank69 (31 jul 2011, 14:32)

Re: Air Arms 410

Inläggav Frank69 31 jul 2011, 14:33

Kanske dags att titta på ett tävlingsgevär, de håller väl lite längre...
Eller köpa en storpack o-ringar... ;)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Nitro 04 apr 2012, 20:54

Ni är ju helt sanslösa! Jag tycker klart det också är skoj att skjuta, men 100 skott varje dag, hallå. Jag pressade väl iväg 3-40 skott igår och idag blev det väl 6-70 (då har det förvisso varit mörkret eller annat som stoppat mig). 2000 skott i veckan måste ju vara extremt.
Jazz jag vet inte vad du jobbar med, men jag tror att du kunde fått någon form av deltids arbete av någon tillverkare för att testa deras kulor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Air Arms 410

Inläggav Jazz 04 apr 2012, 21:40

Har man magasin och dyk tub så skjuter man tvåhundra skott på en timme. Det är samma i Vittsjö. Det brukar gå en 500 burk fast man snackar hela tiden. Kanske är det de som är tjusningen med mag, det att man hinner skjuta ganska mycket. Sedan har jag lagt up det så att jag har fyra magasin till Theoben, det är vad jag kan skjuta mellan påfyllning av luft. På men AA är det lite över tre mag, men jag fyller alltid efter 3 magasin. Skulle tro att skjuter man intensivt så kan man nog skjuta 3-350 kulor i timmen och även hinna med lite kaffe.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms 410

Inläggav Görgen 04 apr 2012, 22:01

Nitro skrev:Ni är ju helt sanslösa! Jag tycker klart det också är skoj att skjuta, men 100 skott varje dag, hallå. Jag pressade väl iväg 3-40 skott igår och idag blev det väl 6-70 (då har det förvisso varit mörkret eller annat som stoppat mig). 2000 skott i veckan måste ju vara extremt.
Jazz jag vet inte vad du jobbar med, men jag tror att du kunde fått någon form av deltids arbete av någon tillverkare för att testa deras kulor.


Ja det blir lite skott av det. På ett år sköt jag 48000 skott sammanlagt med min Hw97k och FX Cyclon.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Air Arms 410

Inläggav Frank69 05 apr 2012, 05:01

Finns ju en bättre tråd om 410:an ifall man vill läsa lite om det fina vapnet...
viewtopic.php?f=100&t=5546
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Air Arms 410

Inläggav Knivsöder 05 apr 2012, 09:07

Jazz, jag är funderar själv på en 410 extra FAC i kaliber 4,5 mm.

Vilka diaboler funkar bäst för dig? Vilken diabol sköt du med när du kronade ovan? Har du prövat JSB Monster på 0,87 gram? Om så, hur funkade den?

Varför gillar du inte fartreglaget? Det är en av orsakerna till mitt intressa av 410 Extra FAC.

Vad är det för skillnad i V0 mellan min- och maxinställning på fartreglaget?

Om fartreglaget inte funkar som förväntat, helt dynamisk, låg till hög energi, etc. då kanske jag satsar på en HW 100 T - F.S.B. i stället...
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB


Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer