Välkommen Gäst
AA s510 Extra .177 tuning
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
AA s510 Extra .177 tuning
Har en s510 .177 Extra som jag kör som 10J, tyvärr får jag enbart ut 50 användbara skott vilket är extremt lite. Detta beror på att alla inälvorna är gjorda för fullfart och själv strypningen sitter i fartreglaget vilket fungerar som en choke av transferporten.
Detta får givetvis hjärnaktiviteten att maxas.
Vad göra göra för att få ut fler skott? Någon som har gjort moddar på dessa bössor?
Jag har börjat med att beställa 16J hammarfjäder och hammarvikt, så jag tänkte börja med det och se vad det ger men är orolig för att kurvan inte kommer bli vettig.
Detta får givetvis hjärnaktiviteten att maxas.
Vad göra göra för att få ut fler skott? Någon som har gjort moddar på dessa bössor?
Jag har börjat med att beställa 16J hammarfjäder och hammarvikt, så jag tänkte börja med det och se vad det ger men är orolig för att kurvan inte kommer bli vettig.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Ok, ja bara strypning i typ transferkanalen är inte så effektivt, 50 skott i 10j är fullkomligt värdelöst, men det visste du redan.
Finns ingen hammarfjäder att dra av på rejält så den slipper slå så hårt hela tiden?
För nånting gör ju att den drar väldiga mängder luft även för en .177.
Varför är de så fulstrypta föresten?
Skitdumt gjort.
Finns ingen hammarfjäder att dra av på rejält så den slipper slå så hårt hela tiden?
För nånting gör ju att den drar väldiga mängder luft även för en .177.
Varför är de så fulstrypta föresten?
Skitdumt gjort.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Nä precis. Den finns ju i tre utföranden. Carbine/Classic 16J. Classic 16J/FAC och Extra FAC 24J alla i .177.
Det är en hel del prylar på insidan som skiljer dem åt. Ventilen/styrningen är också annorlunda mellan fullfart och 16J.
Hammarvikten är megastor på min så jag har tänkt att börja med att enbart byta den till 16J hammarvikt för att se vad detta ger, om det blir knas så bytar jag även fjädern och i värsta fall så får jag beställa de övriga prylarna för 16J och sedan justera in med fartreglaget och sedan låsa det så att den ligger på 10J.
Varför de gjort såhär är väl troligen att det är den enklaste/billigaste lösningen och att de som köper en Extra troligtvis inte har som avsikt att skjuta 10J.
Det är en hel del prylar på insidan som skiljer dem åt. Ventilen/styrningen är också annorlunda mellan fullfart och 16J.
Hammarvikten är megastor på min så jag har tänkt att börja med att enbart byta den till 16J hammarvikt för att se vad detta ger, om det blir knas så bytar jag även fjädern och i värsta fall så får jag beställa de övriga prylarna för 16J och sedan justera in med fartreglaget och sedan låsa det så att den ligger på 10J.
Varför de gjort såhär är väl troligen att det är den enklaste/billigaste lösningen och att de som köper en Extra troligtvis inte har som avsikt att skjuta 10J.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Jo jagförstår, inte kul med en 10j bössa som slukar många ggr mer luft än om de är rätt justerad, hammare och fjäder borde väl vara överkomligt att börja med att byta iaf.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Japp man tycker ju det. Jag får helt enkelt prova mig fram. Inbillar mig också att locktimen kommer att bli bättre med en lättare hammarvikt.
Fick faktiskt ett tips från en kille på AAOC att köpa inälvorna från AA MPR, Allt utom hammarvikten skall tydligen passa rakt av och det är ju en 10J bössa.
Well well, detta kommer bli intressant,
Fick faktiskt ett tips från en kille på AAOC att köpa inälvorna från AA MPR, Allt utom hammarvikten skall tydligen passa rakt av och det är ju en 10J bössa.
Well well, detta kommer bli intressant,
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Självklart, du får berätta hur det gick, hur mycket förbrukningen sjönk, vet inte storleken på tuben på den och den är självregulerad.
Men mer än dubbelt tycker man.
Men mer än dubbelt tycker man.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
När jag pysslade med AT44:an så fick jag en märkbar luftbesparing på att krympa luftkanalerna. Jag drog slutsatsen att ju mindre volym som måste trycksättas, desto mer av luften används till att faktiskt flytta kulan. Har man för högt flöde så går det ut över verkningsgraden.
Sen ska väl luftpuffen stämmas av till att vara så kort att det inte fortsätter pysa ut luft efter kulan lämnat loppet, men där är du redan på rätt väg med lättare hammare och lägre spänning på hammarfjädern. EDIT: Jag har även styvat upp ventilfjädern, men detta var lite kontroversiellt. Funkade dock bra i min setup.
Jag fick 40% luftbesparing på AT44:an genom att strypa luftkanalerna och lätta hammaren och hammarfjäderspänningen.
Sen ska väl luftpuffen stämmas av till att vara så kort att det inte fortsätter pysa ut luft efter kulan lämnat loppet, men där är du redan på rätt väg med lättare hammare och lägre spänning på hammarfjädern. EDIT: Jag har även styvat upp ventilfjädern, men detta var lite kontroversiellt. Funkade dock bra i min setup.
Jag fick 40% luftbesparing på AT44:an genom att strypa luftkanalerna och lätta hammaren och hammarfjäderspänningen.
Röhm Twinmaster Top
-
losdrivare - Inlägg: 2378
- Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
- Ort: Umeå
- Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg - Skytteklubb: PLVK
- Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target
Re: AA s510 Extra .177 tuning
40% är bra på en bössa som inte är felstrypt som denna är.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Skulle inte gå så långt att kalla den rättstrypt heller, även om den inte drog luft som Duddas. Den var bara strypt med tjockare ventilpinne och möjligtvis även mindre ventilsäte. Som referens var luftkanal och transferport 3,6 mm och hammaren vägde typ 60 gram... Den drog ca 1,0 bar/skott när jag började och 0,6 bar/skott när jag slutade.
Jag tror dock att lägre hammarvikt och svagare hammarfjäder gör mest och är lättast att fixa.
Jag tror dock att lägre hammarvikt och svagare hammarfjäder gör mest och är lättast att fixa.
Röhm Twinmaster Top
-
losdrivare - Inlägg: 2378
- Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
- Ort: Umeå
- Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg - Skytteklubb: PLVK
- Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Det blir väl olika problem då bara Sverige har 10j gränsen helt enkelt, man vill göra strypningen så enkelt som möjligt utan att byta många delar, vi är nog ingen stor marknad för PCP vapen.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Lättare hammare och mindre spänning på fjädern gör massor. Genom att fiffla med detta har jag fått min EV2a att gå från runt 130 kulor till 275.
- Beangan
- Inlägg: 3458
- Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
- Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Hoppas du fixar det Dudda, det är en jävligt bra gevär
Hw 97k .20 Vortek SHO
-
TheFoes - Inlägg: 2019
- Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Tack för svaren. Ja det brukar ju sitta där. Sedan har jag som sagt ett fullfartsreglage liggandes och med det så är det busenkelt att ändra storleken på TP för eventuell finjustering. Återkommer när jag fått prylarna.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Min enda oro är egentligen hur kurvan kommer att se ut.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Om man kan få vanliga FX bössor som är själregulerade att funka i 10j så ska det gå det där med, men givetvis får du säkerligen justera en del så du kommer rätt.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Kommer bli intressant att se hur du lyckas. Kan nog vara relevant för många som kanske inte tänkt på att deras vapen drar för mycket luft i förhållande till effekt (10J). losdrivare visade ju att det går att minska förbrukningen i sin eminenta tråd och som sagt Beangan har tydligen laborerat också, tyvärr utan att visa oss vad han gjort.
-
gubbe - Inlägg: 10464
- Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
- Ort: Nossebro
- Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg - Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
- Luftvapen favorit: FX Royale FT
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Dudda skrev:Min enda oro är egentligen hur kurvan kommer att se ut.
Du kan göra som jag, labba och skjuta strängar. Räkna med att det tar minst 20 arbetstimmar av ditt liv men är riktigt lärorikt. Eller så kan du köpa en regulator för 750 kr inkl frakt.
För att följa länken så måste du registera dig.
Be om att få den för 50-100 bar om den ska funka bra till 10J. Om jag minns rätt så gör de såna om man ber om det.
Röhm Twinmaster Top
-
losdrivare - Inlägg: 2378
- Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
- Ort: Umeå
- Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg - Skytteklubb: PLVK
- Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Intressant tråd!
Skall bli kul att höra vad 16J paketet ger.
Då hela England kör i detta läget, så borde det ju vara hyfsat lätt att hitta nån som har fått till inställningarna optimala.
Skall bli kul att höra vad 16J paketet ger.
Då hela England kör i detta läget, så borde det ju vara hyfsat lätt att hitta nån som har fått till inställningarna optimala.
-
AirArms - Inlägg: 82
- Blev medlem: 20 feb 2012, 13:40
- Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Har nu slängt i hammarfjäder och vikt för 16j och detta ger initialt 8,7j. Detta tror jag beror på att ventilfjäderna är mkt hårdare i xtra fac än 16j. Har tyvärr inte skjutit en hel fyllning ännu men troligtvis kommer den att öka lite när grejorna slitits in. Hoppas också att skotten blir jämna.
Återkommer med mera info.
Återkommer med mera info.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Spännande, har funderat på hur det går med det här projektet!
Om du har möjlighet vore det väldigt intressant att få se kronografsträngen och gärna om du kan säga hur kurvan har förändrats mot för tidigare. Jag är speciellt intresserad av att se hur toppen på kurvan har flyttat sig i tryckregistret...
Har du någon möjlighet att öka flödet? Vet inte exakt hur det ser ut på Air Arms, men i min Hatsan skulle jag i första hand försöka öka diametern på ventilsätet en tiondel alternativt ta ner motsvarande på diametern på ventilnålen. Annars kan du kanske shimsa hammarfjädern en aning. Jag har själv ingen större förhoppning på att effekten ökar just något med tiden som på en fjäderbössa...
Passade du på att polera hammarens friktionsytor?
Går det att justera hammarfjäderns spänning på dessa?
Om du har möjlighet vore det väldigt intressant att få se kronografsträngen och gärna om du kan säga hur kurvan har förändrats mot för tidigare. Jag är speciellt intresserad av att se hur toppen på kurvan har flyttat sig i tryckregistret...
Har du någon möjlighet att öka flödet? Vet inte exakt hur det ser ut på Air Arms, men i min Hatsan skulle jag i första hand försöka öka diametern på ventilsätet en tiondel alternativt ta ner motsvarande på diametern på ventilnålen. Annars kan du kanske shimsa hammarfjädern en aning. Jag har själv ingen större förhoppning på att effekten ökar just något med tiden som på en fjäderbössa...
Passade du på att polera hammarens friktionsytor?
Går det att justera hammarfjäderns spänning på dessa?
Röhm Twinmaster Top
-
losdrivare - Inlägg: 2378
- Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
- Ort: Umeå
- Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg - Skytteklubb: PLVK
- Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Har pangat en del nu men skotten är slut. 110 skott från 125-95 bar med 7 mps i spridning. Känns kanon, borde lätt få ut 80-100 skott till.
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Polerade löpstången för hammarvikten och jag ligger mellan 167-173 mps med jsb heavy så precis runt 10j.
Över 130 bar låg jag runt 130 mps så kurvan är mkt effektivare nu:)
Över 130 bar låg jag runt 130 mps så kurvan är mkt effektivare nu:)
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Har du regulator i bössan?
- Frank69
- Inlägg: 10274
- Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
- Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg
Re: AA s510 Extra .177 tuning
Sköt ytterligare 40 skott på tavla nu och prova sista i kronon. Låg nu på 167 mps igen. Betyder att jag var lite väl optimistisk. 150 skott mellan 125-60 bar 167-174-167 mps jsb heavy så klart bättre än förut. Går säkert att fixa ännu mer men detta duger gott för mig. Gillar att intervallet är så löjligt lågt, fylltuben lär klara mågra fyllningar:)
Walther lgv .177
-
Dudda - Inlägg: 1784
- Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms
likartade trådar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster