Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Inläggav Callmenobody 09 aug 2011, 17:32

Hejsan alla, för två dagar sedan fick jag helt plötsligt lust att skjuta lite luftgevär igen. Jag letade fram det gamla Gamo Deltat från farsans skåp (den lilla cadetten) men jämfört med det mkt äldre, tyngre, större och bättre luftgeväret av okänd sort så var Gamon inte direkt motiverande.
Inte heller är jag sugen på att släpa på det större geväret som jag misstänker är ett gammalt tävlingsgevär från 70-80-talet. Det ska visst heta nått med "Werken" eller liknande, har trästock, brytpipa och en pipdiameter på ca 20mm. Gummidel på kolven och en låsfunktion på pipan.
Vet nån vad jag talar om så får ni gärna nämna det.

Men nu till saken. Efter lite surfande så hittade jag det där nya som går under namnet "PCP" och detta verkar ju en helt lysande uppfinning, ett sånt vill jag ha!
Jag letade vidare och hittade snabbt FX Verminator och habegäret kom lika snabbt som plånboken skrek och gömde sig i ren förskräckelse. Jag letade vidare efter bössor med likvärdiga egenskaper och klämde lite på en typhoon hos lokala vapenhandlaren. Typhoonen verkar grym men jag är inne på portabilitet nu så jag kastar suktande blickar mot sånt som TDK, BSA ultra, verminator och liknande.

Om jag nu ska försöka komma till skott så vill jag helt enkelt ha tips på fysiskt mindre PCP-bössor samt tips om inköp av dessa.
Andra speciellt bra tips mottages gärna med men då detta troligen kommer bli mest i rekreationssyfte så vill jag självklart inte betala för mkt. Begagnat är inga problem och sikte har jag ett par sedan tidigare. Licensfritt är ett måste, jag har behövlig examen men inget skåp och inget behov av licensbelagt vapen.

Lite fler frågor:
-Enkelskott eller magasinbestyckat?
-Finns det nån måttstock när det gäller begagnatpris på luftvapen? HiFi brukar man ju säga 40% av nypris t.ex.
-Kaliber?
-Om (stort om) man efter att ha köpt lämplig bössa tittar lite på den och tänker "så synd att man bara använder halva effekten, om man skulle....." kan man då gå med i skytteklubb, träna fältskytte eller vad det nu kallas, ansöka och FÅ licens och sedan lämna in den för borttagning av strypning? Förutsatt att man blir biten då.

Tack på förhand.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Frank69 (09 aug 2011, 18:04)

Re: Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Inläggav Frank69 09 aug 2011, 18:06

Tror att det är en smaksak vilken man väljer...
Har också varit inne på att ha ett vapen med magasin, men har gått från det lite igen...
Är inte ute efter en "K-pist" utan mer ett "sniper" då det ju är grymt kul att kunna träffa nått på långt avstånd...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Inläggav Silwer 09 aug 2011, 18:35

Verminatorn är överlägsen Tyhoonen om det är ett kompakt vapen du vill ha.
BSA Ultra är väldigt kompakt med men lider av låg luftkapacitet, och att det vill ha 232bar och det kan du kanske pumpa, men du bör nog ha dykargrejor för det, detta gäller alla BSA.

AA TDR vet jag inte riktit vad som gick fel med, men ingen verkar vaar intresserad av det iaf, det blev dyrt och det skule vara take down osv, men alltså ingen verkar bry sig.

Verminatorn är också take down, men det orkar m,an inte hålla på med, som nån jävla lönnmördarbössa typ.

Du offrar rå kraft för kompakthet i de här fakllen helt enkelt, och man bör var liet mer vidseende för att begripa grejen.

I andra fall gör man sig bättre med de fullstora PCP bössorna med långa pipor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Inläggav Callmenobody 09 aug 2011, 19:00

Du offrar rå kraft för kompakthet i de här fakllen helt enkelt, och man bör var liet mer vidseende för att begripa grejen.

Precis!
Vill man ha en speciell sak, som kompakthet i mitt fall så är ju chansen stor att man får offra precis som du säger.

Har också varit inne på att ha ett vapen med magasin, men har gått från det lite igen...

Ja, även om det är smidigt med magasin så är det ju inte så överdrivet strängt att peta in en ny bula.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Tips på fysiskt liten bössa sökes.

Inläggav Silwer 09 aug 2011, 19:10

Ja magasin är klart övervärderat jämfört med en riktigt bra enpetare.

Men det är också oftas nåt man måste lära sig med åren.

Det är helt enkelt inte kul att ladda i magasin och slåpa runt på och kanske tappa.

Jag förstår lockelsen givetvis, men man skjuyter bara mer i onödan och håller på, särsklt ila där är väl semivapnen, leksaker mer eller mindre bara puff puuff puff, kul som fan men oviktigt som fan med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer