Luftvapen - Önskar köptips

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 24 jun 2022, 19:32

Hej!

Jag söker ett luftvapen. Så kraftfullt som möjligt utan licensplikt. Pris bör väl inte överskrida 30 000 kr. Spelar ingen roll om det är ett skott i taget eller magasin.

Söker även tips på ammunition. Har hört talas om diaboler och gummikulor. Finns andra varianter? Jag önskar så hög penetreringsförmåga som möjligt. Är Predator Polymag med röd spets från JSB det bästa? Såg att det fanns på Jula.

Tack för info!

Hälsar
Hanna
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Tempest 24 jun 2022, 20:06

Luktar olaglig skyddsjakt lång väg om det här inlägget.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav börne 24 jun 2022, 21:04

Utan licens så är det under 10 joule som gäller oavsett bössval. Den kraften ger dom flesta fjäder/PCP luftgevär.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 24 jun 2022, 21:37

Tempest skrev:Luktar olaglig skyddsjakt lång väg om det här inlägget.

Skyddsjakt vet jag inte vad det är så det är jag inte intresserad av.
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 24 jun 2022, 21:38

börne skrev:Utan licens så är det under 10 joule som gäller oavsett bössval. Den kraften ger dom flesta fjäder/PCP luftgevär.

Tack för tips. Vilket är det bästa på marknaden enligt dig?
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Nitro 24 jun 2022, 21:52

Bambi2022 skrev:
börne skrev:Utan licens så är det under 10 joule som gäller oavsett bössval. Den kraften ger dom flesta fjäder/PCP luftgevär.

Tack för tips. Vilket är det bästa på marknaden enligt dig?

Weihrauch HW30 eller HW50 blir jättebra.
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 24 jun 2022, 22:03

Tempest skrev:Luktar olaglig skyddsjakt lång väg om det här inlägget.

Läste lite om skyddsjakt. Kan förstå att du blev misstänksam! Tänkte inte på hur jag formulerade frågan. Men jag ska göra projektarbete på komvux under sommaren inom fysik/biologi. Det ska handla om hur pass skadliga luftvapen som är tillåtna utan licens. Jag ska skjuta genom olika material och titta på skottdjup och sen jämföra teoretiskt med möjliga skador på människa utifrån densitet i vävnader. Tänkte jag kunde få lite tips från erfarna personer.

Så därför önskar jag också tips på ammunition som kan penetrera så djupt som möjligt och går att köpa för vem som helst.

Hälsar
Hanna
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav underljudsförbud 24 jun 2022, 22:33

Bambi2022 skrev:
Tempest skrev:Luktar olaglig skyddsjakt lång väg om det här inlägget.

Läste lite om skyddsjakt. Kan förstå att du blev misstänksam! Tänkte inte på hur jag formulerade frågan. Men jag ska göra projektarbete på komvux under sommaren inom fysik/biologi. Det ska handla om hur pass skadliga luftvapen som är tillåtna utan licens. Jag ska skjuta genom olika material och titta på skottdjup och sen jämföra teoretiskt med möjliga skador på människa utifrån densitet i vävnader. Tänkte jag kunde få lite tips från erfarna personer.

Så därför önskar jag också tips på ammunition som kan penetrera så djupt som möjligt och går att köpa för vem som helst.

Hälsar
Hanna


nej finns nog ingen stor erfarenhet här bland skyttar , att skjuta på varandra ? :| , så tror det blir svårt att få bra råd om sådant .

dessutom så handlar luftskytte mest om att träna sej duktig på att just träffa rätt där man siktar och då är vapenval och amo av vikt för hur långt man kan komma innan det är dags att skaffa nått bättre

så testa på det och gör ditt projektarbete om detta i stället :wink: , så är risken stor att du fastnat för en mycket bra hobby på samma gång .

MVH och i all välmening
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav chaosborn 24 jun 2022, 22:56

Vad är syftet med arbetet?

Många blir nog rädda att det kan bli något som skrämmer folk från sporten.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav gubbe 24 jun 2022, 23:05

Känner igen dom här frågorna.
Fanns en liknande tråd för några år sedan.
Kommer dock inte om det var en trolltråd mem tror det :?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav börne 25 jun 2022, 00:43

Du behöver inte testa i olika material, det räcker att skjuta i ballistic gel.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav börne 25 jun 2022, 00:52

Bambi2022 skrev:
börne skrev:Utan licens så är det under 10 joule som gäller oavsett bössval. Den kraften ger dom flesta fjäder/PCP luftgevär.

Tack för tips. Vilket är det bästa på marknaden enligt dig?

Du behöver inte köpa nåt för 30000kr i alla fall. Som sagt alla luftvapen du köper av handlare utan licens ska ligga under 10J.

HW30S som tidigare tipsats om ligger oftast lite lägre, köper du ett HW50S ligger det nog närmare 10J gränsen. Men måste kontrolleras med en kronograf om du ska veta exakt.

Köper du detta kan du enkelt sälja det efter ditt test då det är kvalitet…. För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Luftpangarn 25 jun 2022, 06:06

Helt onödigt att själv försöka göra några seriösa experiment. Det finns säkert mycket väl undersökt av riktiga proffsvetenskapare. Du kan knappast tillföra något alls.

Gör en litteraturstudie i stället. Om nu frågan intresserar dig så mycket.

Jag har läst en vetenskaplig artikel inom typ rättsmedicin, där författaren lyckades vaska fram ett dödsfall att undersöka. Men han hade verkligen letat... Kommer inte ihåg om det var USA eller Australien, eller båda två, och kanske England också? Jag kommer inte ihåg så noga, men jag tror frågeställningen var om det gick att mörda med ett luftgevär. Hur som helst, är skador fråm luftgevär ett icke-problem.

Men ingen har påstått att luftgevär är ofarliga. Det är inte knivar heller, om man använder dem fel. Och felanvändning av knivar är ett påtagligt samhällsproblem. Skador från luftgevär är däremot en helt ointressant fråga.

Har du råd att satsa 30 tusen på ett experiment, finns det bra mycket vettigare saker att undersöka.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Grönberg 25 jun 2022, 07:18

Det finns många artiklar i ämnet t.ex den här
För att följa länken så måste du registera dig.



Det gjordes även en utredning i Sverige innan gränsen 10J fastställdes, jag har inte den just nu men den bör vara ganska enkel att hitta.
Grönberg
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 apr 2014, 06:05
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Grönberg för detta inlägg
Luftpangarn (01 jul 2022, 08:58)

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav börne 25 jun 2022, 07:21

Luftpangarn skrev:Jag har läst en vetenskaplig artikel inom typ rättsmedicin, där författaren lyckades vaska fram ett dödsfall att undersöka. Men han hade verkligen letat... Kommer inte ihåg om det var USA eller Australien, eller båda två, och kanske England också?


En Engelsk snubbe i nåt forum jag hittade när jag googlade frågan länkar till tidnings artiklar på 10 olika dödsfall med luftvapen runt om i världen så lite fler än 1-3 st finns ju. Inlägget skrevs för fyra pr sedan. Men som vi vet skiljer ju sig max tillåten effekt sig markant i olika länder.


Ej klickbara då det bara är en skärmdump.
För att följa länken så måste du registera dig.



Oavsett… luftvapen kan döda & även ett 10J vapen om det tar tillräckligt illa!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav vettedax 25 jun 2022, 07:45

Ja kan va farligt..när jag var ung pojk å fick ha farsans nya BSA airsporter på sommarlovet ute på landet var han lite orolig. de var ju jägare å kött fanns i mängder..han tog fram en köttbit från en älg som skulle slängas laddade en kula å sköt på den. kulan gick rätt igenom biten som var ca 15 cm så en kula kan gå långt in i en kropp. nu vet jag inte effekten i bössan men den var ju köpt på August vapen licensfri 22a. kanske 1968
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 25 jun 2022, 09:00

chaosborn skrev:Vad är syftet med arbetet?

Många blir nog rädda att det kan bli något som skrämmer folk från sporten.

Syftet är att undersöka vilken typ av allvarliga skador som luftvapen kan tänkas orsaka utifrån en jämförelse av materialegenskaper och vävnadsstruktur hos människa. Det är ett projektarbete på komvux så ingenting är tänkt att publiceras. Jag tyckte bara det verkade roligare än att mäta blodsockernivåer och syresättning i samband med fysisk aktivitet som läraren föreslog. Min pappa brukar skryta om att han blev skjuten i benet en gång och att de fick operera ut diabolen, så det var därifrån jag fick idén.

Det får inte vara en ren litteraturstudie utan man måste göra någon typ av experiment med mätbara resultat. Men tack för era tips på olika källor som jag kan ha nytta av när jag skriver sammanfattningen.

Skulle nog inte ha lagt 30 000 men var osäker på vad det bästa kostade. Hade bara tittat på priserna på Julas hemsida men tänkte att det var sämre kvalitet än vad som fanns att få tag på. Dock blev min pappa intresserad och sa att han kunde köpa ett gevär åt mig om jag tog reda på vad jag behövde. Jag tror egentligen han vet mer än han säger men vill att jag ska göra egen research.

Tack för tipsen om ballistisk gel och kronograf. :thumbupp:
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Nitro 26 jun 2022, 15:44

Du kan kanske också besöka en skjutbana eller hälsa på hos någon som har ett 10J gevär och få skjuta ett antal skott i det material som du tänkt.
Jag bor i Skåne och du kan komma hit och skjuta dina skott om du vill, under förutsättning att det inte behövs hela dagen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Luftpangarn 27 jun 2022, 05:29

En okokt (!) "julskinka" med svål och ben, skulle kunna vara lämplig provbit, kan jag tycka. Svålen / huden, är ju rätt viktig som första broms. Att verkligen träffa benet innuti skinkan, är väl kanske litet klurigt, om ens möjligt.

Fast att börja med att skjuta mot ballistisk gel, är nog en bra ide. Tråkigt nog, borde man ha någon form av simulerad "hud" framför gelen, om det inte bara skall bli ett halvt teoretiskt mätvärde. Kanske ett lager sämskskin?

För dina ändamål duger nog Julas klassiska underatmsspännare från Kina duga. (Har tillverkats i evigheters evighet, typ, och lär finnas hur många tusen som helst i Sverige, så det är dessutom ett passande vapen att testa. Den håller såvitt jag vet max licensfria 10J energi. För att följa länken så måste du registera dig.


Ordinarie pris 699kr, fast jag köpte det en gån på superrea för 299kr vill jag minnas. (Håll i spännarmen, när du laddar, för att undvika risken för avklippta fingrar!)

Egentligen är kanske kaliber 5,5 litet farligare, då det ger större såryta (hål). Och det farligaste är väl om man skulle råka träffa något större blodkärl. Fast det torde ta många timmar att förblöda genom ett sådant hål? Folk överlever ju ofta enstaka riktiga skott från krutdrivna pistoler. (Av typ som tex polisen och gangstrarna använder.) De är dock 9mm, vilket ger en större area på sårytan, samt att kulan har något hundratal Joule energi. (Det får du kolla upp. Det blir en djäkla skillnad hursomhelst!)

Som jämförelse, kan man också ha softair vapen, som ju folk leker krigsspel med, som har större kaliber, men lägre energi än de flesta luftgevär, och som man därför kan skjuta på varandra med. (Energi någonstans 2-4 Joule, tror jag? Annars blir medspelarna sura.)

Ytterligare jämförelse är licensfria självförsvarsvapen med kaliber 12,5mm / .50 med 7,5J i Sverige. Gör djäkligt ont, med rejäla blåmärken. Säljs utomlands med dubbla energin.

"Häftiga" mycket verklighetstrogna vapenrepliker, har bara 2-3 J energi, och jag betvivlar starkt att de ens med spetsdiabol, e möjligen skulle kunna tränga in, men inte längre än att man kan plocka ut den med pincett. De flesta skjuter dock endast rundkulor, och de tror jag helt enkelt studsar, även mot naken hud.

Störst genomträngning gissar jag en liten spetskula ger. För att följa länken så måste du registera dig.



Den diabolen du var inne på, ser häftig ut med sin röda plastspetsspets, vilket nog är hela vitsen. Det är en marknadsföringsploj. Sedan har den faktiskt en kombinerad form, för att snabbare överföra energi / bromsa upp, genom att veckla ut sig som en fram och bakvänd fallskärm. I teorin. För att följa länken så måste du registera dig.



Det är långtifrån säkert att du får så himla entydiga svar, för kulorna kan tumla (börja slå kullerbytta) och fara litet hur som helst.

Lyckas du genomföra något experiment, får du gärna berätta här.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav underljudsförbud 27 jun 2022, 06:51

väldigt stor skillnad med vilken amo man använder om det ska penetrera nått på djupet med 10 joule vapen , blydiaboler plattar till sej fort på ett hårt mål och stannar då upp mycket fort , medans tunga stål/zink sabbot dito tar sej igenom betydligt lättare i rätt sega mål , typ kraftigare sprayburkar , seg tjock plast ,mm ,mm

gelatin block visar skillnaden rätt tydligt , så vanlig luft amo som de flesta skyttar använder i sin träning slår mera sönder det man träffar på ytan , medans mer specifik amo gör runda hål rätt i genom lättare

samma gäller med amo till krutvapen , hålspets svampar upp sej vid jakt , medans helmantlad ofta bara gör ett litet hål rätt igenom målet

så vad för amo man använder avgör det mesta i detta , inte bara kraft i sitt vapen

som den luftskytt jag är , så resonerar jag så här , fart i vapnet avgör på vilka avstånd man praktiskt kan träna på , tyngd på kulan avgör mycket hur stabilt den tar sej fram till målet
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Bambi2022 27 jun 2022, 23:29

Tack för era tips angående ammunition och barriärval. Jag tänkte också använda någon form av skinn/hudliknande framför testmaterian. Om det blir en julskinka återstår att se men det var ett kreativt förslag. En bra ide eftersom grishudens epidermis är likt människans även om grisen har tjockare hypodermis (fettlager).

Rent spontant tänker jag att det farligaste för en människa vore att bli träffad i tinningen av en tyngre diabol som tar sig djupare, eller möjligen i en större artär som ni var inne på, eller rakt i ögat. Men jag kanske har fel. Jag tror i alla fall att benvävnad inte är något en "kula" behöver stöta på för att det ska bli allvarligt. Så jag kommer inte blanda in ben.

Jag hittade några givande test som några av er hade utfört angående genomträngningsförmåga för olika ammunitionstyper. Kom fram till att jag inte vill ha JSB Predator utan kanske snarare JSB Exact Heavy eller Logun Penetrator (som tyvärr inte verkar gå att få tag på). Crosman Premier såg ut att kunna ta sig en bit in också. Dessa diaboler är som jag förstår det något tyngre och av typen "rundnos".

Tack för alla tips! :)
Bambi2022
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jun 2022, 19:18
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav chaosborn 28 jun 2022, 16:44

Kan rekommendera att prova excite coppa-spitzkugel det är en spetskula och som jag förstår det koppar pleterad och därmed lite hårdare än vanligt bly.

De har i alla fall krupit in längre i den träplanka jag ibland har bakom mina tavlor när jag pangar.

Vissa typer av mer speciella diaboler är sammansatta av 2 olika material som tex polymag som Du nämnde.

Det man får tänka på då är att de kan gå isär vid träff och man riskerar att få 2 olika material i såret.

Jag har bara testat H&N hornet, vilka har en spets i mässing, skulle kunna tänka mig att den är något av det värsta att råka bli skjuten av då den har en lite otäck form och gärna går isär vid träff.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Luftpangarn 30 jun 2022, 16:19

Jag håller med chaosborn, diabolen med mässingsspets, är sannolikt den med störst genomträngningsförmåga.

Den först nämnda "Copa Spitzkugel" har den egenheten, att den är så djäkla hård, att den helt enkelt fastnar halvvägs genom pipan på en del vapen. Förargligt nog har jag två burkar hemma i kaliber .22/5,5mm. Det är fler än jag som erfarit detta. Alla får inte problemet, så det handlar om olika gevärspipor.

Beträffande dödlighet vid skottskador, är det mycket slumpartat vid klenare kalibrar och mindre effekter.

När president Ronald Reagan sköts, gick skottet genom ena lungan, och han pratade med pressen efter några timmar. Det handlade om kaliber .22/5,5mm, men revolvern använde nog .22lr patroner, som är svag prickskytteammunition, i första hand.

Däremot hade Reagans presschef (?) större otur. Han träffades av flera skott i huvudet. (5?) Han överlevde, och fortsatte som politiker i ett par decennier. Dock som rullstolsbunden, och med vissa talsvårigheter.

Då talar vi ändå om ammunition som är ca 20ggr kraftigare än svenska licensfria luftgevär.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Luftpangarn 01 jul 2022, 09:25

Grönberg skrev:Det finns många artiklar i ämnet t.ex den här
För att följa länken så måste du registera dig.



Det gjordes även en utredning i Sverige innan gränsen 10J fastställdes, jag har inte den just nu men den bör vara ganska enkel att hitta.


TACK! Det var mycket intressant läsning. Dock är tonen i skriften påtagligt alarmistisk, så långt det nu med intellektuell heder i behåll, går att yttra i en vetenskaplig artikel. (Det finns poänger med vetenskaplighet. :wink: Annars tror jag författarna lätt kunnat spåra ur fullständigt.)

Min kraftigaste kritik mot artikeln, är att den snöar in på ett enda möjligt problemområde - nämligen luftvapen. Och skall man ta artikelförfattarnas grundläggande ansats på allvar, borde de tex ta med skador från pilbågar som jämförelse. Utan sådan jämförelse, blir alltihopa bra nära akademiskt snömos. Intressant snömos, men trots allt ungefär lika smakligt som gul snö runt lyktstolpar. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Luftvapen - Önskar köptips

Inläggav Luftpangarn 03 jul 2022, 07:19

Vid omläsning av artikeln ovan, om luftvapens farlighet, framgår att genomträngning av människohud, genom experiment fastställts, vid hastigheter mellan hastigheterna 38-70m/s. Räknar man på en projektil på 0,5g, motsvarar det energinivåerna 0,36-1,23J.

Det presterar alla BB pistoler och revolvrar. Det är intressant info. Jag har i alla fall funderat på saken.

Jag gissar, att kulan tom har kvar den typen av energinivåer, efter passage av skjorta eller T-tröja. Särskilt om man använder den förut nämnda spetsdiabolen med mässingsspets. Så det lär bli läkarbesök av en sådan olycka.

Det förekommer att människor skjuter sig i lår och fötter, när de leker revolverman a la Vilda Western. Och i USA sker det dessutom ofta med krutvapen, och även med grövre kalibrar.

I alla fall har jag ingen lust att leka på det sättet med BB westernrevolvrarna många har. I synnerhet inte med min Colt SAA, som ju tunats till väldigt lätt trycke. Nu har den iofs den 7,5" långa pipan, så den är hur som helst av fel modell för dylika övningar. Blir väldigt omständlig rörelse. Kanske att det fubkar bättre, om man kör "crossdraw", som faktiskt var det reglementerade sättet att bära hölstret i USA armen. (De hölstren var av modell med lock. Ett sådant vill jag ha / kanske sy själv. Litet tråkigt med den sedvanliga plastväskan.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Marsi och 22 gäster

  • Sponsorer