FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav skånepåg 29 jun 2019, 07:00

Hej, tänkte bara ta upp en diskussion jag funderat på ett tag, även om jag tyvärr ej upplevt att FX är supermåna om sina svenska kunder, i alla fall inte i närheten av de amerikanska ( en diskussion vi kan ta i annat tillfälle iofs) så har jag ändå insett att FX är världsledande, eller i alla fall blivit det med stor distans på sista åren, de är liksom med i gamet och i framkant. Men påverkar de oss kunder på något sätt här i Sverige?

Jag har ett par FX bössor, och har nyligen köpt en till, och helt ärligt så måste jag säga, att de verkar ha tagit över marknaden rätt rejält, finns ju inga som kan konkurrera med FX nu. nu tänker jag inte på tävlingskyttar och liknande, utan för oss vanligt folk som vill ha något roligt nytt spännande och med kvalitet, jag ser då ingen som kan slå FX på den fronten nu.

Hur ser ni på FX nu och dess utveckling, vart är den på väg, kommer de att ta över.

Man får ju så mycket när man köper en fx idag, har bara svårt och se hur någon annan ska hinna ikapp? både på gott och ont.
De säljer ju som smör nu mer än någonsin...........
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2019, 08:53

Det borde kunna lett till att handeln insett att vi har en världsledande företag, och sett till att slå mynt av detta. Men icke! Svenska jaktbutiker tycker luftvapen är sånt som ungar håller på med. Alternativt sånt som huliganer håller på med.

FX borde ta lite mer ansvar också och annonsera i svensk jaktpress, för det är ett sätt att få inflytande.

Det minsta man kunde kräva från svenska handlare vore att dom framförde kravet att harmonisera med övriga Norden. Men det är dom inte speciellt intresserade av verkar det som.

Jag framförde till folk som förhandlar med tjänstemän på Polisen det orimliga i att en pipa på ett luftvapen är tillståndpliktig del (mer än 10J), men helt fri att äga på ett annat. Och det insåg de alla var orimligt, och lovade framföra detta vid förhandlingar med Polisen. Men mer än så har jag inte hört.

Att man i Norden ska riskera bli vapenbrottsling om man tar sin luftbössa över gränsen är bedrövligt (vid dödsbon t ex). Luftvapen bör vara fria i åtminstone 4,5mm. Att förvänta sig att folk (eller ens poliser) har koll på Joule och hastighet är en för krånglig och helt onödig lag. Ett skjutmått eller håltolk kan alla använda.

en Kaliberlag hade löst problemen med pipor.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav bebbe 29 jun 2019, 09:25

Vapenlagarna i Sverige är jäkligt märkliga totalt set. Det gör att kunskapen hos ”folket” är mycket låg. Vi har åldersgräns men ingen som helst koll. En bra 10J bössa kan också vara farlig. Men Sverige lutar sig helt mot att åldern gör bössan säker..... Det gör att alla (tom dom som har licens för tex klass 1 bössor mm) underskattar hur farliga luft bössorna ändå kan vara. Tror att en registreringsplikt på allt över (säg 7,5J) kommer göra folk lite mer ”uppmärksamma”. Och säg fritt utan licens på allt under .25 kaliber.

Allt det där är nog en av anledningarna till att FX lite ”ignorerar” Sverige. Om man pratar med vapen kännare/butiker utanför Sverige så säger dom att dom inte vill handla med Sverige alls. Det pga att våra lagar har ingen logik. Dvs dom vet inte vad som gäller här. Då blir det svårt med handel här.

Man kan ju hoppas att det nya vi börjar se ang övriga vapenlagar även kommer ”smitta” av sig på luftvapen. Typ slopat licenskrav på ljuddämpare, ingen 5års licens osv. Blir det lättar att köpa luftvapen i fullfart kommer givetvis försäljningen öka enormt, även FX intresse.

Problem som det kan ge är nog att ”folk” behöver mer kunskap om hur farligt ett luftvapen kan vara. Så om man skall släppa det helt fritt bör man nog på något set se till att alla får info som klargör detta. Tror dom som mest behöver denna info kan nog stundtals vara dom man tror minst behöver den. Har pratat med otaligt antal gamla jägare som tror att allt under klass 1 är inte värt att döda något med.... farligt att tänka så!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2019, 10:02

Du resonerar som om folk är dumma i huvudet. Finns ingen generellt problem bland svenskar att dom skjuter med luftvapen ansvarslöst. Inget normalt luftvapen i kaliber i .25 eller mindre, ens i fullfart har större kraft att skada än en pilbåge. En kaliberlag vore det effektivaste sättet att se till att folk inte hade mer kraft än nödvändigt. Norge o DK har gjort helt rätt. Men Finland är ännu bättre!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav skånepåg 29 jun 2019, 10:27

jag tror inte det kommer bli några stora problem om nu luftvapen upp till kaliber .25 skulle bli licensfria i fria hastigheter, de som ställer till problem för oss kommer göra det oavsett lagar.

Men de jag mer ville diskutera var att FX som jag ser det prioriterar inte oss i Sverige gällande service, visst är vi en liten del i kakan, men någonstans borde vi som bor i Sverige som köper Svenska luftvapen ligga i alla fall lika hög prio som usa som exempel. Jag sa förra gången när jag mailat FX 2ggr utan svar för en fråga jag undrade, de svarade aldrig, viss otur kanske, men de känns som vi är borträknade här i Sverige, det är bara USA som gäller... ändå köpte jag en FX till, jaja.... man kan hoppas nästa gång man behöver få svar på en fråga att de svarar, visst kan man höra med sin butik man köpt den av, men ibland vill man ha svar från tillverkaren också kanske om något man undrar, men vad vet jag, kanske alla tillverkare är likadana? (men de tror jag inte)..

Jag tror FX har lite storhetsvansinne nu, och vi här i Svedela "glöms bort"
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav bebbe 29 jun 2019, 11:14

_Axel_ skrev:Du resonerar som om folk är dumma i huvudet. Finns ingen generellt problem bland svenskar att dom skjuter med luftvapen ansvarslöst. Inget normalt luftvapen i kaliber i .25 eller mindre, ens i fullfart har större kraft att skada än en pilbåge. En kaliberlag vore det effektivaste sättet att se till att folk inte hade mer kraft än nödvändigt. Norge o DK har gjort helt rätt. Men Finland är ännu bättre!
Hmmm, det där uttalandet får mig faktiskt att tro det du antyder..... Nej, men att en pilbåge kan vara farlig hoppas jag man fattar, trotts licens ”brist”....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav bebbe 29 jun 2019, 11:28

skånepåg skrev:jag tror inte det kommer bli några stora problem om nu luftvapen upp till kaliber .25 skulle bli licensfria i fria hastigheter, de som ställer till problem för oss kommer göra det oavsett lagar.

Men de jag mer ville diskutera var att FX som jag ser det prioriterar inte oss i Sverige gällande service, visst är vi en liten del i kakan, men någonstans borde vi som bor i Sverige som köper Svenska luftvapen ligga i alla fall lika hög prio som usa som exempel. Jag sa förra gången när jag mailat FX 2ggr utan svar för en fråga jag undrade, de svarade aldrig, viss otur kanske, men de känns som vi är borträknade här i Sverige, det är bara USA som gäller... ändå köpte jag en FX till, jaja.... man kan hoppas nästa gång man behöver få svar på en fråga att de svarar, visst kan man höra med sin butik man köpt den av, men ibland vill man ha svar från tillverkaren också kanske om något man undrar, men vad vet jag, kanske alla tillverkare är likadana? (men de tror jag inte)..

Jag tror FX har lite storhetsvansinne nu, och vi här i Svedela "glöms bort"


Jag har faktiskt inte samma erfarenhet. Har fått bra hjälp när jag kontaktat FX. Inte varit så många ggr dock.

Men jag tror att problematiken jag tycker mig se (som jag försökte skriva om ovan). Kan ha stor inverkan på hur FX marknadsavdelning ser ser på handeln i Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2019, 11:28

skånepåg skrev:..

Jag tror FX har lite storhetsvansinne nu, och vi här i Svedela "glöms bort"


kan delvis bero på att stor% av de frågor dom får från Sverige handlar troligen om olaglig trimning, och det kan dom inte lägga tid på. Vår lagstiftning på detta område är sådan att folk gör saker olovligt och är "nöjda så", i och med att handeln/organisationer inte stöder dem. Vi som minns luftvapenforumens barndom minns hur folk trimmade helt öppet och det var bra fart på forumen. Nu är det mycket stillsamt när denna marginaliserade grupp inte är synlig längre. Bättre vore om handeln/organisationer tog lite ansvar och såg till att åtminstone Jägarexamen kunde vara grund för LV licenser.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 11:40

Jag har länge undrat hur många Joule en rejäl slangbella med tex en fet mutter, eller en pilbåge utvecklar.

Det finns inte en enda seriös luftvapenhandlare i Stockholm. Det enda som finns, är Teknikmagasinet.

Däremot finns åtminstone en riktigt seriös butik för pilbågar. Att skjuta pilbåge är rimligen ännu krångligare än luftgevär i Stockholm. Fast - det finns fler platser än man tror. Och folk blir inte stirriga och ringer polisen, bara för att man visar sig med en pilbåge.

Med en sådan situation, är FX marknad i Sverige pytteliten. I USA finns tiotusentals vapenhandlare. Att slänga in några seriösa luftgevär i sortimentet, är ingen stor sak. jag vet inte varför människor alls köper luftgevär i USA, men jag gissar att det handlar om buller. Och litet om att slippa åka / betala för skjutbanor.

Att lagarna kring luftvapen, är helt snurriga i Sverige, hjälper inte saken.

Jag har varit inne på tanken med 7,5J fritt över disk, allt där över registreringspliktigt, med kanske krav på prickfritt straffregister (mest för att visa att det är allvar), men inte krav på vapenskåp eller skytteförening. Däremot att man förklarar att man har ett mycket högt krav på att inte vapnet hanteras oförsiktigt, hamnar i barns händer, och att försäljning bara får ske till någon som registrerat sig. Eller så kör man efterhandsregistrering, som i Polen.

Konstiga regler om ljuddämpare, pipor etc tas bort.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav skånepåg 29 jun 2019, 12:37

_Axel_ skrev:
skånepåg skrev:..

Jag tror FX har lite storhetsvansinne nu, och vi här i Svedela "glöms bort"


kan delvis bero på att stor% av de frågor dom får från Sverige handlar troligen om olaglig trimning, och det kan dom inte lägga tid på. Vår lagstiftning på detta område är sådan att folk gör saker olovligt och är "nöjda så", i och med att handeln/organisationer inte stöder dem. Vi som minns luftvapenforumens barndom minns hur folk trimmade helt öppet och det var bra fart på forumen. Nu är det mycket stillsamt när denna marginaliserade grupp inte är synlig längre. Bättre vore om handeln/organisationer tog lite ansvar och såg till att åtminstone Jägarexamen kunde vara grund för LV licenser.


Jag kan ej svara för vad andra frågar FX om, ingen aning, jag vill ändå tro att de flesta frågor till FX om man mailar dom handlar om annat, i mitt fall ville jag ha reda på om större lufttuber och olika rails till kikarsikte, fick inga svar..

Sen förstår jag inte varför alla pratar om joule hit och dit, man kan äga en FX 4.5mm och även en 5.5mm i 10 Joule som skjuter jättebra och ha roligt som fasiken..

Tycker tråden går väck från vad jag försökte diskutera, jag vill mer undra varför ni anser att FX eventuellt(som jag upplevt det) inte bryr sig så mycket om svenska kunder, för mig verkar de så... även om deras bössor är fina, så finns de ändå en ignorans mot oss i Sverige, känns som USA är de enda som gäller, vilket jag iofs kan förstå en del, men de får inte glömma oss här.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2019, 13:13

Luftpangarn skrev:Jag har länge undrat hur många Joule en rejäl slangbella med tex en fet mutter, eller en pilbåge utvecklar.

Det finns inte en enda seriös luftvapenhandlare i Stockholm. Det enda som finns, är Teknikmagasinet.

Däremot finns åtminstone en riktigt seriös butik för pilbågar. Att skjuta pilbåge är rimligen ännu krångligare än luftgevär i Stockholm. Fast - det finns fler platser än man tror. Och folk blir inte stirriga och ringer polisen, bara för att man visar sig med en pilbåge.

Med en sådan situation, är FX marknad i Sverige pytteliten. I USA finns tiotusentals vapenhandlare. Att slänga in några seriösa luftgevär i sortimentet, är ingen stor sak. jag vet inte varför människor alls köper luftgevär i USA, men jag gissar att det handlar om buller. Och litet om att slippa åka / betala för skjutbanor.

Att lagarna kring luftvapen, är helt snurriga i Sverige, hjälper inte saken.

Jag har varit inne på tanken med 7,5J fritt över disk, allt där över registreringspliktigt, med kanske krav på prickfritt straffregister (mest för att visa att det är allvar), men inte krav på vapenskåp eller skytteförening. Däremot att man förklarar att man har ett mycket högt krav på att inte vapnet hanteras oförsiktigt, hamnar i barns händer, och att försäljning bara får ske till någon som registrerat sig. Eller så kör man efterhandsregistrering, som i Polen.

Konstiga regler om ljuddämpare, pipor etc tas bort.


Seriösa luftvapen är i USA en mycket liten andel av vapenhandeln

För länge sedan typ på nittiotalet så var det enkelt att regga en luftbössa. På den tiden var det krav att alla Co2 vapen hade licens oavsett effekt. Man fick ett intyg av polisen, inget mer än god vandel krävdes!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2019, 13:20

skånepåg skrev:Sen förstår jag inte varför alla pratar om joule hit och dit, man kan äga en FX 4.5mm och även en 5.5mm i 10 Joule som skjuter jättebra och ha roligt som fasiken..

Tycker tråden går väck från vad jag försökte diskutera, jag vill mer undra varför ni anser att FX eventuellt(som jag upplevt det) inte bryr sig så mycket om svenska kunder, för mig verkar de så... även om deras bössor är fina, så finns de ändå en ignorans mot oss i Sverige, känns som USA är de enda som gäller, vilket jag iofs kan förstå en del, men de får inte glömma oss här.


Jag äger inget mer an 10J vapen, så jag håller med dig. Däremot är det en klar fördel att ha mellan 16-20J om man vill skjuta i mer fältlika miljöer, typ jaktstigar osv. Det är svårt att intressera en jägare för ett träningsvapen med kulor som driver i vinden som ett höstlöv.

Företag kommer altid att satsa på den marknad som ger mest utdelning för minsta ansträngningen. USA är stort och har liberala lagar, samt det finns gott om pengar. Sverige är motsatsen.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav skånepåg 29 jun 2019, 13:30

jo visst, även om de skiter i oss här i Sverige så bör de vara enkelt att svara på frågor på mail, inte så att de får in 200 frågor i timmen precis. Men tur var så har man internet, man kan googla de mesta man undrar om.

Jag frågar inte mer i alla fall till FX, tar de via butiken om de går annars googlar jag. Synd bara de ska vara så.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 15:39

Skånepåg, företagets organisation har en hel del att göra med bemötandet. Om det inte ingår i FX organisation att svara på konsumentfrågor, utan detta skall gå via återförsäljare, så hamnar en konsumentfråga mellan stolarna. Förmodligen svarar de inte på slutanvändares frågor oavsett ursprungsland.

Undantag kan vara olämpliga. Dels kan det stressa personal som redan har fullt upp, dels sprider sig ryktet, och vips soricker organisationsmodellen.

Det hör faktiskt till undantagen, att tillverkare hanterar kontakter mot konsument / slutanvändare.

Ett parodiskt exempel, är svenska produktbeskrivningar från tex importören Fondprodukter. Cabom, Teknikmagasinetmfl, använder Fondprodukters text rakt av. Synd, för man får ingen känsla för hur mycket säljaren kan egentligen, utan att ringa o prata.

Hursomhelt, du är sannolikt inte mobbad för att du bor i Svedala. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Silwer 30 jun 2019, 22:33

Lite Youtubesjuka ser jag, störst på allt dominerande på allt blablabka.

Jag tycker enormt mycket är gimmuckar för att få sälja en bössa till(slätborrat ST pipa bäst i världen, nej helt jävla klämd hela vägen är bäst, nej stoppa in insatspipor är bäst), USA funkar så de kollar direkt vad för kraft och ev nya skrytsamma funktioner som finns, noll intresse för annat, ergonomi som en soppråm men tacticoool, tuff. Det räcker långt där.

De gör mao helt rätt för sin marknad, de så att säga förnyar sig utan anledning, Sverige är en för liten marknad och vi sol inte bara trir allt youtubes självutnämnda luftvapenkännare från Amerika säger i allt kan tänkas vara svårare att kränga många av de här vapnen, mycket få säljs av Impact och dylikt här.

De är inte ens stora i Europa, så de har sin marknad mycket klart markerad, kolla reklamer de gjort, ett helt egensponsrad tävling sim plötsligt är EXTrEeeeeeME bäst i världen mm.
I Europa är pedigree stort, anor, vinster från förr mm, kan låta oröttvist men så är det och dör når FX ingenstans, i Sverige vet vi ju vad det är då en del av oss köpte de första de bygde, så överdrivet hur de inte säljer alls här, och tro att ni är personlig vän med Axelsson så han ska fixa eran bössa minsan och andra dumheter.

USA har på senare år fått tullräkligt med folk som är intresserade, det bor 300 miljoner där, fundera på vad nån procent bara gör och helt fria regler, de kan dessutom ha luftbössan fast de har vanliga krutvapen, de måste inte välja nåt.

Tycker du fortfarande det konstigt att FX är stora i USA, de säljer fö procentuellt bra här med men kanske mer av billigare modeller och vi är få som ens vill betala varför dem med allt.

Det funkar inte att satsa hårt på sög FT för dem det har testats, och även om vapnet funkade väljer folk andra modeller här i Europa som beskrivet ovan.

Världen är inte USA som ni tror, men de gillar vapen och handlar gärna nåt nytt att sitta på arslet och testa, mao FX gör helt rätt och självklart blir det stressigt många pr har de sålt helt slut då de mste skicka allt till USA först, så DU har unte ens kunnat köoa vapen av dem, ofta på sommaren.
Kan de inte leverera till USA blir det ett jävla liv, för USA har även den sidan saker blir lätt stora där och vinden vänder, i Sverige finns inte den risken, vi anmäler inte FX inför domstol liksom, går inte ens här.

Så tänk en gång till. :-)

Tar i lite så folk begriper läget.
Senast redigerad av Silwer 30 jun 2019, 22:47, redigerad totalt 4 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav _Axel_ 01 jul 2019, 08:28

Silwer skrev:...

De är inte ens stora i Europa, så de har sin marknad mycket klart markerad, kolla reklamer de gjort, ett helt egensponsrad tävling sim plötsligt är EXTrEeeeeeME bäst i världen mm...


Att företag av denna art inte svarar på mejl är uselt. Jag förväntar mig åtminstone bli hänvisad till någon genom dem.

Varför gör inte FX en egensponsrad tävling i Sverige, så dom kan sälja sina produker här? FX kunde gå ihop med jägarorgansiationer och koka ihop nått som dom kunde köra tillsammans, och vips finns grund för föreningsintyg. Det finns intresse för FX produkter i Sverige. På den tiden folk trimmade helt öppet så var det mer aktivitet. Det är väldigt låg aktivitet på luftvapenfronten i Sverige idag, trots att det säljs grejer. Vore mer ansvarsfullt att formalisera detta. Men det kommer aldrig hända utan kommersiella krafter.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav ogster 01 jul 2019, 08:52

Som jag förstått det hela som vill dom nog att alla frågor/reklamationer ska gå via återförsäljare, här i Sverige vill dom väl helst att enbart Hurricane ska sälja deras saker då han är en av få som kan göra en snabb undersökning och finna lättåtergärdade fel som inte behöver skickas till fabriken.


Precis som nån skrev här i tråden så har dom blivit väldigt stora, besöker man dom nu så ser man vilket enormt företag dom blivit med hela "sin" kjedja av underleverantörer.
Jättekul såklart men man har nog även förlorat all kontakt med skyttarna i Sverige, förr så sponsrade dom tävlingar med bössor och sikten men numera är dom osynliga.

Vet ju folk som var i Laxå och tävlade på en lördag och bössan pajjade (Fx independent som pumpen hängde sig på) som ringde Fredrik och då han var på jobbet så kunde skytten åka dit för att va tillbaka och tävla 2timmar senare, sånt kommer nog aldrig kunna hända igen :(

I USA har man startat upp ett större FX center och där satsar man stort på kunderna, ska man lägga 1500$ på ett luftgevär vill man såklart ha support som heter duga.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
gubbe (01 jul 2019, 16:20)

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Kapten Kamin 01 jul 2019, 09:17

ogster skrev:förr så sponsrade dom tävlingar med bössor och sikten men numera är dom osynliga.

Nåja, inte helt osynliga. Dom sponsrade faktiskt Scandinavian Open med lite prylar, vilket vi är väldigt tacksamma för, men visst hade en bössa som pris varit toppen. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Rudolf91 01 jul 2019, 10:51

För egen del kan jag inte klaga på den excellenta service jag har fått när min Crown tyvärr blev sjuk.
Efter kontakt med Hurricane så skickade jag upp den till FX och den fick en personlig handpåläggning av Johan. Han var mycket öppen och trevlig med vilka ingrepp som gjordes.
Min trogna Bobcat har jag nu passerat 30000 skott med och har endast bytt en oring samt det vanliga rengöringen/uppsmörjningen. Imponerande kvalité.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Bara7 01 jul 2019, 20:57

Jag kan heller inte klaga på servicen, bössan tillbaka med vändande post. Direkt kontakt med personlig serviceman, som fixade allt och bössan var tillbaka innan nästa helg. Kan bara lovordas.

Men att klaga mitt i sommaren när personal kan ha semester är att ta i tycker jag, de gör säkert allt de kan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Silwer 01 jul 2019, 22:29

De säljer bäst denna perioden, semester tvekar jag över.

Nu ör de så stora att en kommentar här kvittar, det har inte alltid varit så, ich jag unnar dem att öka, i Sverige är allt nåt sil ska säljas Asea tex, fullständigt idiotiskt ich då är det ju bra att FX iaf bygger sina vapen här och inte i ett låglöneland?

Visst de är i första hand unte för Sverige längre utan USA, och med den imige de har ör det svprt att kombinera det med vas en del vill här i Sverige amerikaner tänker mycket olikt oss när det gäller vapen och skytte.

Det känner jag själv när jag sett en del youtubefilmer med FX, jag känner tankar om ansvar om att iinte jaga och skjuta på för stora djur tex..
Så tänks det inte där borta bland vapen jänkarna., Skadeskjutninfar äh, ha koll på vapnet äh, bara ett luftgevär ett BB gun.

Jag överdriver mej det passar dligt i Sverige helt enkelt, vad är vinsten för FX att arbeta med svenska jögarorganisationer frågas?

Sen ser jag inget konstigt i att mr FX själv måste fixa din bössa, vi har hört det om mail förr, ring.

Mennja som ogster skriver vill de nog att Hurricane ska ta reklamationer och dylikt i första hand.

Ok ok många tillverkare av lyftvapen i Eurooa utom säg Gamo tex ör personliga, det är sant.

Men Hatsan som vräker ut vapen ör inga du diskuterar med, det skojeri Fondprodukter bygt upp med dem är imo helt mot allt, de lever på att lägga på 1500 på den billugaste pcpn typ.

Nåväl fråga inte mig, jag har slutat ned FX för alla blev så jävla fula haha
Men nu ser ju några bra ut imo, men min tid är över.

Jag fattar ändå inte vad FX sja göra för er nu?

En sak ska de ha cred för, en gång i tiden fanns bara fjäderbössor från typiska standardmonopolföretag, svindyrt möjligen kunde du få säg en BSA pcp.

FX. Kom då med flrst Cyclinemodellerna med magasin, ich sen snabbt med billigare Typhoon.
Visst det finns äldre FX men de var inte var mans vapen så som det nu skulle bli.
Jag var med ich då fanns bara FX att välja på, Cyclinen hade magasin och jag ville ha In W pipa, fanns koreanska pipor då, de försvann då de levererade skit, ja iaf fanns Tyohoon men utan magasin.
Vad jag menar är att FX satte Sverige på PCP grunden, snart hade jag och många andra FX pcper, för de var möjliga att köpa öht.

Inser att inte alla var med då, nen det ör sant ändå, vad de kan glra idag vet i fan, med det utbud vi har.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Silwer 01 jul 2019, 22:36

Triumferande inlägg om bra service är ointressanta, det är väl vad man sja begära minst?, Hörde en Crown nämnas liksom.

Jubla över att ni fått gjort det ni skulle få?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Air 02 jul 2019, 07:29

Fx har svarat på mina mail kan ta några dar men gör mig inget.
Semestertider är det på många företag så inget konstigt med det.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Desaleux 02 jul 2019, 08:20

skidskytte.se/ARBETSRUM/INSIDE/skidskytteluftgevär/luftgevärsinstruktionsfilmer.
Hej är ny på forat. Mvh Desaleux
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: FX Airguns, de har blivit STORA, men gynnar de oss?

Inläggav Rudolf91 02 jul 2019, 12:18

Desaleux skrev:skidskytte.se/ARBETSRUM/INSIDE/skidskytteluftgevär/luftgevärsinstruktionsfilmer.
Hej är ny på forat. Mvh Desaleux


Välkommen hit :thumbupp:

Japp, i de filmerna var det FX.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mickebandsåg, sheismysi_n och 21 gäster

  • Sponsorer