Hjälp med första bössan

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav börne 06 maj 2019, 19:54

Kerdarf skrev:Synd att de inte har FX där så att en kunde jämföra känslan.

Tänk Svenskt finsmide mot Turkiskt grovsmide :wink:

Om alternativet är en FX Typhoon som nämnts i tråden hade jag inte ens funderat, sjukt prisvärda! Hatsan är tvärtemot sjukt överprisade här i Sverige!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Kerdarf 05 jun 2019, 09:23

Återupplivar denna tråden. Jag går fortfarande och väntar på att sparkontot skall fyllas på så har inte hunnit köpa något ännu men har hunnit fundera en del och stött på lite fler frågor. Jag förstår om ni erfarna är trött på att hjälpa nybörjare att köpa sitt första vapen men kanske att det finns någon som har haft liknande funderingar?

Efter att ha läst en massa andra trådar och snokat en massa på olika sidor har jag fastnat lite vid tanken på att få tag på ett bra precisionsvapen. Jag har sett att det går att få tag på ett gäng riktiga kvalitetsbössor till bra priser om en väljer fjädervapen istället för pcp (exempelvis FWB 300S, HW30S, HW95, Diana 75 etc). Vad jag undrar är dock huruvida ett fjädervapen verkligen kan tillfredsställa mina behov med tanke på deras rekyl och känslighet vid användning av skjutstöd etc.

Jag vill ju egentligen främst syssla med jaktträning, dvs. skytte på 10-50m i olika skjutställning och med olika skjutstöd. Det känns viktigt att jag kan efterlikna min vanliga skjutställning så mycket som möjligt så att jag bygger muskelminne inför mina vanliga kulvapen. Hur stor roll spelar detta? Är ett fjädervapen så känsligt att träffbilden hamnar utanför tavlan bara för att jag byter från t.ex. stådend frihandsskytte till sittande med bipod? Gäller detta även "rekylfria" vapen som 300S? Hur är det med kikarsikten, om vapnet endast är 10J behöver jag ändå ett specialsikte som klarar rekylen eller kan jag köra med vanliga jaktkikare?
Kerdarf
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 apr 2019, 18:02
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Kapten Kamin 05 jun 2019, 10:14

Om du vill eftersträva jaktlik träning, så ska du ju inte köra en helt rekylfri PCP...
Då får du bättre träning med en fjäderbössa.
Hur mycket ställningsbyte påverkar träffbilden beror mer på din skicklighet, än på bössan. Träning är nyckeln.
Dock ska du undvika bipod på fjäderbössa, det gynnar inte precisionen.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav dano_swe 05 jun 2019, 11:28

Om du ska träna för jakt tycker jag du ska köpa en vettig pcp-bössa med magasin. Behöver absolut inte vara en matchbössa, men undvik lågbudgetsegmentet för då är risken stor att du ledsnar. Med PCP och magasin har du möjlighet att öva på ett hyfsat snabbt andraskott vilket du inte kan göra med en fjäderbössa. Kan avtrycket justeras för att få det att likna krutbössan du har för avsikt att skjuta bättre med är det en bonus. Kolsyrevapen går bort helt anser jag då de är temperaturkänsliga och blir dyra i drift om man skjuter mycket.

Min erfarenhet av till exempel FWB300S är att det är ett fantastiskt vapen men enskottare och lite väl tungt för att stå och mata stående någon längre stund om det nu är det du vill öva på inför jakten.

Kolla på begagnade vapen som det inte skruvats för mycket på om du har tight budget.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Kerdarf 05 jun 2019, 11:30

Kapten Kamin skrev:Om du vill eftersträva jaktlik träning, så ska du ju inte köra en helt rekylfri PCP...

Hur menar du nu? Om jag förstått det hela rätt så har fjäderbössor en "konstig" rekyl som kan påverka träffbilden ganska rejält genom att flänga iväg i sidled innan kulan lämnat pipan, framförallt om jag använder statiska stöd som skjutkäpp, bipod,tripod, träd eller liknande. Den typen av rekyl har jag ju inte i ett jaktvapen, där åker bössan in i axeln rejält men påverkas inte av vilket stöd jag använder. Jag förstår att träning kan förbättra precisionen men har samtidigt läst på flera ställen att inskjutningen av kikarsiktet inte längre blir korrekt när ett annat stöd används.
Kerdarf
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 apr 2019, 18:02
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Kapten Kamin 05 jun 2019, 11:41

Kerdarf skrev:
Kapten Kamin skrev:Om du vill eftersträva jaktlik träning, så ska du ju inte köra en helt rekylfri PCP...

Hur menar du nu? Om jag förstått det hela rätt så har fjäderbössor en "konstig" rekyl som kan påverka träffbilden ganska rejält genom att flänga iväg i sidled innan kulan lämnat pipan, framförallt om jag använder statiska stöd som skjutkäpp, bipod,tripod, träd eller liknande. Den typen av rekyl har jag ju inte i ett jaktvapen, där åker bössan in i axeln rejält men påverkas inte av vilket stöd jag använder. Jag förstår att träning kan förbättra precisionen men har samtidigt läst på flera ställen att inskjutningen av kikarsiktet inte längre blir korrekt när ett annat stöd används.

Den "konstiga" rekylen är en dubbelverkande rekyl. Första delen av rekylen går precis som på en krutbössa in i axeln, andra delen (när pistongen stannar i främre läget ) går framåt. Men den tycker inte jag märks av lika mycket. Den kan däremot vara elak mot kikarsikten som inte är byggda för det. Träffpunkten ändrar sig ju inte katastrofalt bara för att du byter ställning, men tillräckligt för att det ska märkas om du jagar poäng på tavla.
Vad jag menar är att vill man bli bli duktig med ett rekylerande vapen, bör man också träna med ett rekylerande vapen. Men som du märker finns det fler faktorer. Vill du träna på snabba andraskott, är magasin en klar fördel, precis som dano_swe skriver.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Kerdarf (05 jun 2019, 12:39)

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav XY1 05 jun 2019, 12:06

Att skjuta är vansinnigt kul! Att skjuta med, som exempel, blåsrör, pilbåge, luftpistol, SIG X5, kulsprutor, granatgevär, haubits, AK4, AK5, luftgevär, 6,5 mm, 7,62 mm, magnumrevolvrar eller .22 gevär är lärorikt och ger erfarenheter som är bra och viktigt att ha i sitt skytte.

MEN, vill man bli säker och bra med ett specifikt vapen, öva med det!
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Per-Erik 05 jun 2019, 13:08

Eftersom rekylen börjar strax innan eller samtidigt som projektilen börjar röra på sig är en konsekvent skjutställning a och o vid allt kulskytte, vid tvåhandsvapen är fjäderluftgevär förmodligen den absolut mest oförlåtande typen.
Mao, kan du skjuta fjäderluftgevär kan du förmodligen skjuta bra med allt annat också...
Enhandsvapen är känsligare ändå...

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Kerdarf 06 jun 2019, 21:17

Tack för all hjälp jag har fått i tråden!

I slutänden blev det som vanligt så att jag spontanhandlade något som jag inte alls trott från början att jag ville ha. Denna gången blev det nog ändå rätt bra :)

Budade precis hem en FWB 300S Universal för €200 på egun. Tro att detta blir en lysande första bössa som jag kan ha till allt möjligt.

Mer tveksamt är väl valet av sikte... Hoppade nämligen genast in på aliexpress och beställde hem en Kina kikare (För att följa länken så måste du registera dig.

). Tänker att den kan vara något att ha tills vidare för att testa det där med avståndsbedömning med paralaxjustering mm.

Ser mycket fram emot att framöver kunna delta i trådar såsom "Vad blev du glad av i dag :) ", "Vad fick du i postlådan idag?", "Ditt senaste Inköp! (bilder)" och framförallt "Dagens tränings "TAVLA" "!
Kerdarf
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 apr 2019, 18:02
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka Kerdarf för detta inlägg
Nitro (06 jun 2019, 21:31), Kapten Kamin (06 jun 2019, 22:34)

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Clumber 06 jun 2019, 21:46

Kerdarf skrev:Tack för all hjälp jag har fått i tråden!

I slutänden blev det som vanligt så att jag spontanhandlade något som jag inte alls trott från början att jag ville ha. Denna gången blev det nog ändå rätt bra :)

Budade precis hem en FWB 300S Universal för €200 på egun. Tro att detta blir en lysande första bössa som jag kan ha till allt möjligt.

Mer tveksamt är väl valet av sikte... Hoppade nämligen genast in på aliexpress och beställde hem en Kina kikare (För att följa länken så måste du registera dig.

). Tänker att den kan vara något att ha tills vidare för att testa det där med avståndsbedömning med paralaxjustering mm.

Ser mycket fram emot att framöver kunna delta i trådar såsom "Vad blev du glad av i dag :) ", "Vad fick du i postlådan idag?", "Ditt senaste Inköp! (bilder)" och framförallt "Dagens tränings "TAVLA" "!


Länken är inte rätt så det går inte att se vilket sikte du köpte.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav börne 06 jun 2019, 21:51

Länken fungerar fint för mig!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav Clumber 06 jun 2019, 22:26

börne skrev:Länken fungerar fint för mig!

För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser den ut i min dator (För att följa länken så måste du registera dig.

)

Men din länk börne funkar fint
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hjälp med första bössan

Inläggav börne 06 jun 2019, 23:31

Jo den såg ut så men fungerar på datorn, dock inte på min mobil ser jag nu!

La ut den vanliga länken, det verkar va nån sida där man kortar ner länkar som använts!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chaosborn och 18 gäster

  • Sponsorer