Walter Rotex Rm8

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav börne 01 jan 2019, 02:21

Letade inte billigast... Hade valt en FX R400 oavsett av dess två!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
TheFoes (27 maj 2019, 07:18)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Nonsens75 01 jan 2019, 16:41

Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke. Men det är min personliga åsikt. Vet om att motiven är olika för tavelstansning o jakt.

Mvh Richard
Nonsens75
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2019, 16:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch,Walther mm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav börne 01 jan 2019, 17:59

Nonsens75 skrev:Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke.

Tycker ordet jakt kommer upp hela tiden i forumet nuförtiden, är det verkligen så många av oss som har skyddjaktslicens :?

En R400 skulle jag säga är alldeles perfekt för skyddsjakt, ställbar effekt & framförallt väldigt tyst! Men skyddsjakt ska inte diskuteras mer än i specifika avdelningar!

Frågor om skyddsjakt... viewforum.php?f=86

För dom med licens... viewforum.php?f=55
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Clumber 01 jan 2019, 21:40

börne skrev:
Nonsens75 skrev:Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke.

Tycker ordet jakt kommer upp hela tiden i forumet nuförtiden, är det verkligen så många av oss som har skyddjaktslicens :?

En R400 skulle jag säga är alldeles perfekt för skyddsjakt, ställbar effekt & framförallt väldigt tyst! Men skyddsjakt ska inte diskuteras mer än i specifika avdelningar!

Frågor om skyddsjakt... viewforum.php?f=86

För dom med licens... viewforum.php?f=55


Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav börne 01 jan 2019, 21:45

Clumber skrev:Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?

Var inte min mening att trådar ska låsas, men tycker man läst ordet jakt rätt ofta på sistonde, tycker själv inte det riktigt har med luftvapen att göra helt enkelt!

Men det är min åsikt, den kan man tycka precis vad man vill om :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Clumber 01 jan 2019, 21:56

börne skrev:
Clumber skrev:Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?

Var inte min mening att trådar ska låsas, men tycker man läst ordet jakt rätt ofta på sistonde, tycker själv inte det riktigt har med luftvapen att göra helt enkelt!

Men det är min åsikt, den kan man tycka precis vad man vill om :wink:


Det blir ju detsamma med när någon frågar om kikarsikten ska man besvara frågan i jakt tråden att detta sikte inte är ett ft sikte utan är framtaget för jakt /krutskytte på långt håll ?

Jag kan förstå att det blir ett problem om det blir jakt o slakt det handlar om istället för ett tips eller en personlig erfarenhet av ett specifikt sak som är en ren tips i tråden,det är min åsikt.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Nonsens75 02 jan 2019, 20:02

Många av dom luftvapen som jag använt till jakt har jag även nyttjat på skjutranchen i Arizona. Så jag har testat vapnet i olika sammanhang. Nu vill jag inte dundra in på forumet som någon besserwisser bara för att jag skjutit luftvapen i USA. Men marknaden är så mycket större i staterna. Här på forumet handlar det mycket om weirauch,air arms, fwb300 och någon till. Det är bra luftvapen.
Mvh Richard
Nonsens75
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2019, 16:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch,Walther mm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Nitro 02 jan 2019, 22:44

Det finns en uppsjö av bra luftbössor, men som vanligt handlar det om vilken budget man har och syftet med sitt skytte.
Vissa söker
- Kraft
- Högsta möjliga precision
- Plinking för skojs skull
- En bössa som är anpassad för just den typ av skytte man vill göra
- Allround
- Osv

Jag tycker det är roligt med dem som vågar prova ovanliga prylar som t.ex. den här Walther bössan, inte bara för att jag själv har en Walther bössa.
Visst är en FX kanske ett säkrare kort för oss Svenskar, men Jag skulle nog våga mig prova på Walther bössan. Dock är det ingen stock som passar mig så därför avstår jag, men bössan för övrigt kan säkert funka beroende på vad man har för avsikter med sitt skytte.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Air 03 jan 2019, 16:09

NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav doggcrap 03 jan 2019, 16:52

Air skrev:NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.


Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan
doggcrap
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 sep 2014, 16:16
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: crossman

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Air 03 jan 2019, 17:40

doggcrap skrev:
Air skrev:NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.


Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan

Ja det har jag vet även hur de ser ut inuti inte imponerad.Därmed inte sagt att det är skit.
Är inte heller ute efter heta diskussioner vi väljer själva vad vi vill köpa.Sitter Walther
pipa på dessa så där är det bra.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Nonsens75 03 jan 2019, 18:27

Air skrev:
doggcrap skrev:
Air skrev:NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.


Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan

Ja det har jag vet även hur de ser ut inuti inte imponerad.Därmed inte sagt att det är skit.
Är inte heller ute efter heta diskussioner vi väljer själva vad vi vill köpa.Sitter Walther
pipa på dessa så där är det bra.


Som sagt smaken är som baken,delad.

Mvh Richard
Nonsens75
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2019, 16:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch,Walther mm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Air 03 jan 2019, 18:55

Nonsens75 skrev:
Air skrev:
doggcrap skrev:
Air skrev:NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.


Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan

Ja det har jag vet även hur de ser ut inuti inte imponerad.Därmed inte sagt att det är skit.
Är inte heller ute efter heta diskussioner vi väljer själva vad vi vill köpa.Sitter Walther
pipa på dessa så där är det bra.


Som sagt smaken är som baken,delad.

Mvh Richard

Ja så kan man säga.Men för egen del så är det lätt att se skillnader på tekniska lösningar
när man varit maskinmekaniker i många år.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Silwer 04 jan 2019, 19:23

Nitro har dock en match Walther ej att jämföra.

Det är som med allt, det är ju så att olika prisnivåer finns, allt är inte samma eller oftast inte ens besläktade i en enda skruv.

Visst är USA marknaden numera stor i jämförelse, sen hur många % de är som skjutit särskult mycket med luftgevär är en annan femma.

Jag tycker de flesta av deras Youtubetester är ren skit och mer av försäljare visar vad han vill kränga.

I USA är folk så finns det ett halmstrå att hänga på kör man över allt och alal för sin del, här är vi mer för att"alla" ska ha lika, eller rättvist mm.

Jag ska inte uitvärdera vad som är bäst, men det gör för min del att nästanb allt som ska föresrtälla en testning av nånting i USA är skräp, inte sällan av självutnämnda mästare, som sagt det gäller att dra på om sig själv.

Men har man själv provat och är nöjd är det väl inget snack,
I Europa vet vi vad luftvapen är och de har använts länge inte sällan för att vi inte fått ha krutvapen hur vi velat lätt eller på skoj.
Länge fanns inga andra luftvapen i USA än just Beemanimporter, resten var skräp, nedärvt från 50talet men sämre bygt bara.
USA har bara bidragit med co2 Crossman 12gr patronen och en del fina multipumpvapen.
Visst en del har bygts för att deras marknad velat haft det men inte påp sånt sätt de velat framhålla, men ok ökad effekt har de väl legat bakom en gång i tiden även om det sen bygts i Tyskland åt både dem och oss.

OCH LW är inte att förväxla med Umarex som tillverkar dessa gevär, men de har säkerligen LW pipa.

Det jag kan var lite avundsjuk är att de kan ha "skoj" med vapen utan att utmärkas som fånar, här lyser allvaret alltid igenom.

Överlevnadsluftvapen skrattar jag dock åt,
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Nonsens75 04 jan 2019, 19:55

Silwer skrev:Nitro har dock en match Walther ej att jämföra.

Det är som med allt, det är ju så att olika prisnivåer finns, allt är inte samma eller oftast inte ens besläktade i en enda skruv.

Visst är USA marknaden numera stor i jämförelse, sen hur många % de är som skjutit särskult mycket med luftgevär är en annan femma.

Jag tycker de flesta av deras Youtubetester är ren skit och mer av försäljare visar vad han vill kränga.

I USA är folk så finns det ett halmstrå att hänga på kör man över allt och alal för sin del, här är vi mer för att"alla" ska ha lika, eller rättvist mm.

Jag ska inte uitvärdera vad som är bäst, men det gör för min del att nästanb allt som ska föresrtälla en testning av nånting i USA är skräp, inte sällan av självutnämnda mästare, som sagt det gäller att dra på om sig själv.

Men har man själv provat och är nöjd är det väl inget snack,
I Europa vet vi vad luftvapen är och de har använts länge inte sällan för att vi inte fått ha krutvapen hur vi velat lätt eller på skoj.
Länge fanns inga andra luftvapen i USA än just Beemanimporter, resten var skräp, nedärvt från 50talet men sämre bygt bara.
USA har bara bidragit med co2 Crossman 12gr patronen och en del fina multipumpvapen.
Visst en del har bygts för att deras marknad velat haft det men inte påp sånt sätt de velat framhålla, men ok ökad effekt har de väl legat bakom en gång i tiden även om det sen bygts i Tyskland åt både dem och oss.

OCH LW är inte att förväxla med Umarex som tillverkar dessa gevär, men de har säkerligen LW pipa.

Det jag kan var lite avundsjuk är att de kan ha "skoj" med vapen utan att utmärkas som fånar, här lyser allvaret alltid igenom.

Överlevnadsluftvapen skrattar jag dock åt,


Det är den här inställningen som jag tycker är tråkig. Man kan inte basera luftvapen i USA på klipp från Youtube. En dag på skjutranchen är verkligen kul. Allt från FX till weirauch samt asiatiska luftvapenmärken. Utbudet är stort. Sitta hemma på kammaren och döma ut något som man aldrig provat. Förstår inte det? Är det bara för att vara tvärsöver? Visst uppskattar jag att skjuta i 10 joule här i Sverige. Har förståelse hur många ser på USA och vapen. Tycker vissa typer av jakt där är direkt motbjudande. Men respekterar din åsikt.
Mvh.
Nonsens75
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jan 2019, 16:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch,Walther mm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Silwer 09 jan 2019, 22:13

Vilken inställning? du läste inte ens inlägget.

Allt från blablabla, det gör inget särskilt, inse att ja marknaden i USA är stor för att det bor många där uppåt 300 miljoner, och folk har pengar att leka med ännu iaf.

Det innebär inte att de har nåt med saken att göra idag, jag förklarade allt i inlägget dock.

Hemma på kammaren? Du tror inte jag har provat på en hel del utom då de asiatiska vapnen du talar om jaktbössorna pga att de inte får äga krutvapen där, sån skit hör inte hemma här så nej de vet jag bara teoretiskt om.

Men det är bra att de vill köpa i USA det håller ju igång dete mesta utom då match och tävlingsvapen i FT mm, det påverkas inet ens.

I USA sätter man sig på arslet och med stöd för att skjuta målskytte, det tycks var det enda som gäller när det gäller luftvapen i modern tid tråkigt nog.

Man imponeras som sagt inte, sen fattar jag att du som är där säkerligen ser annat främst jakt skulle jag tro, där man försöker ta död på djur med så lite kraft som möjligt, eller fiskjakt me pilar o vad fasen det nu är.

De har egen hemma marknad med vapen för överlevnad bland annat, humoristiska saker om inte annat och hejdlöst efterblivet konstruerade.

Jag vill inte var personligvt elak, alla tycker ju som de gör, men när du drog upp USA där stort så var jag tvungen att berätta var och hur luftvapnen kommit ifrån och inte är det USA.
OCH att noll utveckling finns i där är väl givet, man får fortfarande köpa sig en lekplinker .22lr åt grabben på K-kamrt.

Förr hade e dock BB guns, men de är ju rundkuleplinkers idag tillverkade i Kina, de har liksom inget problem med sina klassiker bli kinagrejor ens, så det är nog en liten marknad idag.
BB guns har ju inte varit så stort här utan vi har väl ofta kommit från gamla .177 brytbössor, ok en del hade nya El Gamo hahaha
Senast redigerad av Silwer 09 jan 2019, 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav masfan 03 mar 2019, 00:30

Mitt första inlägg..
Sitter och kollar på allt som skrivs. Mycket hugg hit och dit. Jag har en walther rotex rm8 som jag har i 10j. Sitter på altan hemma och skjuter bort svavlet på tändstickorna instuckna i frigolit liggandes och avståndet till dom är dock 20meter. Trevligt vapen tycker jag. Skotten dalar någon cm under 100 bar dock. Det var lätt att ta upp den i 10j, satt en insexskruv i sidan som skulle skruvas ut lite. Lättaste bössan jag varit med om att få upp joulen.
AirArm SE90 4.5
Hatsan Galatian 5.5
Hatsan BT65 6.35
Lothar Walther rm8 5.5
masfan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2016, 14:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav robertlundh 24 maj 2019, 15:30

Hej vart sitter den skruven för uppställning? har nyss köpt min och jag är missnöjd då den går klenare än min 40åriga bryt bössa på 4,5.
robertlundh
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2019, 11:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: anschutz 333

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav masfan 21 jul 2019, 18:42

Hej. Den sitter på sidan ovanför avtryckaren när du har skruvat loss bössan från kolven. Sitter en 2 eller2.5mm insexskruv som har röd locktight i hålet där skruven sitter. Använd kronograf tills du har 10J. Du kommer fort upp i 10J. Så det behövs inte mycket skruva. Lycka till roberlundh
AirArm SE90 4.5
Hatsan Galatian 5.5
Hatsan BT65 6.35
Lothar Walther rm8 5.5
masfan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2016, 14:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka masfan för detta inlägg
Luftpangarn (21 jul 2019, 19:11)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2019, 19:21

masfan skrev: insexskruv som har röd locktight


Jag trodde det krävdes värme för att lossa röd locktite? Går det med riktigt juste insexnyckel utan värme?

Har kollat denna också. Är inte helt förtjust i utseendet dock. Utseende i min "stockkonseravtiva" mening är För att följa länken så måste du registera dig.



(KISSPAUS / Divertisement; Min mamma utbrast mer än en gång när jag var liten -"Fan, du är så djävla stockkonservativ!" Jag vägrade bla konsekvent utsvängda jeans hela 70-talet. Skulle vara SMALRANDIGT manchestertyg, och stuprör.

Fanns bara ett ställe som sålde i Stockholm. Underligt nog "Kuntze & Co", som egentligen handlade i gummilister och plastdetaljer. Fördelen är, att jag lärde känna en av mina favoritleverantörer än idag. Jeans har de skippat, och återgått till kärnverksamheten. "Piratimport", dvs helt laglig parallellimport av Levi's, är inte längre "trång sektor" med uppblåsta priser och vinstmarginaler. :-) Back to basics- gummidetaljer!

Varifrån kommer begreppet "stockkonservativ"? Är det så illa som jag tror?!? :smt016 )

ÄR DET VERKLIGEN LW pipa???? Eller är det bara förvirring kring Walther / Lothar Walther? Detta är i grunden samma bössa som Walther 1250 Dominator, som i alla fall inte marknadsförs som havande LW pipa. Liksom Umarex Hämmerli 850. MEN, det kan vara så, att de får köpa LW pipor, bara de inte skriver ut det. För att prisdiskriminera...

Det skall finnas singelskottadaptrar som passar Rotex 8 / Walther 1250 Dominator / Umarex Hämmerli 850. Om man har behov av att dämpa skottlossningen vid magasinsskytte... :-) Jag tycker det underlättar när man använder kikarsikte, att inte helt behöva ta ny position för nästa skott. Fast, jag känner också att det kan gå litet för fort, om man har magasin.

Det är litet som när man började med videokameror i filmproduktion. Folk klagade på att hela crewen inte skärpte sig lika mycket som när man använde kemisk filmemulsion, och alla visste att varenda meter film kostade skjortan.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav masfan 21 jul 2019, 20:45

Hej. Jag använde då ingen värme. Den satt rätt okay,det knäppte till så var den lös. Om det är lothar walther pipa vet jag ej för det står inget på pipen. Jag skjuter då nästan skott i skott på 20-25m. Om jag säger så här en radie på -+5mm på 20-25m och det kan bero på mig. Tycker jag att det är godkänt för det plinkande jag gör. Så pipan är godkänd för mig. Ja jag håller med att skotten försvinner fort ur magasinet ;-). Jag gjorde bort mig lite granna när jag köpte rm8:an. Jag skulle ha köpt med tumhål men men.
AirArm SE90 4.5
Hatsan Galatian 5.5
Hatsan BT65 6.35
Lothar Walther rm8 5.5
masfan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2016, 14:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka masfan för detta inlägg
Luftpangarn (21 jul 2019, 21:10)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Luftpangarn 22 jul 2019, 10:41

masfan skrev: Om det är lothar walther pipa vet jag ej för det står inget på pipen. Jag skjuter då nästan skott i skott på 20-25m. Om jag säger så här en radie på -+5mm på 20-25m och det kan bero på mig. Tycker jag att det är godkänt för det plinkande jag gör. Så pipan är godkänd för mig." "Jag gjorde bort mig lite granna när jag köpte rm8:an. Jag skulle ha köpt med tumhål men men.


Låter väl som att du både är kanonskytt och har en riktigt bra bössa! Och kul! :Thumbupp:

Enligt Versandhaus Schneider har den verkligen LW pipa. För att följa länken så måste du registera dig.


Mystiken tätnar kring denna vapenserie Walther rm8, 1250 Dominator, Umarex Hämmerli 850.

Schneider säljer tumhålskolven separat, men det visste du nog? 130 euro. Kanske tar litet tid, men du borde väl kunna sälja trästocken?

Jag har studerat sprängskisserna noggrant. Omöjligt hitta skillnader på Rm8, 1250 och 850. (Extra vikt i hammare, olika långa, hårdhet i fjädrar finns varianter.) Men jag hittar inte heller skruven du talar om. Jag får höra av mig med bild, när jag får en i knät. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Pongo 22 jul 2019, 11:13

En kompis har en rotex i 177. Har provat den och tycker det är en helt ok bössa. Tycks börja finnas några exemplar i vårt avlånga land. Kul med lite andra bössor.
Hade en 850 airmagnum för några år sedan. Tycker att den hade hyfsad precision.
Mvh Pongo
Pongo
 

Följande användare vill tacka Pongo för detta inlägg
Luftpangarn (22 jul 2019, 12:39)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav masfan 22 jul 2019, 13:26

Nja någon kanonskytt är jag då inte, jag har bra stöd o kan hålla geväret stilla + lite tur kanske:-).


För att följa länken så måste du registera dig.



Som sagt lossa 2 insexskruvar vid avtryckaren och lossa geväret från kolven.


Där jag pekar med insexskruven sitter skruven för hastigheten.

Lycka till!
AirArm SE90 4.5
Hatsan Galatian 5.5
Hatsan BT65 6.35
Lothar Walther rm8 5.5
masfan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2016, 14:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka masfan för detta inlägg
Luftpangarn (22 jul 2019, 15:44)

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav Beretta 22 jul 2019, 13:36

Fx R 400 är inget vidare jakt vapen. Precisionen är så klart förklassig men den är lång o tung. Men shrouden är mycket bra att ha i villaträdgårdar och där boskap finns. Hade gärna testat en en Walther Rotex men 30 joule är lite klent på håll. Inte fel att den är 3000kr billigare än fx heller. Det får man ju ett vettigt hawke för.
Beretta
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 aug 2014, 17:28
Ort: Osby
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer