Lutf-tub med lågt tryck !!!!! läcker den lättare?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lutf-tub med lågt tryck !!!!! läcker den lättare?

Inläggav skånepåg 24 okt 2018, 13:32

Lutf-tub med lågt tryck (30-35bar) läcker den lättare?

Har en lufttub som jag är säker på är tät, i alla fall sedan sist(2-3 månader sedan)....
Jag släppte ut luften på den ner till ca 50 bar för jag skulle ge mig på den närmaste tiden för tanken var att riva ner den och rengöra allt osv, men det blev aldrig av, lät den ligga ett par månader, nu är den på ca 30 bar, så min undran är: Har en lufttub och oringar/ventil lättare att släppa ut luften vid lågt tryck vs högt(150-200bar) ?

Visst kan jag fylla upp den igen, vänta några dagar för att få bekräftat, men är ivrig att sätta ihop bössan nu, så kollar mest om min tanke kan stämma ovan, för i så fall smäller jag ihop den..... Har för mig ha läst att för lågt trycka gör ofta att det börjar läcka vs högre tryck, men är ej säker..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lutf-tub med lågt tryck !!!!! läcker den lättare?

Inläggav Blackpowder 24 okt 2018, 13:55

Jodå, det stämmer att endel tätningar behöver högt tryck för att täta.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Lutf-tub med lågt tryck !!!!! läcker den lättare?

Inläggav skånepåg 24 okt 2018, 14:40

som jag anade, då smäller jag ihop bössan imorgon, hoppas den är tät sen med normalt tryck, tack!
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lutf-tub med lågt tryck !!!!! läcker den lättare?

Inläggav ZaphodB 24 okt 2018, 15:24

skånepåg skrev:Lutf-tub med lågt tryck (30-35bar) läcker den lättare?

Har en lufttub som jag är säker på är tät, i alla fall sedan sist(2-3 månader sedan)....
Jag släppte ut luften på den ner till ca 50 bar för jag skulle ge mig på den närmaste tiden för tanken var att riva ner den och rengöra allt osv, men det blev aldrig av, lät den ligga ett par månader, nu är den på ca 30 bar, så min undran är: Har en lufttub och oringar/ventil lättare att släppa ut luften vid lågt tryck vs högt(150-200bar) ?

Visst kan jag fylla upp den igen, vänta några dagar för att få bekräftat, men är ivrig att sätta ihop bössan nu, så kollar mest om min tanke kan stämma ovan, för i så fall smäller jag ihop den..... Har för mig ha läst att för lågt trycka gör ofta att det börjar läcka vs högre tryck, men är ej säker..


Det stämmer att läckor visar sig lättare vid lägre tryck, så om du letar efter en läcka är det en god idé att tömma vapnet ner till 75-50 bar, jag kan dra en parallell med hur man gör då man testar bromssystemet på tunga lastbilar, där ligger arbetstrycket på ca 10-12 bar max, men vid täthetskontroll måste trycket vara max 8 bar just för att små läckor självtätar vid högre tryck.

Nu är det ju helt olika packningar på ett luftgevär och en lastbil men principen är den samma då det gäller täthetskontroll och sökning efter läckor.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer