Både Artemis CR600/900W kan användas som CO2/PCP.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Både Artemis CR600/900W kan användas som CO2/PCP.

Inläggav Luftpangarn 20 apr 2018, 12:58

Efter mina undersökningar, har jag kommit fram till att både Artemis CR600/900W kan användas som CO2/PCP pga följande

SLUTSATSER: 

-Artemis CR900W i PCP, kan fyllas antingen tryckluft eller bulk CO2, utan tekniska modifikationer.

-För Artemis CR600W i CO2 version, finns fyra alternativ;

1)Enklast är att köpa påfyllningslock som reservdel till 900 PCP versionen, samt nytt ventilhus med två ytanpåliggande o-ringar. Eller så svarvar man själv till utanpåliggande spår för o-ringar på existerande ventilhus.

2)Att helt bygga om till en CR900W med också reservdel nummer 41, och uppborrande av ett hål i magasinsröret, för tryckmätarens gänga.

3)Tillverka en lös extra tank inuti magasinsröret som kan sättas i och tas ur - ett längre patronrör med nos som en CO2 patron - för att kunna använda antingen tryckluft, eller bulk CO2. För tryckluft, måste minst antingen påfyllningspumpen eller själva extra tryckpatronen, ha tryckmätare. Extrapatronen måste också ha säkerhetsventilfunktion. En trevlig sak är att man kan ha flera extrapatroner med sig, vilket faktiskt är smidigare än både medhavd PCP pump eller tryckflaska. Samt att man nog kan ordna att vanliga 12g CO2 patroner fortsatt också går att använda.

4)Alternativt gör man som *Hostile* och tillverkar ett genomgående rör för magasinsröret, med ”nos” som en CO2 patron, samt hål i locket, som dessutom på något sätt trycker röret mot avfyrningsventilen. Med fördel kan röret göras med rejäl bula, så det funkar som magasin. På utstickanderördel ansluter man med slang eller adapter, till tank med co2 eller luft. Adaptern kan göras så att externa 12/88g CO2 patroner, eller paintball tankar hänger fast med vapnet.

Kostnad och tillgänglighet för reservdelar, samt egen teknisk förmåga bestämmer tillvägagångssätt.)


För både CR600W respektive CR900W gäller, att man måste lösa frågan hur man säkerställer att man häller i lagom mängd flytande CO2, så det inte blir helt fyllt, dvs överfyllt. Normalt sker detta med vägning. Jag tänker att man alternativt kunde använda en litet mindre mellantank som ”decilitermått” för lagom påfyllning. Kräver ytterligare en av/på ventil. (En på vardera sidan av mellantanken.)

Samt även ordna koppling till sodastreamtuben, och en av/på ventil, som helst bör sitta så nära påfyllningsnippeln, till CR900W vapnet, eller extrapatronen tillCR600W, som möjligt. För att undvika iskall CO2 från slangen på fingrarna.

RESONEMANG:

*Hostile* och jag har fört ett resonemang om huruvida man skulle kunna använda magasinsröret som behållare för bulk CO2, förslagsvis från tex en sodastreamtub. *Hostile* har invänt att då ligger för hårt tryck mot avfyrningsventilen. Och jag ser logiken i resonemanget. Ligger det tryck mot avfyrningsventilens hus och hela dess framyta, istället för endast ingångshålet till ventilen, blir det en större yta som utsätts för tryck, och därmed större kraft, framtill och utanpå ventilen, som trycker hela ventilhuset bakåt. Anslutning till endast ingångshålet på ventilen, flyttar (det mesta) av trycket in i ventilhuset. Då behöver bara ventilhuset tåla trycket. Detta gäller CO2 versionen.

För när jag jämför sprängskissen (sic!) för Artemis CR600W, alltså CO2

För att följa länken så måste du registera dig.

... CR600W.pdf

med sprängskissen för Artemis CR900W dvs PCP

För att följa länken så måste du registera dig.

... iagram.pdf

så verkar det faktiskt vara så att tryckluften i PCP utförande, faktiskt helt enkelt lagras direkt i magasinsröret. Möjligen skulle PCP versionen kunna ha tjockväggigare stålrör än CO2 versionen. Men eftersom även CO2 versionen har magasinsrör av (magnetiskt) stål, betvivlar jag det mycket starkt. Skillnaden i inbesparad materialkostnad för ett tunnare stålrör, är nog mindre, än de ökade kostnaderna för förlust av mer rationell tillverkning och lagerhållning etc. Å andra sidan, tycker jag stålrörets vägg verkar förvånande tunn för att räcka att gänga in en tryckmätare - om det nu skulle vara så, vilket jag inte tror. För det finns en extra skum del, jag annars inte klarar tolka, på PCP versionen, nämligen den "mysko" cylindriska delen nummer 41. Den verkar ha längsgående genomgående hål. Jag misstänker att den utgör fäste för tryckmätaren inuti magasinsröret, för att få längre fästgänga. Del 41 har också 2 tätande o-ringar, men de minskar inte trycket mot hela ventilhusets framsida, pga det genomgående längsgående hålet. De håller bara tätt för tryckmätaren.

Annars när jag letar efter skillnader, är det mest uppenbara, att avfyrningsventilhuset i PCP försetts också med två utanpåliggande o-ringar. Annars läcker ju allt tryck förbi ventilhuset. Förmodligen klarar de, samt de på del 41, inte att hålla tätt vid så höga tryck, att magasinsröret riskerar spricka. (Kanske att även påfyllningsventilen ger upp.) Förhoppningsvis alltså en inbyggd säkerhetsventil, så att säga.


Vad säger ni?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Både Artemis CR600/900W kan användas som CO2/PCP.

Inläggav Hostile 20 apr 2018, 14:10

För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser min tillfälliga lösning ut. Dock ska hela projektet skrotas och ett komplett nytt gevär byggas. Paintball tanken ska användas och eventuellt pipan då det inte är lätt att köpa lösa.
Hostile
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 07 maj 2016, 16:59
Ort: Hässleholm
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW97

Re: Både Artemis CR600/900W kan användas som CO2/PCP.

Inläggav Icesarawan 09 maj 2018, 09:18

It is very useful information. I have read it and feel that it is good content.












För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Icesarawan 09 okt 2018, 06:26, redigerad totalt 1 gång.
Icesarawan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 maj 2018, 09:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qeyes och 21 gäster

  • Sponsorer