Erfarenheter (Artemis) CR600W

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 11:04

Jag fick hem geväret för några dagar sedan. Trots vad som skrivits i en annan tråd, har jag inte lyckats hitta några vettiga omdömen kring detta gevär, varken text (Sv, Eng eller tyska.) eller youtube. Jag vore tacksam för länkar! Geväret säljs under flera märken, så söka på cr600 ger flest träffar (sic!).

Konstruktionen är grundläggande exakt motsvarande mina önskemål, till ett rimligt pris. Geväret är 2,1 kg lätt, vilket jag verkligen uppskattar. Det är viktigt för mig. Från 9års ålder, hade jag ett Diana 35 – jag ville ju ha det häftigaste geväret. Men det var alldeles på tok för tungt för stående skytte. Stående klarade jag bara med kompisarnas mini-Diana ;-) Och med farbror Laves Husqvarna .22LR salongsgevär, inköpt för 33kr en gång i världen. (Egentligen mitt drömvapen. Det skall ha åttakantig pipa också!) Men faktiskt erbjuder CR600W en fördel, nämligen flerskottsmagasin. Dianan sålde jag till en skyttebegåvad 10årig flicka (och hennes mamma, som begrep att dottern var exceptionell) många år senare. För några år sedan köpte jag ett Jula B3 ”Industry Brand” som tröst. Dock är det jobbigt att ta i och ur en 55mm bult i laddluckan, för sin sinnesros skull, på denna ”fingerklippare”. Blir djäkligt omständligt. Dessutom är B3:an 3,3kg tung.

Kinesisk ”varumärkespraktik” är fascinerande ;-D Om du köper tillräckligt mycket, så klistrar fabriken på vilket varumärke du vill – tex ”Artemis”. (På Teknikmagasinet hittade vi på elektronikmärket ”TeknIQ” när vi startade ;-D ) Därmed har du större möjlighet att få tillbaka marknadsföringskostnader snabbt. Det öppnar dessvärre också för instabila ock kortsiktiga lycksökare. Nackdelen är, att fabriken inte har något rykte att försvara mot slutkunden. Arrangemanget leder till dålig eftermarknadssupport med reservdelar. Vilket gäller detta gevär. I europa finns endast porten och o-ringarna att få tag på. Allt annat verkar vara kört att få tag på. (Frågat i Holland, Tyskland och England.) (Var en gång tvungen att riva ut och byta min luftvärmepump pga detta.)

Jag tycker det bryter min koncentration mindre med en slutstyckesmanöver, än att bryta en knäckpipa mellan varje skott. Det blir ännu bättre med ett flerskottsmagasin. (Bättre än Husqvarnan :-) ) Magasinen är dock litet "rappliga", alltså motsatsen till stabilt och solitt. De snurrande locken, som skall hålla kvar kulorna i magasinet, skall "låsas" av en liten fjädrande kula. På ena magasinet funkade detta inte vid leverans, på andra slutade det fungera vid 2:a laddningen. Locket satt dessutom mycket löst på ena magasinet, fick skruva åt det litet. På ena magasinet lossnade magneten som skall hålla magasinet på plats i geväret. (Klistrade jag tillbaka med sekundlim.) Ren snålhet lär ha avgjort, att magneterna på geväret (ej magnetisk metall) och magasinen bara är 3mm i diameter. Detta gör att det inte sitter på plats på geväret tillräckligt bra, för att man skulle kunna låta magasinet sitta i om man promenerar med puffran på ryggen. (Behåller jag geväret, kommer jag göra en kompletterande mekanisk låsning.)

En manuell säkring uppskattar jag verkligen också! (Det är ett djävla ofog att det inte är standard på luftvapen. Särskilt på knäckpipor, där det blir en hel del vispande i luften med vapnet. Jag var med om en ovan kille i lumpen, som oförsiktigt riktade en skarpladdad k-pist mot instruktören, när han vände ansikte och kropp mot instruktören för att lyssna. Mycket obehagligt att vara med om.)

Jag har köpt kaliber 5,5mm versionen. En 12g kolsyrepatron räcker till ca 35 skott på mitt exemplar, vilket bidrar till min fundersamhet. Det är nämligen den kapacitet som anges för 4,5mm versionen. Rimligen borde ventilfjäder, hammarfjäder och port kunna skilja mellan kaliber 4,5 och 5,5 och därmed CO2 förbrukningen. Givet att kulvikterna skiljer rejält, men laglig anslagsenergi skall vara den samma. Eller tänker jag snurrigt nu???

Mitt exemplar har extremt låg träffbild. Kulan går också mycket långsamt – ljudupplevelsen är som svartkrutsskytte på 25-35m, och då är kulbanan också mycket bågformad. Jag har fått skruva upp höjdskruven på siktet till max – ett kvarts varv till, så lossnar skruven :-( Och då är tendensen ändå låg träffbild på ynka 10m avstånd. Mitt exemplar är alltså i princip snudd på obrukbart överhuvudtaget. Men jag har svårt att tänka mig att varken fabrik eller europeiska importörer skulle acceptera sådan ”performance”. Även om det luktar litet som att vapnet är närmast avsett för trimmning. (Att insläppsporten är enda tillgängliga reservdel, är ju litet talande.)

I tyskland säljs geväret, såvitt jag vet, endast i kaliber 4,5mm med 7,5 Joule anslagsenergi. (I Holland även 5,5mm med ca 11J) Tyskland är förmodligen största europeiska marknaden. Om fabriken har olika ventil- och hammarfjädrar, samt portar, för olika versioner, för olika länders lagkrav, så lär de tyska ”versionsdelarna” vara de som det finns flest i lager på För att följa länken så måste du registera dig.

fabriken.

Jag spekulerar i att jag fått en kaliber 5,5mm pipa, men övriga delar tänkta för en tysk 4,5mm 7,5 Joule version. Sådant händer ofta i kinesiska fabriker. Jag hade en 259 kubik fyrhjuling, där den bristfälliga reservdelsförsörjningen, förvärrades av att fabriken varannan vecka bla monterade 350 kubiksversionens bakaxel, beroende på vad som råkade ligga på hyllan, vilket gjorde det knepigt att veta vilken bromstrumma som skulle passa. Två importörer gav upp detta kinesiska märke, då reservdelarna var rena lotterierna. (Jag sålde skiten till en äkta knutte med mer tålamod.)

Provsköt min egna ballistiska style igår. Hade fyllt en Loka 33cl petflaska, samt en 1,5 liters pet, (även den Loka citron ;-D ) med gele. Skott mot botten (tänkt att motsvara ekorre eller harskalle, respektive räv, grävling, rådjur, och hjärnsubstans) studsade i båda fallen.

Skott mot stående sida, vilket är tänkt att motsvara skinn över köttmuskel, studsade på den lilla flaskan, men gjorde att gelen lossade från flasksidan och hade format ett runt 4-5cm anslagsspår. En ekorre hade definitivt fått förmodligen dödlig hjärnskakning. På den stora flaskan, trängde kulan in ca 3-4cm och tiltade en aning. En aning deformation av hollow-pointen 0,92g (14,2gr). Motsvarande mot gelefyllda glasburkar, ledde till en rikoschett, samt en fullständigt utplattad kula. Dock utan att burkarna sprack.

Yvärr kunde jag inte testa Jula B3 nu i morse, då gelen i målen frusit i natt. Skall tina dem försiktigt, och göra om testet. B3:an känns som att det är laglig 10J skjuts i.

Som sagt, ge mig länkar, så kan jag läsa på om andras erfarenheter!

Jag återkommer!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
huldreh (14 apr 2018, 03:32)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav börne 27 mar 2018, 12:36

Luftpangarn skrev: Skott mot botten (tänkt att motsvara ekorre eller harskalle, respektive räv, grävling, rådjur, och hjärnsubstans) studsade i båda fallen.

Skott mot stående sida, vilket är tänkt att motsvara skinn över köttmuskel

Med tanke på det du skriver, ska du jaga med bössan?

Kanske inte det första vapnet man tänker på för skyddsjakt. Går det ens att få upp den i 180 mps!?

Utan kronograf går det inte att gissa sig till anslagsenergin.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 13:22

Hej igen,

Nu har jag testat både Artemis CR600W:n och Jula B3:n mot gelefylld pet. Båda verkar ger mig stark känsla av att verka leverera samma anslagsenergi, rimligen 10J. Båda lämnar några millimeter djupa bulor på flaskan. Ibland kan man se cirkelformat, koniskt chocksmäll inne i gelen. Kulorna rickoschetterar. Endast vid exakt vinkelrätt anslag, och bara ibland, kan inträngning ske. Hitills 2 gånger av 10. Vore intressant att prova mässingsspets.

Den runda formen hos flaskan, fördelar förmodligen anslagsenergin bättre än, åtminstone en liten djurskalle. Ytan är också mycket glatt och hal. Tror inte min grundide till testmetod är fel, men plastburkar med plana ytterväggar, är nog mer rättvisande. Skall dock testa slitsar i sidorna, så att energin inte fördelas i cirkel runt flaskytan. De kan nog motsvara en träff mot skinn över muskler.

Det är nog rätt så oetiskt att skjuta på djur med 10J kaliber 4,5 /.177 eller 5,5/.22. Möjligen fågel /råtta, med mässingspets?

Gränsen 10J har jag för mig är satt utifrån att en kula med denna energi inte skall tränga igenom ett mänskligt skallben. Och det verkar onekligen sant.

Testet är mest av nyfikenhet. Men känns också bra, då det bekräftar, att mina tankar att skrämselskott på 50m på blomsterkäkande rådjur, knappast tränger in i deras hudar. Vilket är det jag gissat i alla år. ;-D

Jag tänker behålla geväret. Jag får byta till längre skruv på siktet, samt begära att magasinen byts ut.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Kapten Kamin 27 mar 2018, 14:04

Mitt tips är att du hittar ett alternativt sätt att skrämma bort rådjur. Ett skott mot rådjur med luftvapen är jaktbrott hur du än vänder och vrider på det. :thumbner:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 15:30

Om jag nu skulle ha skjutit på ett rådjur, så är det inte särskilt effektivt. Samma lilla grupp rådjur besöker rabatterna 3 gånger om dagen. Chilipeppar och vitlöksolja har jag halvhjärtat genomfört tester med.

Var går gränsen för jaktbrott? Får man kasta en sten eller tennisboll på dem? Golfboll kan bli mer än 10J ;-D Inspirerad av truppminan, har jag testat fiskelina uppspänd mellan träden. Det var en amerikan som påstod att de ryggade tillbaka av att känna, men inte se linorna. Men det gäller i alla fall inte mina rådjur, dom bara gick igenom dem, fast de skulle hålla för 35kg tror jag. ;-)

Funderar därför på att rigga en grej som utlöses av fiskelinorna.

Vad tycker ni om mina ideer kring ballistiska test?

Egentligen borde man kunna mäta anslagsenergin med någon form av standardiserat test, som inte kräver avancerad utrustning. Tex på vilket avstånd en träff på ett visst standardierat föremål slås omkull av standard blyrundkula = samma vikt- och formförhållande, kanske tom går att jämföra olika kalibrar. Kanske sandfylld läskburk ståendes på fastsatt / nedgrävd läskburk. Undre burkens överkant låter övre burken inte rutscha, utan tvingar omkullfallande vid tillräcklig energi. man burjar med 5-10 läskburkar på längsta avstånd, och flyttar dem stegvis närmare, tills någon faller.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav börne 27 mar 2018, 15:34

Jakt är inte ok att diskutera utom i skyddsjakts delen!

Tråden är anmäld!
Senast redigerad av börne 27 mar 2018, 16:58, redigerad totalt 2 gånger.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Kapten Kamin 27 mar 2018, 16:17

Som alternativ kan jag rekommendera oasiskuber på pinne.. Doppa oasisen i en mix av blodmjöl, ammoniak och vatten... Kommer inte ihåg mängderna dock.
Det funkade utmärkt för att skrämma bort rådjuren på den tiden jag hade blommor i trädgården..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Leopold 27 mar 2018, 17:13

Luftpangaren, kul att du bidrar med litet intryck av din bössa!

Om det är jakt du är intresserad av så är jägarexamen är en god start men inte tillräckligt vad gäller skyddsjakt, du får läsa på om detta om du är intresserad i delforumet "frågor om skyddsjakt". Där kan du bla läsa vilka arter som kan vara aktuella för en licensierad skyddsjägare med lämplig utrustning.

Diskussioner om terminalballistiska tester i syftet jakt med licensfria luftvapen är inget lämpligt diskussionsämne, det finns till att börja med ingen jakt som får bedrivas med den vapentypen i Sverige.

Är det hur man avskräcker rådjur från sin tomt som är viktigast just nu så är det bättre att starta en ny tråd om detta men du fick litet tips ovan. Vad som räknas som jaktbrott eller ej är en fråga som ingår i en jägarexamensutbildning och det förekommer sådana diskussioner ibland på jaktforum (vilket detta inte är).
___
Så återgå till att diskutera själva bössan dvs trådämnet är du snäll.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (27 mar 2018, 17:59)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Archon 27 mar 2018, 19:07

Jaga bort rådjur med luftvapen? Ett dåligt val. Själv tror jag att en slangbella skulle fungera bättre för ändamålet. Men effekten är ju högst temporär. För om inte dina blommor smakar pyton kommer dom att komma tillbaka. Kommer ihåg när jag arbetade på en djurpark en sommar. Höll på och trimmade gräs med en grästrimmer invid en rådjursinhägnad. Ett litet rådjurskid ville av någon anledning vara så nära mig den kunde. Detta irriterade mig en smula. Dels för att jag ville vara ifred när jag arbetade, dels var jag orolig att någonting skulle smätta iväg och träffa djuret. Efter en stund blev mina farhågor besannade. Min trimmer skickade iväg en kraftfull projektil, antingen en småsten eller en hård växtdel, som träffade rådjuret i sidan. Den sprang förskräckt iväg. Jag skrattade gott för mig själv. Nu kanske du håller dig borta från mig, tänkte jag. Men nej. Efter mindre än en halvminut var den tillbaka. Jag stängde av maskinen och klappade om djuret och så hade vi en trevlig pratstund. Jag råder dig att hitta bättre och mindre våldsamma metoder.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Nitro (27 mar 2018, 19:23)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 19:43

Jag ber om ursäkt för att jag skapat en olämpligt diskussion.

Jag har INTE tänkt fälla några djur! Jag är alldeles för blödig för det. Utom de söta skogsmössen - när de är innomhus. Med musfälla. Där går gränsen. Men till och med då känns det taskigt. Jag tvekar också att föda upp slaktkaniner av det skälet. Skulle jag ändra mig i jaktfrågan, blir det i samarbete med lokale jägaren. Då skaffar jag lämpligare vapen.

Eftersom det finns så vansinnigt mycket diskussion kring jakt med dessa vapen, och allmänt kring anslags- och genomträngningsförmåga, blev mina ballistiska försök "inspirerade" av diskussionerna. De flesta tester på youtube är orealistiska, enligt min mening. Därav mitt infall att göra mera realistiska test.

I mitt fall tillkommer nyfikenheten på hurpass farliga luftvapen är. Min åsikt är att med normal ammunition, skall en människa ha en djäkla otur att dö av ett 22LR vådaskott.

Mitt andra förslag att mäta anslagsenergi -och därmed även hastighet (formel /tabell) -tyckte jag var teknisk uppfinnarjocke-grej.

Nästa ämne blir hemmagjord säkring för Jula B3 underspännare - "fingerklipparen". Och kanske kommer jag på något billigt eget rörligt mål. (Bästa ide just nu, är nog en lutande klot- / bollbana för tennisbollar el dylikt.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav börne 27 mar 2018, 19:51

Luftpangarn skrev:Min åsikt är att med normal ammunition, skall en människa ha en djäkla otur att dö av ett 22LR vådaskott.

:o

22lr har ett säkerhetsavstånd på 1500m enligt SäkB.

Ang hur farliga luftvapen är så är det ett vapen & ska hanteras därefter. Det finns fall där folk skadats allvarligt eller dött pga ovarsam hantering, snackar vi sen licensbelagda & kraftigare luftvapen så är dom direkt livsfarliga även på längre håll!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 20:22

Ja Börne, alla vapen skall hanteras med yttersta försiktighet. jag tror min generella efterlysning av manuella säkringar, visar min säkerhetsattityd. 1) Behandla alltid ett vapen som om det är laddat och osäkrat. 2A) Rikta aldrig mynningen, någonsin, i farlig riktning. 2B) Håll aldrig fingrar innanför varbygeln, fören precis före skott.
Artemisen är nu alltid säkrad, utom just före skott.

Med detta sagt, tycker jag att man kunde lätta på licenskraven för kraftiga luftgevär och salongsgevär. Kanske 21-års gräns? De är varken effektiva rån / mord eller självmordsvapen. 11% av sveriges befolkning äger riktigt dödliga jaktvapen. Inte farao ställer de till särskilt mycket problem! Bilar, motorsågar och KÖKSPALLAR både dödar och skadar fler människor. För att inte tala om köksknivar, som är det traditionellt helt dominerande mordvapnet i Sverige.

Fallolyckor är en inte ovanlig dödsorsak för äldre - ofta från kökspall. Jämför med vådaskott.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav börne 27 mar 2018, 20:37

Att diverse ting kan användas som vapen & dödar folk har diskuterats förr & inget som går att göra något åt!

Undrar mest om din kommentar ang 22lr som jag tycker är rätt sned!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Leopold 27 mar 2018, 20:37

Jag förstår din nyfikenhet Luftpangarn, det cirkulerar som du säger mycket jaktrelaterat kring luftvapen på youtube och nästan uteslutande från länder som har en helt annan syn än den svenska på jaktetik. Vi vill inte diskutera detta på forumet eftersom vi är inriktade på målskytte / rekreationsskytte först och främst, med en liten del för de som är intresserade även av skyddsjakt på de arter som är aktuella i Sverige.

Dina funderingar kring luftvapens relativa farlighet är både befogade och relevanta, tror de flesta av de aktiva luftvapenskyttarna på forumet har bildat sig en uppfattning ungefär som du är inne på. Licensfria luftvapen kan vara potentiellt livsfarliga om man behandlar dem som om det vore leksaker, för att inte tala om kraftfullare luftvapen som i en många fall kan jämföras med effekten av krutvapen.

Beräkning av anslagsenergi förutsätter att man kan mäta projektilens hastighet någorlunda exakt och till det behövs en kronograf. Har förekommit och förekommer mindre exakta skattningar på diverse sätt men de är inte att lita på för fem öre. Kostar en tusenlapp ca.

Använd alltid skyddsglasögon om du skjuter mot mål där projektilen eller -fragment kan studsa tillbaka. A & O vid allt skytte är att man måste vara extremt noga med säkerheten, allt annat är av underordnad betydelse.
__
Såg att Börne redan svarat. Och jag håller med om att ca .22LR-jämförelsen är litet malplacerad. Dels inget luftvapen, dels talar vi om energinivåer som ligger ca 15 - 25 ggr högre än max licensfri luftvapeneffekt...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 21:06

Direkt efter mina galet rokoschetterande test, åkte jag till Jula och köpte skyddsglasögon för 49:90 :-D (näst billigaste, mycket skönare att bära, tyckte jag)

Ur praktisk synpunkt, är hastighet och anslagsenergi mest ganska ointressant för en målskytt. Mest teknikgrej. Man justerar siktet, that's it.

Skjutupplevelsen med denna .22 påminner mig mycket om det år i USA, då jag tävlade i skytte på 50m med ett slaglås svartkruts .36 gevär. (Stående och knästående är jag bäst på. Min stående stil är knasunik ;-D ) I båda fallen upplever man tidsskillnaden mellan avfyrning och anslag. Processen från avtryck till mynningslämnande är i ett slaglåsgevär faktiskt ännu långsammare än 10J kaliber .22. Flintlås är som en helt annan värld, då fängkrutet först skall brinna, före drivladdning.

Kronograf verkar kul leksak :-D Men jag vill nog satsa på annat först.

PS Kikarsikten är FUSK! Inte bara på tävling ;-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav börne 27 mar 2018, 21:14

Luftpangarn skrev:är hastighet och anslagsenergi mest ganska ointressant för en målskytt.

Inte om man skjuter i en viss klass där en viss maximal anslagsenergi är tillåten & då gäller det att ha full koll på just detta. Vi är en del som tävlar inom denna skyttegren här, kallas Field Target!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 21:54

Åhh fan Börne! Jag har en del att lära, då jag nu återupptar denna hobby efter 35 år ;-D Har kontaktat min lokala skytteförening också. Min tomt är stor, men jag har bestämt skyttebana mot en 3-4m hög bergsknalle, vilket ger max skjutavstånd på 35m från verandatakets regnskydd :-D Skjuter jag över berget, är närmsta hus 2-3km bort. Tänker nog satsa på 10-25m. Har saknat litet mer än 10m avstånd.

Tror jag kommer trivas med detta gevärs skjutupplevelse. :-D Fast Jula B3 är inte sånt skitgevär heller, ärligt talat. Jag har också ett pytteluftgevär (tjeckiskt?) avsett för barn, som jag funderat mycket på hur man kan väcka till liv. Gav det till min dotter när hon var liten. Men det blev bara Jula B3 sittande skjutande, för minipuffran saknar både sikte och ork... Tivolipryl, slätborrad pipa. Men förr sprang barnen runt och sköt pilar och kulor på varandra med dessa puffror, när de lekte cowboys och indianer... Och man hade inte flytväst ute på bryggor heller... Vissa saker i världen blir klokare och bättre med tiden ;-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Leopold 27 mar 2018, 22:19

Luftpangarn skrev:... återupptar denna hobby efter 35 år ;-D Har kontaktat min lokala skytteförening också. Min tomt är stor, men jag har bestämt skyttebana mot en 3-4m hög bergsknalle, vilket ger max skjutavstånd på 35m från verandatakets regnskydd :-D Skjuter jag över berget, är närmsta hus 2-3km bort. Tänker nog satsa på 10-25m. Har saknat litet mer än 10m avstånd.

Tror jag kommer trivas med detta gevärs skjutupplevelse. :-D Fast Jula B3 är inte sånt skitgevär heller, ärligt talat. Jag har också ett pytteluftgevär (tjeckiskt?) avsett för barn, som jag funderat mycket på hur man kan väcka till liv. Gav det till min dotter när hon var liten. Men det blev bara Jula B3 sittande skjutande, för minipuffran saknar både sikte och ork... Tivolipryl, slätborrad pipa.


Kul att du är på gång med luftskyttet, perfekt att ha skjutmöjligheter som du har! Bra även att du söker kontakt med skytteföreningar även om de flesta brukar köra med 10m diopterskytte inomhus, ofta som vinteraktivitet som växlar av mot sommarsäsongens krutskytte. Fullt möjligt att klubbar kan tänka sig att utöka sin verksamhet med luftskytte under fältmässiga förhållanden, under inverkan av väder och vind som gör det riktigt spännande!

Finns två huvudspår här dels BR (benchrest på 25 meter typiskt), och FT (field target där man skjuter på fallmål av plåt på okända varierande avstånd 10 - 50 m). Flera av våra "FT-klubbar" har skapats genom att utöka verksamheten i "gamla traditionella" skytteföreningar.

Luftpangarn skrev: Men förr sprang barnen runt och sköt pilar och kulor på varandra med dessa puffror, när de lekte cowboys och indianer... Och man hade inte flytväst ute på bryggor heller... Vissa saker i världen blir klokare och bättre med tiden ;-)


Jo det har ändrats en hel del, förr var tex salongsgevär (och hagelgevär?) fritt men så är det ju inte idag. Ett viktigt uppdrag för oss som är aktiva på detta forum är att verka för ett ansvarsfullt utövande av luftvapenaktivitet, såväl "plinking" på bakgårdar etc som i diverse organiserade former. Det är därför man som nykomling på forumet möts av en del frågor och även saker som kan uppfattas som pekpinnar, men det är för att vi allihop ska kunna fortsätta med det vi tycker är roligt och sprida intresset :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Nitro (27 mar 2018, 22:30)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 22:44

Tack för din förstående inställning Leopold!
- Men jag klampade verkligen in på forumet på klantigt sätt. :-( Jag är självransakande inför mitt beteende. Tror jag hade något slags behov av att visa mig tuffare, än jag i verkligheten faktiskt är. Pinsamt. Möjligen handlar det om tokiga tankar kring förväntningar på min attityd. Det har ni nu tagit ur mig mycket effektivt! Och jag kan få vara avslappnat skytteintresserad.

Tror jag kan bidra med bättre saker på forumet i fortsättningen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Nitro (27 mar 2018, 22:46), börne (28 mar 2018, 05:39), Kapten Kamin (28 mar 2018, 05:55)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Leopold 27 mar 2018, 22:55

Inga bekymmer med det Luftpangarn, du är varmt välkommen och ser fram emot dina fortsatta äventyr och erfarenheter med din bössa och skyttet!

Kinabössor är inte att förakta, har en kinabrytpipa själv sedan många år som jag gillar skarpt - SAG AR1000 i min alldeles unika "Renegade edition" som har visat sig vara slagkraftig på FT-tävlingar :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Nitro 27 mar 2018, 22:59

Nä detta är inte Flashback. Vi försöker vara så seriösa som möjligt och värnar om vår rätt att skjuta med luft och vill kunna få licens på dessa vapen även fortsättningsvis.
Många är vi som tävlar och många andra som gärna hade gjort det ifall de haft en klubb inom räckhåll som skjuter något annat än 10m med diopter.

Sen finns det många som inte har ambitionen att tävla som bara skjuter för skojs/avkopplings skull.

Var bor du någonstans? Besök gärna en klubb som skjuter annat än 10m diopter, en ny värld öppnar sig.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 27 mar 2018, 23:36

Hej Nitro,
Har inte varit där första gången än. Tror inte de skjuter lufgevär- det gör alla hemma :-D Jag tycker det vore roligt att komplettera med krutskytte. Rökfritt krut är jag visserligen, relativt andra, inte så bra på. Dessutom kommer jag sakna krutdimmor med svavelosande ruttna ägg doft, en extra dimension svartkrut bjuder. ;-D Förutom att man måste hålla bössan stadig längre efter avtryck, åtminstone i teorin. För jag undrar om det verkligen är det jag gör i verkligheten?! Snarare tror jag det handlar om att jag fortsätter sikta och kompensera / justera, genom / under, ett längre förlopp? Tror inte alls jag håller vapnet orörligt under avfyrningsprocessen.

Vid rökfritt krut, är denna process, enligt mig, obefintlig. Detta stödjer jag på de månader jag parallellt skjöt min Colt Navy .36 slaglåsrevolver, med min Colt .45 automatic pistol (i särskilt precisionsutförande).

Denna jämförelsesituation har återigen uppstått med 4,5mm jfrt 5,5mm, båda i 10J. Snabbt, respektive långsamt förlopp.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Luftpangarn 28 mar 2018, 23:39

Kapten Kamin,
Oasisblock indränkta med fanskap som rådjur inte gillar att lukta på, tycker jag låter mycket begåvat! Det lär inte regna bort så lätt heller. Blodmjöl hörde jag först talas om i sommras - EFTER att Bambi käkat allt... Grrrr!
Amoniak tror jag är en bra ingrediens! Jag behöver inte ligga i rabatterna och ventilera / lukta ;-D Oasisblocken dödar inte blommorna - vilket min chiliolja på bladen gjorde...
Återstår sniglarna, som man skulle kunna skjuta, om man har behov av att döda djur.
Men hinder av kopparmetall är 100% effektiva. Tom en professor intygade det inför mig förra året. Ingen annan metall, av okänd anledning, sa professorn.
I år blir det oasisblock! Om inte annat, för att jag är en experimentnisse... :-D
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Erfarenheter (Artemis) CR600W

Inläggav Kapten Kamin 29 mar 2018, 06:43

Jo, det funkade bra för mig.
Grann-tanten blev sur när mina blommor klarade sig, men inte hennes.. :Thumbupp:
Hittade receptet...
"Blodmjöl med vatten
Det här gillar inte rådjur. Blodmjöl är ett gödsel som skapas av blod från slaktade djur. Blanda ett kilo blodmjöl med tio liter vatten och tillsätt en och en halv deciliter ammoniak. Doppa oasiskuber i blandningen och sätt på pinnar i sniffhöjd intill växterna. Doppa kuberna på nytt var fjortonde dag."

Annars kan du plantera gula blommor.
Dom smakar tydligen inte lika gott och brukar få stå ifred....
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Sikte Artemis CR600W (och i allmänhet)

Inläggav Luftpangarn 13 apr 2018, 10:30

Jag tänkte återföra tråden och diskussionen till själva ämnet.

En närmast fundamental brist hos geväret, är det fabriksmonterade siktet. Som även *Air* konstaterat, är höjdjusteringsskruven för kort för att kunna justera siktet tillräckligt mycket i höjdled.

*Air* skrev
"Skjuter med öppna riktmedel men bytte ut bakre siktet som inte räckte i justermån mot ett Gamo med klicklägen på justeringrattarna."

En halvdan lösning, är att byta ut skruven mot en längre, som man måste kapa till själv. M4 - köp några mässing, det är enklast att kapa till olika längder. Eftersom gängan är inte är tillräckligt lång i fästet, får du eventuellt kapa till olika skruvar, för olika skjutavstånd.

Ytterligare irriterande, är att eftersom själva siktet saknar gänga för att fästa, samt en till för höjdledsjustering, så går det inte att flytta siktet till ändan av geväret. En sak som ju förbättrattrar siktlinje och precision ganska avsevärt. (Inte bra för nybörjare.)

Ytterligare en av bristerna, är att det saknas fjäderbelastning i sidled. Givetvis måste det finnas ett spel i sidled, men utan fjäderbelastning, hamnar siktet olika i sidled, vid olika tillfällen. Dessutom kräver justering av siktet medhavd skruvmejsel för justering. I sidled måste man skruva på båda sidor på ett djäkligt krångligt sätt.

Siktet är gjutet i plast, men det skulle man kunna ta. Även om det är synd att man inte kan byta siktesskiva / skåra.

Med andra ord vill man skaffa ett nytt mikrometersikte för 11mm laxsspår, till ett pris som står i proportion till bössans inköpspris. *Air* monterade ett Gamosikte. Hade *Air* det liggande? Annars, var kan man köpa det? Dianas sikte går lös på 500kr + frakt :-(
Själv hade jag ett kinesiskt Julasikte liggande. Inställningarna på siktet funkar bra, och det är stryktåligt som sjutton :-D Tyvärr tillät inte detta sikte heller tillräcklig justering i höjdled. Vad värre är, de har fuskat med laxsspåret, som på ena sidan bara är en avrundning!?! Detta gör att siktet lutar en aning = man får en skum skjutbåge med kanske 20graders lutning in mot vänstra andra kvadranten, geometriskt beskrivet. Pga att skruven var för även på Julasiktet, har jag tappat höjdjusteringsskruven, bergis i blåbärsriset :x Dessutom säljer de inte siktet som reservdel.

Alltså, var hittar jag ett sikte? Inte gärna diopter, tror inte det är någon höjdare på rörliga mål, och det är inte vad jag är van vid.

Om du har ett sikte, och monterar det baktill, köp en kort M4x5mm svartfosfaterad + brickor, för att täppa till fästhålet på mitten av pipan.

Jag tror jag tänker fila ner kornet ca 1mm för att lösa eländet. Tror ni också är en bra lösning? (Man kanske filar bort färgen 1mm ner på baksidan också, så syns kornet bättre i skymning. (Sikteskanten kanske man kunde måla i annan ljusreflekterande kulörfärg. Guld? Ljusrött? Neonorange?


PS Egentligen önskar jag att alla "ovidkommande" tidigare inlägg togs bort / flyttades av moderator. Pga problemen med att postade bilder eventuellt försvinner, känns det olustigt för mig att bemöda mig om att publicera det rikhaltiga dokumenterade bildmaterial jag tagit.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chaosborn och 22 gäster

  • Sponsorer