Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 14:59

Jaha, nu är det sådär igen... Jag är "återfallsförbrytare" inom pcp men har inte haft något nu på några år (har dock ett antal fjäderluftgevär och ett tjog luft-/CO2pistoler, som jag inte heller hinner skjuta med).

Nu funderar jag på att köpa ett pcp-gevär igen, budget för enbart geväret ligger på (i runda slängar, det går att tumma på om det finns goda skäl) 8-16.000:-.
- Kaliber ska vara .22 (av flera skäl).
- Bössan ska vara kapabel till god egenprecision (1moa @50m är ett minimikrav)
- Bössan ska hålla hög kvalitet och finish. Jag gillar t.ex. en vacker valnötskolv och är beredd att pröjsa lite för den lyxen. Men en vacker bössa som inte funkar är meningslös, så jag utesluter inte kompositkolv.
- Det ska vara en repeter, med sidelever eller rakrepetersystem.
- Jag kan eventuellt tänka mig en bullpup (eller en takedown), men på en bullpup så MÅSTE repeterhandtaget sitta framme vid varbygeln.
- Bössan bör vara relativt lätt, och medge ett lågt montage av kikarsikte.
- Bössan ska vara försedd med en effektiv shroud.
- Bössan ska ha, eller mycket enkelt kunna utrustas med regulator.
- Bössan ska enkelt (d.v.s. av mig själv) kunna tas upp i fullfart på minst 40-50J (läs nedan innan ni går i taket!), och det vore förmodligen bra om det fanns en fartomställare.


Jag är 50 bast om några veckor. Jag har vapenskåp fulla med jaktvapen (full jaktvapengarderob) och målskyttevapen (både gevär och enhands, tio stycken totalt). Jag hjälper redan idag några bönder och lagerverksamheter med att hålla rent från skadedjur. Jag är styrelsemedlem i en skytteförening som sysslar med både gevärs- och pistolskytte, och som har luftgevär på programmet. Jag är dessutom politiskt aktiv på en rätt hög nivå kommunalt. Det jag vill säga med ovanstående är att det inte vore några som helst problem för mig att få licens för ett pcp-gevär på både skyddsjakt och målskjutning, och jag skulle aldrig riskera de licenser och de förtroendeuppdrag jag har för att skaffa ett olagligt luftgevär.
Tanken med att enkelt kunna ta upp bössan i 40-50J är att det finns planer på att skaffa licens, men det är inte ristat i sten. Det ska dock vara lätt att göra, om jag sätter de planerna i verket. Till att börja med ska den användas i 10J utförande, och så kan det mycket väl förbli.

Jag är tacksam om ni primärt svarar utifrån egna erfarenheter. Googla och kolla Youtubeklipp kan jag göra själv! :-)
Mvh!
Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Mattias.A 20 feb 2018, 15:52

Hade nog kikat på en FX Crown. Alternativt Royal.
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 26 jun 2008, 20:56
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Mattias.A för detta inlägg
Grinolle (20 feb 2018, 21:38)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 19:51

Tack! Några specifika fördelar med dem jämfört med FX Streamline?
Det verkar vara samma system som Crown, mindre luftvolym visserligen, men ett betydligt lägre kikarmontage vilket har flera fördelar och slutligen lite lägre vikt.

Sen vill jag gärna ha flera åsikter, gärna om andra tillverkares bössor.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Avalonblower 20 feb 2018, 20:52

Generellt sett så krävs en hel del research runt det aktuella vapnet då moderna PCP med separata regulatorer ibland kan kräva omfattande och dyra arbeten för att kunna höjas i effekt på ett optimalt sätt.

High-power regulatorer (alltså över 30 joule) är ett ganska nytt fenomen och utbudet av vapen här är ganska begränsat, de första kom 2011 och det är främst FX Airguns som har sysslat med detta.

Regulatorer har numera blivit ett mode, många vapen fungerar precis lika bra utan en komplicerad separat regulator. Man får visserligen färre skott, eftersom man som regel börjar med ett lägre maxtryck, samt en större variation från skott-till-skott men den variationen som finns kan ändå i de flesta fall vara fullt acceptabel.

Man ska alltså inte överdriva värdet av en separat regulator och dessutom vara medveten om att den typen av konstruktioner även har nackdelar.

Vill man sedan ha rejält hög effekt, över 45 joule, så minskar successivt fördelarna av regulatorn.

Finns det andra aspekter som är av vikt, typ vapnets format, tubstorlek, tålighet för att vistas i skog och mark etc?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Grinolle (20 feb 2018, 21:38)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Sweron 20 feb 2018, 21:09

Vad gället FX Royale som nämndes ovan, så kan jag säga att det är väldigt enkelt att ta upp den i fullfart från 10 joule (ja, efter att jag erhöll min licens). Jag har inget att jämföra med, men för mig som var helt okunnig på PCP:er så var det inga bekymmer alls. Rent allmänt tycker jag det är enkelt att skruva och trixa med den.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
Grinolle (20 feb 2018, 21:38)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 21:55

Avalonblower skrev:Generellt sett så krävs en hel del research runt det aktuella vapnet då moderna PCP med separata regulatorer ibland kan kräva omfattande och dyra arbeten för att kunna höjas i effekt på ett optimalt sätt.

High-power regulatorer (alltså över 30 joule) är ett ganska nytt fenomen och utbudet av vapen här är ganska begränsat, de första kom 2011 och det är främst FX Airguns som har sysslat med detta.

Regulatorer har numera blivit ett mode, många vapen fungerar precis lika bra utan en komplicerad separat regulator. Man får visserligen färre skott, eftersom man som regel börjar med ett lägre maxtryck, samt en större variation från skott-till-skott men den variationen som finns kan ändå i de flesta fall vara fullt acceptabel.

Man ska alltså inte överdriva värdet av en separat regulator och dessutom vara medveten om att den typen av konstruktioner även har nackdelar.

Vill man sedan ha rejält hög effekt, över 45 joule, så minskar successivt fördelarna av regulatorn.

Finns det andra aspekter som är av vikt, typ vapnets format, tubstorlek, tålighet för att vistas i skog och mark etc?


Jag har en gång för ca tio år sen ägt en FX (har haft en Hatsan BT65 efter det, men den hade jag bara några månader), kommer inte ihåg säkert, men tror det var en FX Cyklone ("skidskytterepetering" och en fartomställare i form av en "ratt" med tre olika stora hål för tre fartlägen). Den sköt gudomligt bra och jämnt (inom ett givet tryckspann) utan regulator.

Jag har nog inte satt mig in i detta med regulatorer tillräckligt, du menar alltså att i fullfart så är regulatorn överflödig? För i 10 Joule är den det ju definitivt överflödig om min erfarenhet från från min FX stämmer.

Vad gäller vapnets utformning, antingen så nära en krutbössa som möjligt (gillar inte höghus och höga kikarmontage), ELLER nåt smidigt och lite radikalt (takedown eller bullpup). Gärna vikt under tre kg, men jag orkar nog bära lite till om det är motiverat.
Tubstorlek är inte så viktigt, mitt målskjutande kommer ske på ett sånt sätt att fyllning av tuben är möjlig på plats. Eventuell (skydds)jakt sker även det på platser där det inte är nåt problem att fylla, OM man nu skulle skjuta slut på luft.
Bössan kommer åtminstone till att börja med skjutas mest i trädgården eller på skjutbana. Några långa skogsturer genom skogstätningar och över flyttblocksfält lär inte vara aktuella. Därav, gärna en snygg träbit.
Helst inte tumhålskolv.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Avalonblower 20 feb 2018, 22:16

Okej..

Regulator kan vara rimlig mellan 16-25 joule, någonstans om man väger maximal nytta mot nackdelar.

Bullpup är radikalt och de har ofta en udda ergonomi när man är van vid konventionella vapen. De flesta bullpups upplever många som ranka och höga, en vanlig spontan reflektion är att man säger att de är "tunga", vilket de inte är - de bara upplevs som tunga eftersom man är ovan vid en högre tyngdpunkt i en kortare totallängd.

Det kräver alltså lite tillvänjning...

Om man gillar Cyclone så är ju Streamline en modern bössa på samma tema, vill man ha något mer radikalt så kan Brocock Compatto vara en väg att gå mellan vanlig bössa och bullpup, men då får man inte så vackert trä utan bara bok.

Vill man ha elegans och stil, samt modern teknik så kan nya Sterling H-18 vara ett vapen i Cyclones anda men med framtidsteknik under skalet...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Grinolle (20 feb 2018, 22:32)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 22:22

Sweron skrev:Vad gället FX Royale som nämndes ovan, så kan jag säga att det är väldigt enkelt att ta upp den i fullfart från 10 joule (ja, efter att jag erhöll min licens). Jag har inget att jämföra med, men för mig som var helt okunnig på PCP:er så var det inga bekymmer alls. Rent allmänt tycker jag det är enkelt att skruva och trixa med den.


Tackar! Det är de stora magasinen, vilka i sin tur kräver styltmontage på kikarsiktet som jag inte gillar. Det blir så väldigt stor skillnad mellan siktlinje och pipans kärnlinje, vilket accentuerar skillnaden av träffpunkt på olika avstånd. Nu "löser" man visserligen det med kikare med ställbar parallax och targetrattar eller mildot riktmedel (om avstånden är kända), men jag vill minimera fipplandet på rattar. Ett riktmedel SKA sitta så nära pipans kärnlinje som möjligt. Det är en liten "hickup" jag har. På flertalet av mina jaktstudsare går det att få emellan ett körkort mellan objektiv och pipa, men inte ett kreditkort! :-)

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 22:32

Avalonblower skrev:Okej..

Regulator kan vara rimlig mellan 16-25 joule, någonstans om man väger maximal nytta mot nackdelar.

Bullpup är radikalt och de har ofta en udda ergonomi när man är van vid konventionella vapen. De flesta bullpups upplever många som ranka och höga, en vanlig spontan reflektion är att man säger att de är "tunga", vilket de inte är - de bara upplevs som tunga eftersom man är ovan vid en högre tyngdpunkt i en kortare totallängd.

Det kräver alltså lite tillvänjning...

Om man gillar Cyclone så är ju Streamline en modern bössa på samma tema, vill man ha något mer radikalt så kan Brocock Compatto vara en väg att gå mellan vanlig bössa och bullpup, men då får man inte så vackert trä utan bara bok.

Vill man ha elegans och stil, samt modern teknik så kan nya Sterling H-18 vara ett vapen i Cyclones anda men med framtidsteknik under skalet...


Då kan nog jag strunta i om den har regulator eller inte.
Jo, att bullpup har en annorlunda ergonomi är helt klart, men viktigast OM jag skulle välja en bullpup är nog att man inte bara stoppat i en vanlig mekanism i en bullpupstock, och lämnat kvar repeterhandtaget längsta bak.
Vart hittar man Sterling H-18?

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 22:39

Nu hittade jag H-18, ser ju trevlig ut, men elektronisk avtryckare vill jag inte ha, jag är lite analog när det gäller bössor! :-)
Den bössa jag fastnade för var Mk-2, en riktig klassiker i nyutgåva! 8)

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 20 feb 2018, 23:08

...och nu börjar jag undra varför jag INTE borde köpa en ny Cyklone? Utbytbara tuber är ju ändå praktiskt (har inte Streamline) och fartomställare blir ju praktiskt när man ha licens på den, för att ändå kunna plinka obemärkt på baksidan av huset.

Okej, nytt uppdrag, förklara varför jag inte borde vilja ha en Cyklone, utan borde skaffa en "modernare" konstruktion?

Edit: För att citera den store Amerikanske poeten H Simpson; Dooh! Cyklone verkar ju inte gå att få med shroud längre, och det vill jag ha (det fanns som tillval på den förra jag hade)

Anders Olsson
Senast redigerad av Grinolle 21 feb 2018, 00:21, redigerad totalt 1 gång.
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Leopold 20 feb 2018, 23:37

Gillar man mer traditionellt formade bössor och har tex FX Cyklone i minnet så föreslår jag att man tar en titt på FX Royale. Obetydligt dyrare men med ett betydligt modernare block, har även regulator. Själv tycker jag FX R400 fungerar utmärkt, bra pris i Sverige och svider inte olidligt mycket i plånboken. Stock bestämmer man efter personliga preferenser men precisionen är det inget att klaga på, inte heller regleringsmöjligheter efter vad jag upplevt.

Man ska givetvis inte glömma bort motsvarande från AA i prisklassen, bara att testa vad som passar skytten bäst.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Grinolle (21 feb 2018, 00:18)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 21 feb 2018, 00:25

Leopold skrev:Gillar man mer traditionellt formade bössor och har tex FX Cyklone i minnet så föreslår jag att man tar en titt på FX Royale. Obetydligt dyrare men med ett betydligt modernare block, har även regulator. Själv tycker jag FX R400 fungerar utmärkt, bra pris i Sverige och svider inte olidligt mycket i plånboken. Stock bestämmer man efter personliga preferenser men precisionen är det inget att klaga på, inte heller regleringsmöjligheter efter vad jag upplevt.

Man ska givetvis inte glömma bort motsvarande från AA i prisklassen, bara att testa vad som passar skytten bäst.


Nej, hur är AA, Daystate, Brocock, Hunting Master o.s.v rent kvalitetsmässigt?

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Sweron 21 feb 2018, 00:56

Grinolle skrev:Tackar! Det är de stora magasinen, vilka i sin tur kräver styltmontage på kikarsiktet som jag inte gillar. Det blir så väldigt stor skillnad mellan siktlinje och pipans kärnlinje, vilket accentuerar skillnaden av träffpunkt på olika avstånd. Nu "löser" man visserligen det med kikare med ställbar parallax och targetrattar eller mildot riktmedel (om avstånden är kända), men jag vill minimera fipplandet på rattar.

Med risk för att jag har fel (och rätta mig gärna då) så är det väl så att pga luftvapens icke-plana kulbana så kommer man alltid att behöva skruva eller hålla över/under? En högt placera kikare blir mer förlåtande för felestimering av avståndet på längre avstånd, men kräver helt riktigt mycket ”skruvande” på korta avstånd. En kikare nära pipans centrum underlättar på korta avstånd, men kräver desto mer korrigering på längre avstånd, med ökad risk för träff över/under vid dessa längre avstånd. Dvs ett högt montage accentuerar inte skillnaden mellan träffpunkt på olika avstånd, det ”förflyttar” bara problemet till de kortare skjutavstånden. Åtminstone är det så jag förstått och upplever detta.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
Callmenobody (21 feb 2018, 10:09)

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav heNrYdRAiTeR 21 feb 2018, 01:57

Grinolle skrev:Vad gäller vapnets utformning, antingen så nära en krutbössa som möjligt (gillar inte höghus och höga kikarmontage), ELLER nåt smidigt och lite radikalt (takedown eller bullpup). Gärna vikt under tre kg

En Leshiy från EdGun kanske vore nåt? Den är liten, och definitivt smidig och radikal.
Kanske värt att testa den först, folk verkar antingen älska eller hata den.
Senast redigerad av heNrYdRAiTeR 21 feb 2018, 01:58, redigerad totalt 1 gång.
heNrYdRAiTeR
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jan 2018, 00:29
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav börne 21 feb 2018, 07:20

Grinolle skrev:Nej, hur är AA, Daystate, Brocock, Hunting Master o.s.v rent kvalitetsmässigt?

Anders Olsson

Med tanke på snygg träbit... kolla in Air Arms, sjukt fina med valnötsstock & bra precision.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Don Tomaso 21 feb 2018, 07:22

AA:s bössor med shroud är inte särskilt tysta i högre effekter vilket däremot FX är. Har en royale 200 .22 på ca 45J och det är mest mekaniken som låter i den. Min AA 410 SL .177 extra fac är på ca 27J är inte tyst.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Callmenobody 21 feb 2018, 07:25

Grinolle skrev:- Bössan bör vara relativt lätt, och medge ett lågt montage av kikarsikte.


Där skiter väl sig Royale, min 500 är mer en åra än ett gevär och smidig är det sista ordet som beskriver den. Och 400 är ju i princip samma sak :)
Högt montage av sikte blir det även pga magasinet.

Cyclone har ju möjlighet till lägre montage, begagnad whisper?
Den är ju i storleksordningen en amerikansk 22LR, liten.
Det är ju en gammal modell men jag lovar att du har vapen i skåpet som är äldre än så :)
Den är även lättskruvad för underhåll (eller hör att ta upp hastighet vid licens).

Steyr Hunting 5 kanske?
Fin och lite speciellt magasin som också underlättar kikarmontage.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav börne 21 feb 2018, 09:10

Sweron skrev:
Grinolle skrev:Tackar! Det är de stora magasinen, vilka i sin tur kräver styltmontage på kikarsiktet som jag inte gillar. Det blir så väldigt stor skillnad mellan siktlinje och pipans kärnlinje, vilket accentuerar skillnaden av träffpunkt på olika avstånd. Nu "löser" man visserligen det med kikare med ställbar parallax och targetrattar eller mildot riktmedel (om avstånden är kända), men jag vill minimera fipplandet på rattar.

Med risk för att jag har fel (och rätta mig gärna då) så är det väl så att pga luftvapens icke-plana kulbana så kommer man alltid att behöva skruva eller hålla över/under? En högt placera kikare blir mer förlåtande för felestimering av avståndet på längre avstånd, men kräver helt riktigt mycket ”skruvande” på korta avstånd. En kikare nära pipans centrum underlättar på korta avstånd, men kräver desto mer korrigering på längre avstånd, med ökad risk för träff över/under vid dessa längre avstånd. Dvs ett högt montage accentuerar inte skillnaden mellan träffpunkt på olika avstånd, det ”förflyttar” bara problemet till de kortare skjutavstånden. Åtminstone är det så jag förstått och upplever detta.

Du har helt rätt... skruva eller använda mil dots behövs oavsett!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Jürgen 21 feb 2018, 11:22

Streamline är ju helt klart en av de snyggaste FX, så det skulle vara mitt val. Flaskbössorna, ser ut som att någon byggt om de hemma i garaget. Inte schnygt!
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 21 feb 2018, 11:48

börne skrev:
Sweron skrev:Med risk för att jag har fel (och rätta mig gärna då) så är det väl så att pga luftvapens icke-plana kulbana så kommer man alltid att behöva skruva eller hålla över/under? En högt placera kikare blir mer förlåtande för felestimering av avståndet på längre avstånd, men kräver helt riktigt mycket ”skruvande” på korta avstånd. En kikare nära pipans centrum underlättar på korta avstånd, men kräver desto mer korrigering på längre avstånd, med ökad risk för träff över/under vid dessa längre avstånd. Dvs ett högt montage accentuerar inte skillnaden mellan träffpunkt på olika avstånd, det ”förflyttar” bara problemet till de kortare skjutavstånden. Åtminstone är det så jag förstått och upplever detta.

Du har helt rätt... skruva eller använda mil dots behövs oavsett!


Det finns inga vapen med "rak" kulbana, alla är mer eller mindre krökta...

Jag påstår inte att det inte funkar med höga montage och ett himla fipplande på rattar och skruvar, bara att jag vill minimera det.

Det är klart att det går att hitta ett spann inom vilket man inte behöver skruva, i synnerhet om man skjuter på reaktiva mål eller vid jakt, där det är träff i ett målområde som räknas, inte om träffen var en "tia" eller en "åtta".

Om siktlinjen ligger närmare pipans kärnlinje så kommer det spannet vara längre, börja tidigare, och ligga närmare rimliga skjutavstånd för aktuell kaliber (för 10J 10-30m), däremot kanske man inte uppnår full räckvidd på långa avstånd, vilket kan vara önskvärt eller t.o.m. nödvändigt inom vissa tävlingsgrenar.

Mer än något annat är det dock ett estetiskt ställningstagande, samt att det påverkar bössans balans och därmed skjutupplevelsen, för mig.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 21 feb 2018, 11:50

heNrYdRAiTeR skrev:
Grinolle skrev:Vad gäller vapnets utformning, antingen så nära en krutbössa som möjligt (gillar inte höghus och höga kikarmontage), ELLER nåt smidigt och lite radikalt (takedown eller bullpup). Gärna vikt under tre kg

En Leshiy från EdGun kanske vore nåt? Den är liten, och definitivt smidig och radikal.
Kanske värt att testa den först, folk verkar antingen älska eller hata den.


Jo, den är rätt frän, dock inte snygg, men det är värt att läsa på lite i alla fall.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 21 feb 2018, 11:55

börne skrev:
Grinolle skrev:Nej, hur är AA, Daystate, Brocock, Hunting Master o.s.v rent kvalitetsmässigt?

Anders Olsson

Med tanke på snygg träbit... kolla in Air Arms, sjukt fina med valnötsstock & bra precision.


Don Tomaso skrev:AA:s bössor med shroud är inte särskilt tysta i högre effekter vilket däremot FX är. Har en royale 200 .22 på ca 45J och det är mest mekaniken som låter i den. Min AA 410 SL .177 extra fac är på ca 27J är inte tyst.


Jag vill gärna ha shroud, men ljuddämpning är inte den enda eller viktigaste premissen. Utseende är också viktigt.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav Grinolle 21 feb 2018, 12:06

Callmenobody skrev:
Grinolle skrev:- Bössan bör vara relativt lätt, och medge ett lågt montage av kikarsikte.


Där skiter väl sig Royale, min 500 är mer en åra än ett gevär och smidig är det sista ordet som beskriver den. Och 400 är ju i princip samma sak :)
Högt montage av sikte blir det även pga magasinet.

Cyclone har ju möjlighet till lägre montage, begagnad whisper?
Den är ju i storleksordningen en amerikansk 22LR, liten.
Det är ju en gammal modell men jag lovar att du har vapen i skåpet som är äldre än så :)
Den är även lättskruvad för underhåll (eller hör att ta upp hastighet vid licens).

Steyr Hunting 5 kanske?
Fin och lite speciellt magasin som också underlättar kikarmontage.


Ja, Royal (med de stora flaskorna i synnerhet) och Crown går nog som sagt bort, pga magasinsstorleken.

En Whisper skulle väl funka, men jag föredrar omladdningen på Cyklone. Samtidigt är "stuket" på Whisper nåt som tilltalar mig, så visst, det är en möjlighet.

Steyr 5 Hunting, javisst, om man hittar en begagnad. Sen vet inte jag vad den är gjord för när det gäller effektuttag på licens.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Vilket pcp-gevär ska man köpa?

Inläggav proton 21 feb 2018, 12:27

ska du ha bössan för jakt , så varför inte en bt65 i cal 35 , fullfart ? knockdown effekten får du på köpet och en rolig bössa , skruva ur tuben och byt mellan full effekt och 10 joule när du tränar hemma i trädgården :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Buttler, börne och 32 gäster

  • Sponsorer