Artemis PR900W eller Hatsan at44

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Archon 04 okt 2017, 16:21

Air skrev:Det är som att köpa Triss hoppas på vinst när man köper Hatsan om pipan fungerar
att skjuta med.Visst kan man fixa lite med resten av geväret men vad gör man med
en dålig pipa.Inte mycket kan jag säga.Hatsan med LW pipa är säkrare val dock.


Det tror jag beror på att Hatsan-pipor är optimerade för att gå i högre hastigheter än vad svensk lag tillåter. Tror knappast att en stor tillverkare som Hatsan bryr sig om att bygga vapen som är perfekt anpassade för den lilla svenska marknaden. Dom bara stryper dom lite nödtorftigt för att inte bryta mot den svenska vapenlagstiftningen och kränger ut skiten så fort det bara går. LW pipor passar vår hastighetsgräns bättre. Där tror jag skillnaden ligger. Problemet med Hatsan som jag ser det är 1) dom ligger för högt i pris i Sverige och kostar ofta lika mycket eller mer än vapen som har bättre renommé och kvalitet. 2) dom är strypta för att passa in under den svenska lagstiftningen och kommer därför inte upp till sin fulla potential. Resultatet blir vapen som funkar lite halvtaskigt. Nu finns det säkert en och annan som hävdar att ett Hatsan som skjuter i fullblås inte heller är särskilt mycket att hurra för. Nej, kanske inte, men säg att man skjuter en mås med exempelvis en BT 65:a i fullblås i 70-80 joule eller vad det nu är. Man behöver inte skjuta perfekta headshots, man kan skjuta rakt på och måsjäveln kommer att falla död ner i vilket fall som helst. Jag tror personligen att Hatsan är något bättre än sitt rykte, men det är klart man inte vill köpa ett nytt Hatsan när man kan köpa ett ännu finare gevär till samma pris.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav sälstryparn 04 okt 2017, 16:28

Archon skrev:
Air skrev:Det är som att köpa Triss hoppas på vinst när man köper Hatsan om pipan fungerar
att skjuta med.Visst kan man fixa lite med resten av geväret men vad gör man med
en dålig pipa.Inte mycket kan jag säga.Hatsan med LW pipa är säkrare val dock.


Det tror jag beror på att Hatsan-pipor är optimerade för att gå i högre hastigheter än vad svensk lag tillåter. Tror knappast att en stor tillverkare som Hatsan bryr sig om att bygga vapen som är perfekt anpassade för den lilla svenska marknaden. Dom bara stryper dom lite nödtorftigt för att inte bryta mot den svenska vapenlagstiftningen och kränger ut skiten så fort det bara går. LW pipor passar vår hastighetsgräns bättre. Där tror jag skillnaden ligger. Problemet med Hatsan som jag ser det är 1) dom ligger för högt i pris i Sverige och kostar ofta lika mycket eller mer än vapen som har bättre renommé och kvalitet. 2) dom är strypta för att passa in under den svenska lagstiftningen och kommer därför inte upp till sin fulla potential. Resultatet blir vapen som funkar lite halvtaskigt. Nu finns det säkert en och annan som hävdar att ett Hatsan som skjuter i fullblås inte heller är särskilt mycket att hurra för. Nej, kanske inte, men säg att man skjuter en mås med exempelvis en BT 65:a i fullblås i 70-80 joule eller vad det nu är. Man behöver inte skjuta perfekta headshots, man kan skjuta rakt på och måsjäveln kommer att falla död ner i vilket fall som helst. Jag tror personligen att Hatsan är något bättre än sitt rykte, men det är klart man inte vill köpa ett nytt Hatsan när man kan köpa ett ännu finare gevär till samma pris.


Mina Hatsan PCP har skjutit jämnbra med mitt FX på 10-20m , kanske har jag haft tur men isåfall har mina bekanta varit lika tursamma med sina Hatsan .

Däremot är precis som du säger många Hatsan överprisade i Sverige , exempelvis Galatian för 11.500 kan det inte säljas många av .
Senast redigerad av sälstryparn 04 okt 2017, 16:29, redigerad totalt 1 gång.
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Air 04 okt 2017, 18:25

Tja 10-20 meter men 30m el mer då börjar en pipa visa vad den går för med rätt
choke osv.
Har haft många Hatsanmodeller både fjädervapen PCP åtta olika bestämt.Skjutit
både 10J fullfart de som gått dåligt i låg fart har skjutit lika dåligt i hög.På en av
dom fick man inte ur all dynga ur pipan ens såg ut som ett avloppsrör inuti.
Fem av dom är blommpinnar nu.Har bara jag haft otur kanske.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav sälstryparn 04 okt 2017, 19:11

Air skrev:Tja 10-20 meter men 30m el mer då börjar en pipa visa vad den går för med rätt
choke osv.
Har haft många Hatsanmodeller både fjädervapen PCP åtta olika bestämt.Skjutit
både 10J fullfart de som gått dåligt i låg fart har skjutit lika dåligt i hög.På en av
dom fick man inte ur all dynga ur pipan ens såg ut som ett avloppsrör inuti.
Fem av dom är blommpinnar nu.Har bara jag haft otur kanske.

Jag skjuter sällan på 30m med ett 10J vapen , liksom ingen vits .
Har 18 m skjutbana hemma på bakgården så det blir oftast det avståndet som gäller .
Både AT-44 och klumpen BT-65 gör ett kulhål av en femskottsserie på det avståndet förutsatt att skytten inte skelar :)
Nu har jag inte skjutit ett skott sedan jag skadade handleden ifjol höst så min Bullboss är ännu oprövad vad gäller precision .

Kompisen sätter fem kulor i en snusdosa på 50 m stående med fullfarts .25 , det klarar inte jag .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Nitro 04 okt 2017, 19:18

sälstryparn skrev:Jag skjuter sällan på 30m med ett 10J vapen , liksom ingen vits .

Jodå det kan det visst vara. Kanske beroende på med vilken kaliber.
Men med .177 funkar det bra om det är vindstilla eller lugnt. Blåser det lite kan man lära sig med hjälp av vindvimplar.
Blåser det mycket kan jag hålla med om att det är hopplöst, haha.
Detta har jag skjutet på 50m med 10J med en 45 år gammal FWB 300S

För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Air (05 okt 2017, 09:21)

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav sälstryparn 05 okt 2017, 22:32

Nitro skrev:
sälstryparn skrev:Jag skjuter sällan på 30m med ett 10J vapen , liksom ingen vits .

Jodå det kan det visst vara. Kanske beroende på med vilken kaliber.
Men med .177 funkar det bra om det är vindstilla eller lugnt. Blåser det lite kan man lära sig med hjälp av vindvimplar.
Blåser det mycket kan jag hålla med om att det är hopplöst, haha.
Detta har jag skjutet på 50m med 10J med en 45 år gammal FWB 300S

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag bor 75 meter från havet med 180 graders havsutsikt och altan på tre sidor av huset . :Thumbupp:

Det blåser hos mig minst 350 dagar per år ......

Ps. kör bara .25
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Megaklant 06 okt 2017, 21:46

Jag vet inte vad en PR 900W gör men jag klockade min AT44 till 37,9 joule med fullfartspinnen i idag.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Jycken 07 okt 2017, 13:31

Clumber skrev:
Jycken skrev:Äger själv bössor från FX, AA, Brocock, Logun samt Hatsan. Alla bössor har bra precision så det är inte där det skiljer. Det är känslan när man skjuter som skiljer dem åt. Det finns en anledning till varför min Hatsan inte luftas lika mycke som de andra. Den har inte samma skjut känsla helt enkelt. Det är lite som att jämföra att springa i träskor (Hatsan) och löparskor (de andra). Träskor funkar att springa i men det är inte lika roligt och skönt. Bör tilläggas att mina Hatsan har fått mycke tuning innan de började prestera bra. Vill bara dela med mig av min erfarenhet av div pcp.


Hur var precisionen i Hatsan före och efter och vilken modell har du samt vad behövdes göra för att få det dit du ville , är det trycket ,stocken eller vad är det som gör den till en träsko.
Jag läser fortfarande om dom olika och lutar åt en fx tyhpoon,


Oj!! Min första Hatsan AT44 var jag tvungen att skicka tillbaka och få pipan utbytt då precisionen var urusel och den i princip saknade räfflor. Efter byte av pipa började den skjuta bättre men jag sålde den för köp av nya Royalen. Den jag har nu är en BT65RB och där har jag bl.a. krönt om pipan med en svarv för den var inte rak samt polerat pipans insida. Sen har jag fixat magasinen, ladd armen, hammaren, hammarfjädern, ventilen i luft tuben, bytt stock då dem gamla flexade för mycket... Hela mekaniken känns mer grov huggen (träsko) när Man jämför med de andra. Där är det fina toleranser på mekanik och omladdning mm som går mjukt o fint. (Nike Air) :)
Senast redigerad av Jycken 07 okt 2017, 13:32, redigerad totalt 1 gång.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Clumber 07 okt 2017, 13:56

Oj!! Min första Hatsan AT44 var jag tvungen att skicka tillbaka och få pipan utbytt då precisionen var urusel och den i princip saknade räfflor. Efter byte av pipa började den skjuta bättre men jag sålde den för köp av nya Royalen. Den jag har nu är en BT65RB och där har jag bl.a. krönt om pipan med en svarv för den var inte rak samt polerat pipans insida. Sen har jag fixat magasinen, ladd armen, hammaren, hammarfjädern, ventilen i luft tuben, bytt stock då dem gamla flexade för mycket... Hela mekaniken känns mer grov huggen (träsko) när Man jämför med de andra. Där är det fina toleranser på mekanik och omladdning mm som går mjukt o fint. (Nike Air) :)




Det var väl tur att jag avbeställde at44 för så mycket jobb mm vill jag inte lägga ner och trixet med att skicka vapnet fram o tillbaks på garanti.
Men alla har ju inte samma problem med sina at44 vapen.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Artemis PR900W eller Hatsan at44

Inläggav Air 07 okt 2017, 14:13

Om man nu måste ha en AT44 välj de med Lothar Walther pipor våldtagna av
Hatsan en säkrare kort för bra skytte.
Har en AT44 Long LW 6.35 den är riktigt fin att skjuta med men som sagt en hel del
jobb med mekaninken polering inpassning justering men det var ok tycker det var lite
kul med inget omöjligt.Det är tunga lite klumpiga att hantera i längden med men vet
man om det så är ok.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qeyes och 32 gäster

  • Sponsorer