Nyfunnet intresse.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nyfunnet intresse.

Inläggav Weeener 22 apr 2017, 06:55

Hej!

Jag har fått upp ögonen för skytte. Har inte skjutit mycket sedan militärtjänstgöringen och det var nästan 20 år sedan.... Men nu har en kompis till mig börjat få in mig på luftvapen och FT.

Jag har skjutit lite med hans hatsan ( har dålig koll men något med 44 i modell namnet ) och var inte jätte imponerad av precisionen ( kan va inställning eller kanske skit bakom siktet . :lol: ). Mycket imponerande kraft men tyvärr väldigt högljudd.
Som ni förstår har jag för lite kunskaper för att göra ett eget inköp av ett pcp vapen och skulle gärna få lite tips och råd.

Jag har tänkt mig en budget på ungefär 15000 +- några tusenlappar . Det jag är ute efter är ett gevär med hög precision , och självklart kul med mycket fart och kraft . Men prio 1 är precisionen . Det skall vara relativt smidigt och gå i skogen med och kännas gediget i händerna. Inte at för mycket skruvade även om det också är en del jag är intresserad av i framtiden så vill jag först o främst ha ett gevär som jag " bara " kan gå ut och skjuta med efter det är in skjutet.

Mitt mål med skyttet. Det mesta blir att gå runt på vår nya gård/skog och hitta utmaningar att träffa osv. I förlängningen hoppas jag att det ger mersmak och jag kan börja med FT. Det lilla jag vet och sett av FT verkar jäkligt kul o spännande.

Jag hoppas någon kan ge bra tips. Tack på förhand och ber om ursäkt om jag varit luddig eller otydlig . Men som sagt jag är okunnig inom området. :)
Weeener
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 apr 2017, 11:23
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav proton 22 apr 2017, 07:32

en at44 som går som den ska skjuter bättre än skytten :wink:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Weeener 22 apr 2017, 07:42

Ja självklart är jag ingen mäster skytt så det är förstås en bidragande faktor. Men jag fick inte riktigt " feeling " för den plus att den lät alldeles för mycket för min smak. Men vad jag förstått så låter dom mycket mindre i 10j ?
Weeener
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 apr 2017, 11:23
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav börne 22 apr 2017, 07:45

Är det FT du så småningom ska dra mot så är fart & kraft inte så nödvändigt. 16J är det optimala då det är den fart sporten är tänkt för, då med 4,5mm diaboler! Både "Fart & Kraft" & 16J kräver ju vapenlicens så där skiljer inget! 15000kr är en bra grund men tänk på att man ska ha bössa, sikte, nåt att fylla en PCP med, gärna en ställbar hamster osv osv! Hamster är givetvis sånt som kan komma efterhand.

Ang bössval så står det still just nu, kringutrustningen snor en hel del så frågan är vad pengarna räcker till för bössa med erkänt god precission, du får säkert fler tips!

Ang Hatsan så är dom väl mer byggda för just Fart & Kraft mer än för hög precision även om vissa får till sina exemplar, dock ser du inga Hatsan ute på en FT tävling. Hög precisison kostar tyvärr oftast en del!

Vanligt förekommande märken på bössor i FT här i sverige är.

PCP.
Air Arms MPR FT.
FX Royale 400.
Air Arms FTP 900.
Steyr LG110.

Fjäder.
Feinwerkbau 300S.
Weihrauch Hw 30S (främst för juniorer).
Weihrauch Hw 97K.
Air Arms TX 200.

En jäkligt bra sida om FT som dano-swe på forumet skrivit... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Weeener (22 apr 2017, 07:55), gubbe (22 apr 2017, 16:07)

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Kapten Kamin 22 apr 2017, 07:49

Välkommen hit.
Kul att du hittat tillbaks till skyttet. :cheeRs:
Jag och mina ungar är aktiva Field Target-skyttar så vi ses säkert på en träff FT-träff nån gång.
Du har en hälsosam budget för att skaffa vettig utrustning. I det prisintervallet finns det flera att välja på.
Mitt bästa tips är att du tar dig till en klubb när det är läge och snackar med folk. Då får du känna och klämma på olika bössor/sikten och känna efter vad som passar dig.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Weeener (22 apr 2017, 07:53)

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Avalonblower 22 apr 2017, 08:10

proton skrev:en at44 som går som den ska skjuter bättre än skytten :wink:


Javisst - man kan ha tur och få ett bra ex.... :lol:
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Weeener 22 apr 2017, 08:29

börne skrev:Är det FT du så småningom ska dra mot så är fart & kraft inte så nödvändigt. 16J är det optimala då det är den fart sporten är tänkt för, då med 4,5mm diaboler! Både "Fart & Kraft" & 16J kräver ju vapenlicens så där skiljer inget! 15000kr är en bra grund men tänk på att man ska ha bössa, sikte, nåt att fylla en PCP med, gärna en ställbar hamster osv osv! Hamster är givetvis sånt som kan komma efterhand.

Ang bössval så står det still just nu, kringutrustningen snor en hel del så frågan är vad pengarna räcker till för bössa med erkänt god precission, du får säkert fler tips!

Ang Hatsan så är dom väl mer byggda för just Fart & Kraft mer än för hög precision även om vissa får till sina exemplar, dock ser du inga Hatsan ute på en FT tävling. Hög precisison kostar tyvärr oftast en del!

Vanligt förekommande märken på bössor i FT här i sverige är.

PCP.
Air Arms MPR FT.
FX Royale 400.
Air Arms FTP 900.
Steyr LG110.

Fjäder.
Feinwerkbau 300S.
Weihrauch Hw 30S (främst för juniorer).
Weihrauch Hw 97K.
Air Arms TX 200.

En jäkligt bra sida om FT som dano-swe på forumet skrivit... För att följa länken så måste du registera dig.



Tack för svaret !!!

Så om jag förstår dig rätt så är det en 4,5 mm jag ska focusera på om jag ska börja med FT ? Har nog funderat på 5,5 mm pga lite mindre känsligt för vind men det var bara en tanke.... Budgeten är för gevär , sikte och eventuellt en pump ( jag har dykarflaska men tänkte ha pump som reserv ).
Weeener
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 apr 2017, 11:23
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Nitro 22 apr 2017, 08:35

Välkommen hit!
Bra presentation på vad du är ute efter och en budget som kan räcka till vettig utrustning.
Som sagt kringutrustning som, påfyllnad, fäste, sikte kan ta halva din budget och halva går till bössan.
Men för typ 7500:- går det att hitta vettig bössa.
AirArms, FX har en del vettiga bössor i den prisklassen. Alternativet kan vara att leta begagnad tävlingsbössa.
Som jag förstår dig så är dock snarare fokus på att skjuta med hög effekt runt gården och skogen än att skjuta FT.
Som nämnts också så handlar inte FT om hög kraft, snarare tvärtom. Där vill man ha en utmaning som kräver en del av skyttens skicklighet och .177 är där den bästa kalibern.

Håller med Kapten om att det bästa du kan göra är att besöka någon av våra aktiva klubbar som håller på med denna typ av skytte för att få goda råd och klämma/känna/prova lite olika bössor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav proton 22 apr 2017, 08:37

köp en at44 med LW pipa 4,5 enkelskott , en regulator , fx fästen , och ett zos 10-40x50 och några burkar jsb så är du i gång TS , att riva ner trycket och byta fjädrar och polera kan du göra efter ett tids träning :wink: vill du sedan komma i gång med rent FT skytte så tycker jag du ska försöka prova lite olika bössor som passar din ekonomi , begagnat kan vara ett bra alternativ i bland
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Jycken 22 apr 2017, 09:05

Jag hade kikat mer på Air Arms S410, S510 och Brocock Compatto bössorna. Sen även FX bössor som Streamline och Royal serien. Hatsan är väl ok om priset vore hälften av vad de säljs för här i Sverige. Äger Hatsan, FX, Air Arms, Logun och Brocock. Av dem så ligger Hatsan längst ner i listan tyvärr. Inte för att Hatsan har dålig precision utan att den har inte lika skön skjut känsla som de andra bössorna i samma prisklass tycker jag.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Superbee 22 apr 2017, 09:28

Jycken skrev:Jag hade kikat mer på Air Arms S410, S510 och Brocock Compatto bössorna. Sen även FX bössor som Streamline och Royal serien. Hatsan är väl ok om priset vore hälften av vad de säljs för här i Sverige. Äger Hatsan, FX, Air Arms, Logun och Brocock. Av dem så ligger Hatsan längst ner i listan tyvärr. Inte för att Hatsan har dålig precision utan att den har inte lika skön skjut känsla som de andra bössorna i samma prisklass tycker jag.


Håller med!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav börne 22 apr 2017, 13:59

Weeener skrev:Så om jag förstår dig rätt så är det en 4,5 mm jag ska focusera på om jag ska börja med FT ?

Man väljer 4,5mm för att få en rakare kulbana!

Det finns även en klass för max 45J & där kanske en 5,5 passar bättre, men den klassen är inte så populär längre då fler & fler drar sig mot hur FT var tänkt från början, nämligen den internationella klassen med lagom effekt för att det ska bli lagom svårt & lagom utmanande! 16J med kaliber 4,5 är en perfekt kombination på nåt vis!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nyfunnet intresse.

Inläggav Puttemjuk 22 apr 2017, 21:57

Superbee skrev:
Jycken skrev:Jag hade kikat mer på Air Arms S410, S510 och Brocock Compatto bössorna. Sen även FX bössor som Streamline och Royal serien. Hatsan är väl ok om priset vore hälften av vad de säljs för här i Sverige. Äger Hatsan, FX, Air Arms, Logun och Brocock. Av dem så ligger Hatsan längst ner i listan tyvärr. Inte för att Hatsan har dålig precision utan att den har inte lika skön skjut känsla som de andra bössorna i samma prisklass tycker jag.


Håller med!


Håller också med, har en fx, BSA mk10 och en at44 samt lite olika Weirauch fjäderbössor.

Den jag gillar bäst är FXn, inget fel på AT44an men det finns bättre bössor för pengarna. Turken är lite mer grovsmide, sämre trycke mm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

  • Sponsorer