Köpa co2/pcp gevär

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 25 sep 2016, 07:56

God morgon, känner mig lite söndagstrött och har inte sökt i hela forumet. Denna fråga har säkert varit uppe förut, jag funderar på ett pcp-gevär och har en budget på c:a 4500:-. Och nu till frågan, jag är intresserad av en .25 som är så kraftfull och precis som möjligt. Av det jag har läst mig till hittills så verkar Hatsan AT44 vara det givna valet för dom pengarna, är jag ute och cyklar? I framtiden så ska det skaffas licens så att jag kan få access till full effekt. Vad klarar denna med Exact king .25 rent energimässigt? För att följa länken så måste du registera dig.

i licensutförande. Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Vad har ni för co2/pcp gevär

Inläggav Robbix 25 sep 2016, 08:30

Varför inte köpa ett begagnat FX eller annat mer high end gevär istället? Aldrig ägt ett hatsan så ska inte slänga massa skit men efter vad man läser och hör så kommer jag nog inte göra det heller. Lycka till.


For good or ill my iron will.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Vad har ni för co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 25 sep 2016, 09:03

Robbix skrev:Varför inte köpa ett begagnat FX eller annat mer high end gevär istället? Aldrig ägt ett hatsan så ska inte slänga massa skit men efter vad man läser och hör så kommer jag nog inte göra det heller. Lycka till.


For good or ill my iron will.


Tack för svar, vet inte riktigt. Jag är av den bestämda åsikten att jag köper hellre en sämre produkt ny, än en bättre produkt begagnad. Då slipper jag tänka på allt som kan ha hänt s a s. Jag gillar att AT44 är så kort, den verkar ha fått riktigt bra Reviews, särskilt med tanke på pris/prestanda. Om det inte finns ett bättre alternativ i samma prisklass (ny) så är det väl inte dumt att köpa det isf? :cry:
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Vad har ni för co2/pcp gevär

Inläggav börne 25 sep 2016, 09:30

Lastlogon skrev:den verkar ha fått riktigt bra Reviews, särskilt med tanke på pris/prestanda.

I Sverige är ju Hatsan duktigt överprisade mot vad du får! Ang reviews... finns ju en anledning till att man aldrig ser en Hatsan ute på tävlingarna tex!

Sen är det väl så att många Hatsan ägare jagar hög effekt då dom vad jag förstått är lätta att få många joule ur. Undrar hur många Hatsan det finns licens på ute i stugorna :?

Själv gillar jag att träffa det jag siktar på & ramlar bara fallmålet är jag glad & då behövs det inga höga effekter.

Är själv inte intresserad av denna stilen på vapnet men hade ju hellre skaffat en sån här alla dagar i veckan...
För att följa länken så måste du registera dig.



Du nämner att du ska söka licens senare, en .25 behöver man ju söka licens på & köpa i licensfart då den är helt värdelös i ilicensfritt.

Sen är det kanske bättre att ställa frågan i en köpråds tråd... denna tråden är till för att visa upp vad du har för co2/PCP vapen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad har ni för co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 25 sep 2016, 09:50

börne skrev:
Lastlogon skrev:den verkar ha fått riktigt bra Reviews, särskilt med tanke på pris/prestanda.

I Sverige är ju Hatsan duktigt överprisade mot vad du får! Ang reviews... finns ju en anledning till att man aldrig ser en Hatsan ute på tävlingarna tex!

Sen är det väl så att många Hatsan ägare jagar hög effekt då dom vad jag förstått är lätta att få många joule ur. Undrar hur många Hatsan det finns licens på ute i stugorna :?

Själv gillar jag att träffa det jag siktar på & ramlar bara fallmålet är jag glad & då behövs det inga höga effekter.

Är själv inte intresserad av denna stilen på vapnet men hade ju hellre skaffat en sån här alla dagar i veckan...
För att följa länken så måste du registera dig.



Du nämner att du ska söka licens senare, en .25 behöver man ju söka licens på & köpa i licensfart då den är helt värdelös i ilicensfritt.

Sen är det kanske bättre att ställa frågan i en köpråds tråd... denna tråden är till för att visa upp vad du har för co2/PCP vapen.


Tack för svar, vilken fin bössa du länkade till. Jag har hobbyskjutit sen jag var liten. Jag vet att ju mer man skjuter och ju mer rutinerad man blir så blir energi mindre viktigt, jag är tyvärr inte där än, och tycker att det är roligt med att det finns energi i överflöd. Låter lite omoget, trots att jag nästan är 40 så tycker jag att sånt är roligt, att kunna skjuta igenom plankor på väldigt långa avstånd är min melodi :Drool:
Har AT44 någon fördel mot FXT12:an?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Köpa co2/pcp gevär

Inläggav ZaphodB 25 sep 2016, 14:02

Lastlogon skrev:
börne skrev:
Lastlogon skrev:den verkar ha fått riktigt bra Reviews, särskilt med tanke på pris/prestanda.

I Sverige är ju Hatsan duktigt överprisade mot vad du får! Ang reviews... finns ju en anledning till att man aldrig ser en Hatsan ute på tävlingarna tex!

Sen är det väl så att många Hatsan ägare jagar hög effekt då dom vad jag förstått är lätta att få många joule ur. Undrar hur många Hatsan det finns licens på ute i stugorna :?

Själv gillar jag att träffa det jag siktar på & ramlar bara fallmålet är jag glad & då behövs det inga höga effekter.

Är själv inte intresserad av denna stilen på vapnet men hade ju hellre skaffat en sån här alla dagar i veckan...
För att följa länken så måste du registera dig.



Du nämner att du ska söka licens senare, en .25 behöver man ju söka licens på & köpa i licensfart då den är helt värdelös i ilicensfritt.

Sen är det kanske bättre att ställa frågan i en köpråds tråd... denna tråden är till för att visa upp vad du har för co2/PCP vapen.


Tack för svar, vilken fin bössa du länkade till. Jag har hobbyskjutit sen jag var liten. Jag vet att ju mer man skjuter och ju mer rutinerad man blir så blir energi mindre viktigt, jag är tyvärr inte där än, och tycker att det är roligt med att det finns energi i överflöd. Låter lite omoget, trots att jag nästan är 40 så tycker jag att sånt är roligt, att kunna skjuta igenom plankor på väldigt långa avstånd är min melodi :Drool:
Har AT44 någon fördel mot FXT12:an?


Skulle rekommendera FX T12 Whisper i .22, då den både är användbar i 10J och duglig till jakt i licensutförande om du beslutar att skaffa licens och ta upp den i licenseffekt senare, har själv en i 10J i just .22

Bättre kvalité än Hatsan, kanske inte lika hög effekt, T12 ligger på 36J i licensutförande, men är i gengäld väldigt tyst....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Puttemjuk 02 okt 2016, 09:00

Jag har tre PCP bössor, en Cyclone, BSA R10 mk2 och en AT44a.

Om jag bara fick välja en ny så skulle jag nog ta FXen.

Jag gillar min AT44 som inköptes billigt under en rea men skulle nog aldrig betala de pengar som krävs nu för en.

Precisionsmässigt är det inget fel på AT44an, presterar bra med JSB men trycket är inget bra på AT44an.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Silwer 02 okt 2016, 10:40

Kan man kalla detta nån form av Bingo i framtiden tro?

Den som först skriker BINGO! efter en tråd om att trimma sakerna innan man ens sett bössan och alltid innan man skaffat licens, man måste ju liksom prova på först om de funkar i fullfart före innan man ens har bössan..

5 i rad så är det Bingo.
Senast redigerad av Silwer 02 okt 2016, 10:41, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Sniperr_ 02 okt 2016, 11:27

Livet är för kort, man måste ju få ha lite roligt....
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Silwer 02 okt 2016, 11:34

Jo, det säger jag inget om, var och en har ju sitt samvete för vad man gör eller iaf före innan man ens skaffat grejorna tar i första hand och i sista.

Jag är en sån dum fan som nog gärna tittar på grejorna först.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 05 okt 2016, 05:25

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Vad tror ni om det här? Vad jag kan se så finns bara T12 Whisper i TH, och jag är vänsterskytt. Gillar inte TH särskilt mycket heller. Har Typhoon ställbar effekt? Duger det med en fotpump? Eller är det skjuta 20 skott och pumpa i 20 minuter som gäller?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Slaskmack 05 okt 2016, 12:11

Lastlogon skrev:http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns/typhoon-12-match
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Vad tror ni om det här? Vad jag kan se så finns bara T12 Whisper i TH, och jag är vänsterskytt. Gillar inte TH särskilt mycket heller. Har Typhoon ställbar effekt? Duger det med en fotpump? Eller är det skjuta 20 skott och pumpa i 20 minuter som gäller?


När du menar ställbar effekt. Menar du om den går att trimma eller om du kan justera ner hastigheten under användning för att minska luftbehovet? Alltså fartomställare.

Fotpumpar vet jag inte om det finns. FX handpumpar ser ut som cykelpumpar och kostar 2000kr.

För 20skott behöver du aldrig pumpa 20 min. Jag skulle uppskatta att det tar 20sek effektiv tid att pumpa upp tryck för 20 skott.
Har du stor lufttank på bössan så att en tank räcker till 50-100 skott så måste du pausa.
Du kanske pumpar 20 stroke och vilar några sekunder 20 stroke osv.
Tar någon minut beroende på hur mycket du vill vila och hur stasad du vill bli i armarna.
Sedan tror jag att det blir tyngre när man passserar 200bar. Men jag laddar aldrig så högt.

Alla här kommer att avråda dig från att handpumpa :). Men jag har gjort det i 10år och det fungerar.
Tänker visserligen på en dykartub varenda jävla gång jag pumpar. Men att transportera tuber är också besvärligt beroende på var man bor
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 05 okt 2016, 14:05

Slaskmack skrev:
Lastlogon skrev:http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns/typhoon-12-match
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Vad tror ni om det här? Vad jag kan se så finns bara T12 Whisper i TH, och jag är vänsterskytt. Gillar inte TH särskilt mycket heller. Har Typhoon ställbar effekt? Duger det med en fotpump? Eller är det skjuta 20 skott och pumpa i 20 minuter som gäller?


När du menar ställbar effekt. Menar du om den går att trimma eller om du kan justera ner hastigheten under användning för att minska luftbehovet? Alltså fartomställare.

Fotpumpar vet jag inte om det finns. FX handpumpar ser ut som cykelpumpar och kostar 2000kr.

För 20skott behöver du aldrig pumpa 20 min. Jag skulle uppskatta att det tar 20sek effektiv tid att pumpa upp tryck för 20 skott.
Har du stor lufttank på bössan så att en tank räcker till 50-100 skott så måste du pausa.
Du kanske pumpar 20 stroke och vilar några sekunder 20 stroke osv.
Tar någon minut beroende på hur mycket du vill vila och hur stasad du vill bli i armarna.
Sedan tror jag att det blir tyngre när man passserar 200bar. Men jag laddar aldrig så högt.

Alla här kommer att avråda dig från att handpumpa :). Men jag har gjort det i 10år och det fungerar.
Tänker visserligen på en dykartub varenda jävla gång jag pumpar. Men att transportera tuber är också besvärligt beroende på var man bor

Ja, menar om man kan ställa ner effekten när den väl blir licenspliktig. Det heter ju tydligen fotpump För att följa länken så måste du registera dig.


Hmmm, så det där med att luften tar slut efter 20 skott med full effekt stämmer inte? Anledningen till att jag vill ha .25 med mycket joule är att vad vet så får man en mer linjär gång på pellets, ju tyngre kulan är och ju fortare den går. Är denna bössa bra? Vad klarar den energomässigt i joule med 25.4 grain? I licenspliktigt utförande.
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Slaskmack 05 okt 2016, 17:03

Lastlogon skrev:
Slaskmack skrev:
Lastlogon skrev:http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns/typhoon-12-match
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Ja, menar om man kan ställa ner effekten när den väl blir licenspliktig. Det heter ju tydligen fotpump För att följa länken så måste du registera dig.


Hmmm, så det där med att luften tar slut efter 20 skott med full effekt stämmer inte? Anledningen till att jag vill ha .25 med mycket joule är att vad vet så får man en mer linjär gång på pellets, ju tyngre kulan är och ju fortare den går. Är denna bössa bra? Vad klarar den energomässigt i joule med 25.4 grain? I licenspliktigt utförande.


Okej det heter fotpump. Jo det va en sån jag menade, men man pumpar ju med armarna ?
Hur som helst. En tyfon har man nog inte så mycket mer än 20 skott på en laddning.
Däremot går det ju fort att pumpa upp igen. Antingen får man pumpa ofta och lite eller mycket och sällan.
Luften som åker ut måste först in. Enda sättet att spara luft är längre pipa, lägre hastighet eller mindre kaliber, vilket är svaret på din andra fråga.
Kaliber .25 "kostar" mer luft än .22 eller .177

Och de går inte att ställa ned hastigheten "on the fly" på typhoon Det gör det däremot på en cyklon, verminator, gladiator mm. Eller på någon av de nyare bössorna.
Nu är de flesta mer insnöade här än vad jag är så de får rätta mig där jag har fel.
Nej en tyngre kula ger inte en flackare kulbana. En lätt kula ger flackare kulbana eftersom hastigheten stiger med samma lufttryck.
En tung kula är däremot mer stabil och mindre vindkänslig.

Ladda ner appen Chair gun om du vill få bättre visualisering över kulbanor med olika hastigheter och kulor, samt anslagsenergi.
Du kommer också att se då, att beroende på vad du tänkt använda geväret till som kommer det förmodligen ofta fungera nästan lika bra med ett 10j bössa.
Har man inte väldigt höga krav på precision så är det mycket pengar för det lilla extra.

Sök på Youtube Weihlrauch HW30s Accuracy
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 05 okt 2016, 17:51

Slaskmack skrev:
Lastlogon skrev:
Slaskmack skrev:
Lastlogon skrev:http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns/typhoon-12-match
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Ja, menar om man kan ställa ner effekten när den väl blir licenspliktig. Det heter ju tydligen fotpump För att följa länken så måste du registera dig.


Hmmm, så det där med att luften tar slut efter 20 skott med full effekt stämmer inte? Anledningen till att jag vill ha .25 med mycket joule är att vad vet så får man en mer linjär gång på pellets, ju tyngre kulan är och ju fortare den går. Är denna bössa bra? Vad klarar den energomässigt i joule med 25.4 grain? I licenspliktigt utförande.


Okej det heter fotpump. Jo det va en sån jag menade, men man pumpar ju med armarna ?
Hur som helst. En tyfon har man nog inte så mycket mer än 20 skott på en laddning.
Däremot går det ju fort att pumpa upp igen. Antingen får man pumpa ofta och lite eller mycket och sällan.
Luften som åker ut måste först in. Enda sättet att spara luft är längre pipa, lägre hastighet eller mindre kaliber, vilket är svaret på din andra fråga.
Kaliber .25 "kostar" mer luft än .22 eller .177

Och de går inte att ställa ned hastigheten "on the fly" på typhoon Det gör det däremot på en cyklon, verminator, gladiator mm. Eller på någon av de nyare bössorna.
Nu är de flesta mer insnöade här än vad jag är så de får rätta mig där jag har fel.
Nej en tyngre kula ger inte en flackare kulbana. En lätt kula ger flackare kulbana eftersom hastigheten stiger med samma lufttryck.
En tung kula är däremot mer stabil och mindre vindkänslig.

Ladda ner appen Chair gun om du vill få bättre visualisering över kulbanor med olika hastigheter och kulor, samt anslagsenergi.
Du kommer också att se då, att beroende på vad du tänkt använda geväret till som kommer det förmodligen ofta fungera nästan lika bra med ett 10j bössa.
Har man inte väldigt höga krav på precision så är det mycket pengar för det lilla extra.

Sök på Youtube Weihlrauch HW30s Accuracy


Tack så mycket för svar. Jag lär mig hela tiden tack vare er :smt020 ska kolla lite mer
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav ahayeah 05 okt 2016, 18:14

Alla kulor faller ju i stort sett lika fort mot marken då de har rätt lika luftmotstånd. Ju snabbare kula desto rakare kulbana. Krutvapen har mycket tyngre kulor men sjukt mycket mer effekt också o får då en väldigt rak kulbana. Jämför man däremot luftvapen i samma effekt blir skillnaden rätt stor där .177 blir bäst så fort avståndet ökar lite. Skjuter du alltid på korta och samma avstånd spelar sånt här mindre roll men man tröttnar väl på att köra samma sak hela tiden?

Sen är ju luftvapen inte hysteriskt dyra och licensfria vapen går alltid att sälja om man vill ha nåt annat. Precis som med bilar så har vissa märken lite bättre andrahandsvärde... (turkiska bilar vet jag inte ens om det finns men hade de funnits hade jämförelsen nog fungerat ännu mer precist...)

Ett begagnat AA är nog ett klockrent köp i det här fallet. 177 eller 22
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav börne 05 okt 2016, 18:29

ahayeah skrev:(turkiska bilar vet jag inte ens om det finns men hade de funnits hade jämförelsen nog fungerat ännu mer precist...)

Jodå... det finns!

Men att jag skulle vilja ha en Tofaş är lika tveksamt som att jag skulle vilja ha en Hatsan :wink:

Jag håller mig till trevligare bilar & bössor :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 05 okt 2016, 20:57

Varför verkar alla på det här forumet hata Hatsan, medan dom är gillade av många reviewers på youtube? Hatsan 125 ska ju vara suuuperbra enligt tester.. Man ska inte kunna komma nära det geväret för pengarna. Samma med AT44 (enligt youtube tester) också. Att man får bättre grejer för betydligt mer pengar är ju nåt som gäller alla prylar. Mercedes är mycket dyrare, finare och mer exklusivt än Nissan. Men ingen klagar på Nissan, bra och driftsäkra till mindre peng.. Varför detta hat mot Hatsan?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Silwer 05 okt 2016, 21:07

Du tar fel på hat och ärlighet.

Är du inte intresserad av det så köp bara för du vet de där filmklippreklamerna är ju sanna av folk som är väldigt insatta i detta och inte intresserade av att tjäna en hacka själva.

Jag ser inte problemet alls faktiskt? Köp och kom igen med uppvisade resultat bara, visa vad grejorna går för det har nämligen ingen under alla år här gjort med en Hatsan.
Så om folk är skeptiska är kansle inte konstigt, hat är dock att ta i tycker jag.

Vi väntar....
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 05 okt 2016, 21:34

Silwer skrev:Du tar fel på hat och ärlighet.

Är du inte intresserad av det så köp bara för du vet de där filmklippreklamerna är ju sanna av folk som är väldigt insatta i detta och inte intresserade av att tjäna en hacka själva.

Jag ser inte problemet alls faktiskt? Köp och kom igen med uppvisade resultat bara, visa vad grejorna går för det har nämligen ingen under alla år här gjort med en Hatsan.
Så om folk är skeptiska är kansle inte konstigt, hat är dock att ta i tycker jag.

Vi väntar....


Jaja, får ta ert ord för att det inte är bra grejer. Era erfarenheter kanske är bra hjälp för att jag inte köper fel. Och blir sugen på att köpa nåt direkt efter. Så är typhoon match en bra bössa, eller är whisper bättre på alla sätt för tusenlappen mer?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Följande användare vill tacka Lastlogon för detta inlägg
Nitro (06 okt 2016, 05:36)

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Silwer 05 okt 2016, 21:46

Det är samma grundvapen men Whisper är ju dämpad och tyst vilket kan vara trevligt i fullfart.

Men alltså vill du köpa nåt annat som andra rekomenderat så är det ok såklart, hatad tror jag inte du blir.

Allt beror ju på hur mycket du vill betala och vad du vill göra med bössan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Archon 05 okt 2016, 23:24

Lastlogon skrev:Varför verkar alla på det här forumet hata Hatsan, medan dom är gillade av många reviewers på youtube? Hatsan 125 ska ju vara suuuperbra enligt tester.. Man ska inte kunna komma nära det geväret för pengarna. Samma med AT44 (enligt youtube tester) också. Att man får bättre grejer för betydligt mer pengar är ju nåt som gäller alla prylar. Mercedes är mycket dyrare, finare och mer exklusivt än Nissan. Men ingen klagar på Nissan, bra och driftsäkra till mindre peng.. Varför detta hat mot Hatsan?


Många av dom här testerna är ju gjorda av folk som har som leverne att sälja luftvapen, så dom kanske inte alltid är hundra procent objektiva. I vilket fall så tror jag inte att Hatsan är dåliga vapen, men man kan få vapen med betydligt högre märkesstatus och kvalité för samma eller obetydligt mer pengar. Jag skulle personligen inte kunna tänka mig att köpa en Hatsan till nypris. Då köper jag hellre ett vapen på begagnat-marknaden. Jag har ingen personlig erfarenhet av Hatsan men jag har stött på brittiska luftvapenjägare på internet som avlivar kaniner på löpande band som bara har gott att säga om Hatsan AT44. En relativt billig bössa som gör det den ska utan krusiduller. En riktig arbetshäst. Att avtrycket är en smula grovt tror jag dessa herrar skiter fullkomligt i.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Nitro 06 okt 2016, 06:07

Archon skrev: I vilket fall så tror jag inte att Hatsan är dåliga vapen, men man kan få vapen med betydligt högre märkesstatus och kvalité för samma eller obetydligt mer pengar.

Har man tur så kan man säkert hitta en Hatsan pcp som går hyggligt. Kan sen acceptera sämre finish, kvalité och lågt andrahandsvärde så kan det funka.
Tyvärr så är det allt för många här på forumet som inte haft den turen. Många har haft stora problem med sina Hatsan bössor och har efter ett tag antingen tröttnat på luftskytte eller i bästa fall bara bössan.

Efter flera års skytte har jag träffat många av forumets aktiva skyttar. De som har möjlighet att köpa bättre prylar gör det inte pga. någon märkesstatus utan att man vill lyckas bra i sitt skytte och slippa en massa strul. Det är min uppfattning.

Lastlogon skrev:Jaja, får ta ert ord för att det inte är bra grejer. Era erfarenheter kanske är bra hjälp för att jag inte köper fel.

Var och en gör såklart som den vill men det vore oklokt att inte lyssna på de tre vise männen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 06 okt 2016, 07:01

Silwer skrev:Det är samma grundvapen men Whisper är ju dämpad och tyst vilket kan vara trevligt i fullfart.

Men alltså vill du köpa nåt annat som andra rekomenderat så är det ok såklart, hatad tror jag inte du blir.

Allt beror ju på hur mycket du vill betala och vad du vill göra med bössan.


Bössan ska användas i 10J tills licens införskaffas, vet inte riktigt hur många joule geväret ger i licenspliktigt utförande, förmodligen över 50, då går väl typhoon match bort pga ej ställbar tryck? 44J är väl max på skjutbanor? Sen ska den användas till lite plinking och långdistans-skytte :) jag hade tänkt mig runt 5k för bara bössan. En till anledning till varför .25 verkar så bra är JSB exact king 25.4grain, verkar mer eller mindre vara en suverän pellet.
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Köpa co2/pcp gevär

Inläggav Lastlogon 06 okt 2016, 08:58

Archon skrev:
Lastlogon skrev:Varför verkar alla på det här forumet hata Hatsan, medan dom är gillade av många reviewers på youtube? Hatsan 125 ska ju vara suuuperbra enligt tester.. Man ska inte kunna komma nära det geväret för pengarna. Samma med AT44 (enligt youtube tester) också. Att man får bättre grejer för betydligt mer pengar är ju nåt som gäller alla prylar. Mercedes är mycket dyrare, finare och mer exklusivt än Nissan. Men ingen klagar på Nissan, bra och driftsäkra till mindre peng.. Varför detta hat mot Hatsan?

jag har stött på brittiska luftvapenjägare på internet som avlivar kaniner på löpande band som bara har gott att säga om Hatsan AT44. En relativt billig bössa som gör det den ska utan krusiduller. En riktig arbetshäst. Att avtrycket är en smula grovt tror jag dessa herrar skiter fullkomligt i.


Tack för svar, det är just det här jag menar.. Om bössan helt enkelt duger, att det inte är det bästa är jag medveten om :cheeRs:
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer