Theoben Rapid vs FX

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Theoben Rapid vs FX

Inläggav arrowinapple 19 okt 2018, 14:06

Hej Undrar om någon har erfarenhet av Rapid 1 eller 2?
Visst kan man säga att det är kraftigt byggt men gammaldags och klumpigt jämfört med t.ex. Crown?
Jag gillar grovt byggda grejer och vanlig helräfflad pipa, men kanske är de bättre köpa ett FX som är smidigt som har modernare konstruktion i ventiler?
Har beslutsångest.. toppen om någon har tips.
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Theoben Rapid vs FX

Inläggav Air 19 okt 2018, 15:50

Är man såld på Rapid kör på.
Men hur lever de nu liten tillverkning i USA inte lätt med reservdelar heller.
Något som är enkelt funktionellt skjuter bra lätt att serva FX Typhhoon.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Theoben Rapid vs FX

Inläggav Silwer 19 okt 2018, 18:26

Theoben är en 90tals konstruktion, det är stora klunsiga grejor helt enkelt som med åren höjdes i pris utan att direkt uppgraderas.

Theoben vs Daystate var det på den tiden, Daystate satsade på förnyelse och höll på att få lägga ner men till sist valde de ändå rätt, Theoben dog pga sitt höga pris.

Det bygs väl på delar i USA som sägs, troligen är efterfrågan mycket liten och baserad på fansen av märket.

För nån annan användning än nostalgisk ser jag ingen anledning att betala ett rött öre för en så, skaffa en begagnad eller nåt de sägs var bättre på den tiden Theoben var med i leken och mot slutet klart tveksamt monterade.

Vad vill de ha för en Rapid 2 idag?

Allt beror ju på, den som inte sitter med flaskan monterad vid en bänk ständigt kommer inte gilla en 90tals pcp, väldigt mycket slösaktigare med luft än moderna pcp.
Senast redigerad av Silwer 19 okt 2018, 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben Rapid vs FX

Inläggav Avalonblower 19 okt 2018, 19:54

Här är lite om en Rapid 7 som jag lånade ett par veckor för några år sedan:

För att följa länken så måste du registera dig.

Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Theoben Rapid vs FX

Inläggav Silwer 19 okt 2018, 21:13

Tja vad ska man säga, visst går en Rapid att använda, det är ju en PCP och få är dåliga.

Men trots vad man tror så går utvecklingen framåt om än i skutt då och då.

Det har skuttats en hel del sen den här bössan ansågs modern, och det är inte tillverkarens fel i sig att de tillverkade den fel, utan det var en annan tid, andra tankar.

Jag menar idag har vissa tillverkare tom självregulerade vapen som mna kan tro efter att ha sett sjuktkurvan att de har en regulator, en är FX Streamline tex och en annan är HW110 som vi ju tyvärr inte får ta del av i Sverige.

Man tror ofta att nu är det slut, och vissa saker har klart nåt sin spets, trycken imo, de riktigt bra tryckena har funnits sen mycket länge och är inte ett dyft bättre idag.

Men just luftsnålhet, jämnhet, ergonomi särskilt har förbättrats mycket tycker jag, beroende på användningsområde självklart.

Jag mins de gamla riktiga engelsa luftvapenblaskorna när de verkligen sa vad de tänkte och inte var livrädda för att Hatsan inte skulle bjuda in dem på nästa lanseringsfest om de anmärkte på nånting.
Nåväl där fanns äldre exemplar av denna bössa och ganska snart BSA PCPer i reklam, man drömde sig bort.

Nåväl skulle jag vilja äga en regulerad Theoben Rapid skulle jag skaffa en begagnad i stället.

Tyvärr som sagt att vägra uppdatera sina produkter och bar höja priset varje år var en mycket dålig afffärside, dels var skaparna av Theoben ur bilden vid den tiden, misstanken är att de inte hade nån tillgång till folk att avancera vapnen käns trolig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer